گروه شهری: بلاتکلیفی موجود در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به تهران آسیب رسانده است.

شورای شهر

دیروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران احمد مسجد جامعی، عضو کمیسیون فرهنگی شورا طی تذکری از بی‌توجهی‌های صورت گرفته نسبت به هویت و تاریخ تمدن شهرتهران انتقادکرد.

وی با اعلام اینکه ظرفیت‌های میراثی و تاریخی شهر تهران استثنایی است، گفت:‌ درحالی‌که امارات عربی‌متحده با جمع‌آوری درهای کهن و فرسوده از روستاهای ایران و بازسازی آن برای خود تاریخ می‌سازد اما در عوض تاریخ، تمدن، هویت و روح شهر تهران انگار در دست فراموشی است. مسجد جامعی در توضیح این مطلب اظهار داشت: احکامی در مورد تخریب برخی آثار تاریخی ارزشمند شهر تهران صادر شده که نمونه آن مربوط به تخریب بنای زیبایی در محله منیریه و امیریه است و به‌نظر می‌رسد که گروه‌هایی قدرتمند پشت آن هستند که هم در دیوان عدالت و هم در میراث فرهنگی دسترسی به منابع اطلاعاتی دارند. وی از سازمان میراث فرهنگی سؤال کرد که برنامه‌اش برای محله عودلاجان چیست؟

از نظر او بلاتکلیفی موجود در سازمان میراث فرهنگی به غارت و آسیب شهر تهران منجر شده است. وی همچنین از تصویب طرحی در شورای شهر سخن گفت که براساس آن دفتری تحت عنوان شناسایی بافت تاریخی در معاونت شهرسازی شهرداری راه‌اندازی شده‌است. وی خواستار آن شد تا نه تنها شهرداری تهران درمورد عملکرد این دفتر گزارشی به شورای شهر ارائه کند که حتی سازمان میراث فرهنگی نیز با حضور در صحن علنی شورای شهر توضیح دهد که چرا هر روز تهران با یک ضایعه جدید در حوزه بافت تاریخی خود مواجه می‌شود؟

در ادامه جلسه دیروز، حسابرس قانونی شورای اسلامی شهر تهران گزارشی درباره رسیدگی به عملکرد مالی شهرداری مناطق یک، 9، 11 و 14 برای سال مالی 87 ارائه کرد. حسین محمدپورزرندی معاون اداری مالی شهرداری تهران نیز درباره مشکل چک‌های برگشتی طرف مقابل قرارداد شهرداری گفت: شهرداری تهران 450 میلیارد تومان چک برگشتی داشته که تاکنون موفق به وصول آنها نشده است. وی گفت: برای کاهش این مبلغ در معاونت اداری مالی شهرداری تهران راهکاری برای وصول به‌صورت ناحیه به ناحیه اندیشیده شده است.

علیرضا دبیر، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهرتهران نیز از برداشت‌های صورت گرفته از حساب‌های شهرداری بابت احکام قضایی پرسید. معاون اداری مالی شهرداری تهران در پاسخ، به اندیشیدن راهکاری برای کنترل این برداشت‌ها سخن گفت و افزود: اگر این کنترل‌ها انجام نمی‌شد از ابتدای سال‌جاری تاکنون مبلغ 300 میلیارد تومان برداشت براساس احکام قضایی صورت می‌گرفت. رئیس شورای اسلامی شهرتهران نیز در همین خصوص اظهار داشت: برای سال 90 به‌رغم سال 89 دو محل در بودجه برای تسویه بدهی‌های شهرداری تعیین شد که یکی مربوط به بدهی مردم و دیگری هم مربوط به برداشت‌های قضایی است.

انتقاد 2عضو شورا

دیروز همچنین خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران از لزوم حفظ آرامش در رابطه میان شورای شهر با شهرداری تهران سخن گفت و اظهار داشت: باید مراقبت و توجه داشته باشیم تا فضای میان شورا وشهرداری سنگین نشود و درفضای آرام بتوانیم به خدمت‌رسانی به شهروندان اقدام کنیم. دانشجو در عین حال از ظرفیت‌های قانونی دردست شورای شهر سخن گفت که براساس آن می‌تواند به طرح سؤال از مسئولان شهرداری بپردازد. از جمله این سؤال‌ها میزان فروش مازاد تراکم است که هنوز از سوی شهرداری تهران پاسخ روشنی به شورای شهر ارائه نشده است. حمزه شکیب، رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای شهر تهران نیز طی تذکری خطاب به شهرداری گفت:

سؤالات ما جنبه حقوقی دارد واز جایگاه اقتدار شورا مطرح می‌شود اما بعضا دیده می‌شود که سؤالات ما با وجود گذشت بیش از یکسال پاسخ داده نشده است. سؤال مد نظر رئیس کمیسیون‌فنی و عمران شورای شهر اختصاص به میزان فروش تراکم داشت. وی گفت: فروش تراکم موضوعی است که به اقتصاد شهر مربوط می‌شود و بارش روی دوش ماست به همین دلیل از شهردار تهران می‌خواهیم تا شخصا به این سؤال پاسخ بدهند. یکی دیگر از اعضای شورای شهر که دیروز تقاضای طرح تذکر داشت، حسن بیادی نایب رئیس شورای شهر تهران بود.

وی با انتقاد ازعدم‌همکاری برخی از مناطق شهرداری با شرکت آب‌ و فاضلاب گفت: به‌رغم تذکرات صورت گرفته اما بازهم برخی مناطق شهرداری تهران در زمینه انشعاب فاضلاب همکاری لازم را ندارند. این درحالی است که به گفته بیادی برخی مناطق با این اقدام تمام زحمات شهرداری تهران درجهت هماهنگی‌های صورت گرفته با شرکت آب و فاضلاب را از بین می‌بردند. نایب رئیس شورای شهر تهران در عین حال از عملکرد خوب و قابل‌قبول مناطق یک، 13، 14 و 20 شهرداری تهران با شرکت آب‌وفاضلاب تقدیر کرد. مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، حمزه شکیب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر و خسرو دانشجو سخنگوی شورا دیروز در سیصد و نود و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران جداگانه روز خبرنگار را تبریک گفتند.

کد خبر 142699
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز