همشهری آنلاین: مهیار اسدی فارغ التحصیل کارشناسی مجسمه سازی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، برگزیده یازدهمین دوره جشنواره جوان خوارزمی در رشته هنر، برگزیده اولین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی دانشجویان و عضو بنیاد ملی نخبگان است.

به گزارش همشهری آنلاین، اسدی این روزها نمایشگاهی از مجسمه هایش را در نگارخانه ابوالفضل عالی برپا کرده است.

مهیار اسدی می گوید:از سال 82 فعالیت در هنرهای تجسمی را شروع کردم و در سال 83 وارد دانشگاه هنرهای زیبا رشته مجسمه سازی شدم؛ البته از 10 سالگی کار موسیقی را انجام می دادم و در حال حاضر دانشجو کارشناسی ارشد پژوهش هنر هستم.

او ادامه می دهد:عضو انجمن مجسمه سازان ایران و عضو مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی هستم و آموزش مجسمه سازی را نزد استاد علی قورچیان فرا گرفتم و از همان سال تاکنون نیز کار مجسمه سازی را به طور جدی دنبال می کنم.

قالب کارهای این هنرمند، سنگ و فلز هستند. خودش در این باره می گوید: در این نمایشگاه 22 مجسمه و 8 کار طراحی و چاپ در معرض دید عموم قرار گرفته است و قالب کار مجسمه ها سنگ و فلزند و بیشتر این آثار کار پایان نامه من هستند.

این هنرمند می افزاید:موضوعاتی که برای ساخت مجسمه ها در نظر می گیرم دو دسته هستند یکی به نام فرک نامه که متریال اصلی آن استخوان است که در این نمایشگاه چند نمونه ارائه شده است.

مضمون کارهای دیگر نیز تم جنگ است و 4 اثر به نام های اسیر، جنگ، عروج و اهتزار از عمده کارهای ارائه شده در این نمایشگاه است.

او می گوید: با این شیوه تلاش کردم نوعی دیگر به مقوله جنگ نگاه کنم و مردم را از طریق دیگری با مضمون جنگ آشنا کنم.

او در توضیح تم جنگ تاکید می کند: بیشتر آثار ارائه شده در زمینه جنگ همیشه یکسان بوده یعنی نگاه به جنگ در طی این سال ها فیگورال بوده است.

مردم عادت کردند که برای فهمیدن جنگ و دوران دفاع مقدس چند مجسمه شهید یا چند تا رزمنده بوده را ببینند در صورتی که می توان این نگاه را تغییر داد.

زیرا ارائه یک مضمون به شیوه تکراری سبب می شود آن سوژه جذابیت خود را بعد از مدتی از دست بدهد. باید نگاه به این موضوع را امروزی تر کنیم.

به گفته اسدی،این نگاه تقدس دوران دفاع مقدس و جنگ را از بین نمی برد و از ارزش های آن کم نمی کند بلکه راه باز می شود که هنرمندان به این سمت بیایند مردم عادت کنند چیزی غیر از مجسمه شهید ببینند.

به عقیده او آنها باید یاد بگیرند و حدس بزنند که قرار گرفتن چند مکعب روی یکدیگر یعنی عروج یعنی همان شهادت.مردم نباید همیشه منتظر دیدن پرتره یک شهید باشند.

او درپایان از نمایشگاه های دیگرش نام می برد و می افزاید:این دومین نمایشگاه انفرادی من است و نخستین نمایشگاه در ساری بود و همچنین 8 نمایشگاه گروهی نیز در طول سال های اخیر در جاهای مختلف برپا کرده ام.

در جشنواره فجر، جشنواره خوارزمی و اولین جشنواره بین المللی مجسمه سازی که داوران اروپایی داشت رتبه نخست را کسب کرده ام. در حال حاضر دوره سربازی را در حوزه هنری می گذارنم و این برای من جای افتخار دارد.

 

 

کد خبر 142496

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز