همشهری آنلاین: نمایشگاه نقاشی های دانا نهداران با عنوان"فرزندان استر"از 31تیرماه در گالری شیرین افتتاح شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، در این نمایشگاه 14 تابلو رنگ روغن در ابعاد مختلف در دید عموم قرار گرفت.

سبک این آثار، پست مدرن است و برگرفته از عکس های تاریخی کتابی به نام "فرزندان استر" نوشته هومن سرشار است.

این کتاب داستان هایی از ایران را در زمان خشایار شاه و همسرش "استر" بیان می کند که نهداران تحت تاثیر عکس ها و داستان کتاب قرار گرفته و سعی کرده با نقاشی کردن عکس ها آن را مهم تر جلوه دهد و دریچه ای از زمان را بر روی مخاطب باز کند.

او به شکلی هنرمندانه در این عکس های تاریخی تغییراتی ایجاد کرده و در جایی تعداد آنها را در عکس و سایه هایه شان را بر آب زیاد و کم کرده است و با قدیمی تر جلوه دادن آنها و استفاده از تونالیته های قهوه ای ما را با خود به زمان های دور می برد.

لباس های افرادی که در تابلوها دیده می شوند تصاویری از زمان قاجاریه و پهلوی را برایمان تداعی می کند.

دانا نهداران در مورد مجموعه فرزندان استر می گوید:" من با کشیدن تصاویر کتاب "فرزندان اِستر" هومن سرشار ناخودآگاه چهره هایی به عکس ها اضافه و چهره هایی از آن ها حذف می کردم.

هنوز علت این کار را نمی دانم. من به جست و جوی خودم در این نقّاشی ها پرداختم اما پس از اتمام، آن حسی در من شکوفا شد که از تجربه های دیگر برایم مهم تر است و آن ارتباطی بود که این انسان های قدیمی با من برقرار می کردند.

این تصور برایم ایجاد شد که آیا این انسان های قدیمی که در عکس ها هستند می توانند نیاکان من باشند؟ نشانه هایی از حضور این انسان ها را در خانه مشاهده می کردم.

شاید این نشانه ها همیشه بوده اند و من تنها پس از اتمام نقاشی ها و تجربه حسی که در پی داشت متوجه آن ها شدم".

در بین نقاشی ها تابلویی دو لت به چشم می خورد که گویی نهداران سبک فیگوراتیو و انتزاعی را در کنار هم آورده است.

لت بالایی آن همانند دیگر نقاشی های نمایشگاه تصویری از گروهی از آدمهایی است که با هم در زمان قدیم عکس گرفته اند و در لت پایین او از رنگ آبی برای حوض استفاده کرده و در اطراف آن رنگ هایی از طلایی و قهوه ای را آورده و فواره آب را به شکلی انتزاعی کشیده است که در حوض موج و بازی هایی از نور بر روی آن دیده می شود.

او در مورد پس زمینه های این عکس های تاریخی می گوید: "سه تابلو از نقاشی هایی که در نمایشگاه ارائه شده است، از عکس هایی در فضای بیرونی جلوی حوض آب گرفته شده و بقیه در آتلیه عکاسی ثبت شده اند که من آن را در قالب نقاشی به روی بوم آورده ام.

این تابلوها هر کدام نام جداگانه ای چون خانواده ای از اصفهان، جشن عروسی در اصفهان، خانواده ای از مشهد، خانواده ای از تهران و... دارند".

دانا نهداران متولد 1361 اصفهان است. او لیسانس نقاشی از دانشگاه سوره دارد و تا کنون دو نمایشگاه انفرادی در گالری نار و نگارخانه ممیز خانه هنرمندان برگزار کرده و در چندین نمایشگاه گروهی در ایران و کشورهای دیگری چون آلمان، آمریکا، دبی شرکت داشته است.

اسفند ماه سال گذشته چهار تابلو از مجموعه "فرزندان استر " در مسابقه آرت دبی شرکت داشته و با استقبال خوبی همراه بوده است.

این نمایشگاه تا 6 مردادماه در گالری شیرین دایر خواهد بود و علاقمندان می توانند همه روزه (به غیر از دوشنبه ها ) از ساعت 16 تا 20 از این آثار دیدن کنند.

 

 

 

کد خبر 141014

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز