گروه اقتصادی: با تعیین اعضای هیات عامل صندوق توسعه ملی بسیاری از فعالان اقتصادی منتظر اعلام شرایط دریافت تسهیلات هستند

محمود دودانگه

و بسیاری از کارشناسان نگران نحوه توزیع منابع صندوق و بازگشت آن اینکه مسئولیت نظارت بر هزینه کرد تسهیلات پرداختی بر عهده کیست و چه طرح‌هایی می‌توانند از ارزهای صندوق یادشده بهره‌مند شوند را در گفت‌وگو با محمود دودانگه از اعضای هیات عامل صندوق در میان گذاشته‌ایم.

  • مسئولیت بررسی توجیه اقتصادی طرح‌های متقاضی دریافت تسهیلات از صندوق با بانک‌هاست یا هیات عامل صندوق هم مسئولیت خواهد داشت؟

براساس اساسنامه صندوق یعنی ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه به صراحت اشاره شده که صندوق راسا به هیچ‌یک از بنگاه‌ها یا اشخاص متقاضی، تسهیلات پرداخت نمی‌کند و هرگونه پرداخت تسهیلات فقط از طریق بانک‌های عامل صورت می‌گیرد و یکی از شروط پرداخت تسهیلات از محل منابع صندوق برخورداری از توجیه اقتصادی قابل‌قبول است بانک‌های عامل باید توجیه فنی و اقتصادی پروژه‌ها را بررسی و تصویب کنند.

  • یعنی هیات عامل صندوق مسئولیت روشنی در برابر نحوه اعطای تسهیلات نخواهد داشت؟

بانک‌ها برابر سیاست‌ها و چارچوبی که صندوق توسعه ملی تدوین و ابلاغ خواهد کرد، موظف به پرداخت تسهیلات هستند و بر نحوه اعطای تسهیلات نظارت داشته‌باشند البته برای اطمینان بیشتر نظارت کلان تری هم از طریق هیات نظارت بر صندوق پیش‌بینی خواهد شد، به‌طور حتم اعمال خواهد شد.

  • مسئولیت بانک‌ها در بررسی توجیه فنی و اقتصادی طرح‌ها شرط لازم برای دریافت تسهیلات است یا شرط کافی؟

این موضوع در آینده تصمیم‌گیری می‌شود و هنوز سازوکار دقیق پرداخت تسهیلات نهایی نشده است.

  • پیش از تعیین اعضای هیات عامل صندوق، درخصوص اعطای تسهیلات به بخش‌های مختلف از سوی هیات امنای صندوق یا دولت تصمیم‌گیری شده بود، تکلیف این مصوبات چه خواهد شد؟

کلیه طرح‌های دارای توجیه اقتصادی تنها از طریق بانک‌های عامل و در چارچوب اساسنامه صندوق می‌توانند تسهیلات دریافت کنند.

  • ابهام زیادی درخصوص اعطای تسهیلات به مسکن مهر از محل صندوق توسعه ملی مطرح است، چه توضیحی دارید؟

شفاف و خیلی روشن براساس قانون می‌گویم که جز بخش کشاورزی تمام تسهیلات پرداختی فقط ارزی خواهد بود و کسی حق تبدیل ارزهای دریافتی به ریال را نخواهد‌داشت و درخصوص اعطای تسهیلات ارزی به مسکن مهر هم همین قاعده اجرا خواهد شد یا باید سرمایه‌گذار خارجی متقاضی دریافت تسهیلات باشد یا اینکه از تسهیلات برای ورود تجهیزات و ماشین آلات و مصالح مورد نیاز استفاده شود.

  • فکر می‌کنید روند پرداخت تسهیلات از چه زمانی اجرایی شود؟

امیدواری زیادی وجود دارد که تا 2 هفته آینده روند تخصیص تسهیلات به بانک‌های عامل ابلاغ شود.

  • با توجه به الزام قانون بودجه درخصوص تامین اعتبار متروی کلانشهرها از محل منابع صندوق، روند اعطای تسهیلات به چه نحوی خواهد بود؟

همانند سایر طرح‌ها اگر توجیه اقتصادی داشته باشند می‌توانند تسهیلات دریافت کنند مشروط به اینکه طرح‌های شهری جنبه دولتی نداشته باشند و به‌طور طبیعی طرح‌های مترو هم می‌توانند از منابع صندوق بهره‌مند شوند.

کد خبر 142473
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز