مراسم یادبود شصت و ششمین سالگرد حمله آمریکا با بمب هسته‌ای به شهر هیروشیما دیروز طبق سنوات گذشته برگزار شد.

انفجار هسته ای ژاپن

اما امسال حال و هوای حاکم بر این مراسم و احساس بسیاری از شرکت‌کنندگان و دیگر مردم ژاپن این بود که کاربرد انرژی هسته‌ای چه به‌صورت نظامی و چه غیرنظامی باید متوقف شود. به گزارش خبرگزاری‌ها، تا 6آگوست 1945 مردم جهان اطلاع چندانی از انرژی هسته‌ای و چند و چون استفاده از آن نداشتند، اما دقایقی پس از ساعت 8 صبح این روز، انفجار عظیمی شهر هیروشیما را ویران کرد و عصر هسته‌ای با کاربرد نظامی آن آغاز شد. یک بمب‌افکن آمریکایی از نوع ب 29 که به نام مادر خلبان آن انولا گی نام گرفته بود، نخستین بمب هسته‌ای را بر فراز شهر هیروشیما که 400 هزار نفر جمعیت داشت، رها کرد. بیش از 70هزار نفر در دم کشته شدند و 70 هزار نفر دیگر بعداً جان خود را بر اثر پیامدهای این حمله از دست دادند.

شهر هیروشیما به این دلیل انتخاب شده بود که از 3طرف با کوه احاطه شده بود و نظامیان آمریکایی محاسبه کرده بودند که موج انفجار پس از برخورد با کوه برمی‌گردد و بخش بیشتری از شهر را ویران می‌کند. 3 وجه مرگبار بمب جدید عبارت بود از تشعشع، گرمای سوزان و امواج تکان‌دهنده. مقامات آمریکایی و در رأس آنان هری ترومن رئیس‌جمهوری که فرمان انجام این حمله را صادر کرده بود، تا چند دهه مانع از انتشار فیلم، عکس‌ و دیگر اسناد این حادثه شدند که ابعاد هولناک آن را نشان می‌داد.

اما حتی پس از آشکار شدن پیامدهای فجیع این حمله، واشنگتن در سیاست‌های خود در ارتباط با کاربرد سلاح‌های هسته‌ای تغییری نداد و بلکه تهدید کاربرد سلاح‌های هسته‌ای و ضربه اول همچنان بخشی از سیاست دفاعی آمریکا را تشکیل می‌دهد. روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن دیروز در سلسله مطالبی با عنوان «عیسی سلاح هسته‌ای را دوست دارد»، به بررسی تعالیم مذهبی بنیادگرایانه مسیحی در نیروی هوایی آمریکا پرداخت. به نوشته این روزنامه، در پایگاه هوایی وندنبرگ در کالیفرنیا 20سال رشته‌ای با عنوان «نظریه جنگ بحق مسیحی» تدریس می‌شد. این دوره اخلاقی به‌خصوص برای افسران پرتاب سلاح‌های هسته‌ای اهمیت داشته است. به افسران گفته می‌شد که براساس دکترین بنیادگرایانه مسیحی، جنگ چیز خوبی است. ارائه این درس اخیراً متوقف شده است.

بازنگری در سیاست هسته‌ای ژاپن

ژاپنی‌ها به‌عنوان تنها ملتی که زخم انفجار سلاح‌ هسته‌ای را 2شهر هیروشیما و ناکازاکی به دوش می‌کشد، همواره پیشگام ترویج استفاده غیرنظامی از این منبع انرژی برای تولید برق بودند، به‌طوری که تا همین 5ماه پیش که زمین‌لرزه شهر فوکوشیما را لرزاند، بیش از دوسوم برق این کشور از نیروگاه‌های هسته‌ای تأمین می‌شد. اما دیروز نائوتو کان نخست‌وزیر ژاپن بار دیگر وعده خود را برای برچیدن هرگونه کاربرد انرژی هسته‌ای تکرار کرد. وی تأکید کرد اتکای ژاپن را به نیروی هسته‌ای کاهش خواهد داد و هدف خود را ایجاد جامعه‌ای تعریف کرد که به تولید برق از منابع هسته‌ای متکی نباشد. زمین‌لرزه فوکوشیما به واقع زلزله‌ای در افکار ژاپنی‌ها درباره انرژی هسته‌ای ایجاد کرد. زلزله و سونامی حاصل از آن به نیروگاه هسته‌ای این شهر آسیب زد و نشت مواد پرتوزا باعث شد تا مردم نزدیک این نیروگاه تا فاصله چند 10 کیلومتر ناچار به ترک خانه و کاشانه خود شوند. از آن زمان، دوسوم نیروگاه‌های ژاپن که هسته‌ای هستند، فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

کد خبر 142353
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز