علی شاکری: در میان نسل جدیدبازیکنان والیبال ایران محمدموسوی یک بازیکن استثنایی و بدون جایگزین به شمار می‌رود که کلیدی‌ترین نقش را در تیم باشگاهی‌اش و تیم ملی ایفا می‌کند؛ بازیکنی با قابلیت‌های فنی و فیزیکی غیرقابل انکار که هم اکنون چندین باشگاه اروپایی خواهان استخدام وی هستند.

ورزش - والیبال

 ملی‌پوش خوزستانی تیم ملی طی 6سال حضورش در والیبال، با تجربه حضور در تیم‌های ملی 3رده سنی جدا از کسب عناوین متعدد قهرمانی با پیکان در سطح ایران و آسیا و جهان، با تیم‌های جوانان و نوجوانان ایران قهرمان قاره کهن شده و سهمی عمده نیز در کسب مدال برنز جوانان جهان در سال 2007 در مراکش داشته است. به دست آوردن عناوین بهترین زننده آبشار در نوجوانان جهان،‌ بهترین زننده سرویس در مسابقات جوانان جهان و بهترین مدافع روی تور باشگاه‌های جهان او را بدل به یک بازیکن کامل و متمایز از سایر بازیکنان امروز والیبال آسیا کرده است. موسوی در گفت‌وگویی اختصاصی با همشهری دلایل ناکامی تیم ملی را در راه لیگ جهانی برشمرد و از انتقال پرسروصدایش از پیکان به داماش گفت‌ و اینکه اگر مصدومان سرشناس تیم ملی تا جام ملت‌های آسیا در تهران برسند، می‌توان به قهرمانی ایران در این رقابت‌ها خوشبین بود. ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

  • تیم ملی دربازی‌های آسیایی گوانجو 3 برصفر چین را برد اما چند هفته‌پیش در مسابقه انتخابی لیگ جهانی با نتیجه‌ای مشابه مغلوب این تیم شد.

شرایط 2تیم اصلا قابل مقایسه با دیدار قبلی نبود. چینی‌ها بدون تغییر در کادر فنی تنها با 2تغییر در ترکیب تیمی‌شان با آ‌مادگی کامل قدم به بازی با تیم ما گذاشتند و اتفاقا با این دو تغییر که در 2پست پاسور و قطر پاسور صورت دادند، بسیار قوی تر از قبل و بازی‌های گوانجو هم شده بودند.

این در حالی بود که تیم ملی ایران کاملا نسبت به گذشته با دگرگونی روبه‌رو شده‌ بود. از یک سو تغییرات گسترده در کادر فنی و از سوی دیگر غیبت بسیاری از بازیکنان کلیدی مثل نظری‌افشار،‌ معروف، کمالوند و‌ غلامی موجب شد تا تیم با مشکلات بسیار، کمتر نشانی از آن تیم قدرتمند 8ماه پیش داشته باشد. من و نادی هم به دور از آمادگی لازم، تازه از بند مصدومیت‌ رها شده بودیم و شرایط خوبی نداشتیم و چنین بود که چینی‌ها فرصت پیدا کردند تا انتقام شکست گوانجو را از تیم ایران بگیرند.

  • در مجموع ارزیابی شما از سفر تیم والیبال ایران به چین مثبت بود؟

خب، باید قبول کنیم که تیم چندان آماده نبود و به خصوص در برخی از پست‌ها از جمله بازیکن قدرتی دریافت‌کننده دچار کمبود بود و طی 7بازی با 2بازیکن قدرتی بازی‌هایش را به پایان برد. اگر بخواهیم واقع‌بینانه نتایج تیم ملی را ارزیابی کنیم باید گفت در بازی‌های آخر در تورنمنت دوستانه شاهد نشانه‌های خوبی از رشد و پیشرفت در تیم ملی بودیم.

  • با شناختی که از چین دارید فکر می‌کنید در جام ملت‌های آسیا در تهران بتوان این تیم را شکست داد؟

اگر بازیکنان مصدوم تیم ملی بهبود پیدا کنند و ترکیب تیم کامل شود، می‌توانیم همانند گذشته چین را شکست دهیم. البته چینی‌ها تیم قدرتمندی هستند ولی ما در همین سفر هم در بازی‌ آخرمی توانستیم آنها را ببریم . در شرایطی که ما در گیم پنجم 9بر 6 جلو بودیم، داوران چینی توپ داخل زرینی را خارج اعلام کردند و در پی اعتراض امیرحسینی با دادن کارت زرد به او ، پیروزی را از چنگ تیم ما بیرون کشیدند. آنها حداقل پیروزی آخرشان را مرهون داوران اول و دوم و داوران خط بودندکه به هیچ شکلی راضی به شکست تیم ملی کشورشان نبودند.

  • عدم همراهی معروف چقدر به ضرر تیم ملی در سفر به چین تمام شد؟

سعید معروف پاسور بزرگی است و حضورش بدون کمترین تردید می‌توانست کمک بزرگی به تیم ملی کند. اگر او هم در کنار امیرحسینی بود باور کنید که به این راحتی‌ها مغلوب چین نمی‌شدیم. آنها می‌توانند مکمل‌های خوبی برای هم باشند و امیدواریم این اتفاق در جام ملت‌ها بیفتد.

  • در راه قهرمانی در جام ملت‌ها، چین حریف اصلی ایران است یا ژاپن؟

من فکر می‌کنم باز هم همانند سال‌های اخیر ژاپن حریف اصلی ایران خواهد بود. چینی‌ها به نسبت ژاپنی‌ها شکننده‌تر هستند و کافی است در بازی با آنها چند امتیازجلو بیفتیم تا کاملا از لحاظ روحی دچار افت شوند. برعکس، ژاپنی‌ها به این راحتی‌ها تسلیم نشده و در هیچ شرایطی آسان مغلوب نمی‌شوند. فکر می‌کنم باز هم ژاپن حریف اصلی ما خواهد بود.

  • انگیزه شما در مقابل کدام حریف در جام ملت‌ها بیشتر از بقیه حریفان است؟

ژاپن. من و دیگر هم‌تیمی‌هایم انگیزه‌ بالایی برای تلافی شکست فینال بازی‌های آسیایی گوانجو مقابل این تیم داریم.

  • هنوز هم به خاطر قهرمان‌نشدن در بازی‌های آسیایی گوانجو افسوس می‌خورید؟

واقعا افسوس می‌خورم. در آن بازی و در فینال جام ملت‌های آسیا و حتی بازی‌هایی که در خود ژاپن به این تیم باختیم، حق تیم ملی شکست نبود. من فکر می‌کنم استرس بیش از حد و ایجاد توقع قهرمانی، دلیل عمده ناکامی تیم ملی در بازی‌های آسیایی گوانجو بود.

  • کره‌جنوبی را جزو حریفان اصلی تیم ایران نمی‌دانید؟

چرا، کره‌‌ای‌ها والیبالشان در سال‌های اخیر دچار افت شده ولی شنیده‌ام با بازگشت «پارک کی‌ون» در بازی‌های لیگ جهانی درخشش خوبی داشته‌اند. آنها هم در تهران یکی از رقیبان اصلی ایران و از مدعیان قهرمانی خواهند بود.

  • در سال‌های اخیر برای تو کدام شکست‌ آزاردهنده و کدام پیروزی‌ لذتبخش بوده است؟

شکست مقابل ژاپن در بازی‌های آسیایی و همچنین باخت به مصر در مسابقات قهرمانی جهان در ایتالیا را هرگز نمی‌توانم فراموش کنم. لذتبخش‌ترین پیروزی هم برای من کسب مقام سوم باشگاه‌های جهان سال گذشته در دوحه قطر بود. در این بازی‌ها در جمع بهترین تیم‌های جهان، فراتر از آسیا ظاهر شدیم.

  • برگردیم به مسائل داخلی والیبال؛ چطور شد که موسوی در یک نقل‌وانتقال پرسروصدا حاضر به جدایی از پیکان شد؟

طبیعی بود از بین علاقه به یک تیم که اتفاقا هنوز هم محیط صمیمانه‌اش را نمی‌توانم فراموش کنم و یک پیشنهاد قابل توجه‌، دومی را انتخاب کردم؛ چراکه ورزش حرفه‌ای شده و عمر قهرمانی نیز بسیار کوتاه است.

  • آیا همین موضوع دلیلی شد که نتوانید پیکان را در باشگاه‌های آسیا همراهی کنید؟

خیر وقتی پیکانی‌ها از من خواستند آنان را همراهی کنم با توجه به مصدومیتم، ولاسکو مخالفت کرد و پس از آنکه با بهبود نسبی آسیب‌دیدگی در چین برای تیم ملی بازی کردم، پیکانی‌ها دیگر در این زمینه چیزی از من نخواستند.

  • فکر نمی‌کنی با تغییر تیم باشگاهی فرصت بزرگ همراهی احتمالی با پیکان را در جام باشگاه‌های جهان از دست داده باشی؟

با توجه به اینکه پیکان همه‌ساله با چند بازیکن کمکی در این جام حاضر می‌شود، شک ندارم که یکی از بازیکنان کمکی احتمالی این دوره هستم و خیلی هم از این دعوت خوشحال خواهم شد.

  • باید فاصله زیادی میان پیشنهاد تیم پیکان بر‌ای تمدید قرارداد و پیشنهاد داماش بوده باشد که باعث جدایی موسوی از تیم مورد علاقه‌اش شده است؟

همین‌طور است، همانطور که گفتم بین علاقه و شرایط بهتر مالی، دومی را انتخاب کردم.

  • شما یکی از معدود بازیکنان والیبال ایران هستید که با کسب عناوین مهم، چند پیشنهاد بازی در تیم‌های حاضر در لیگ‌های معتبر دنیا را داشتید، آیا نمی‌خواهید بخت خود را در جمع بهترین‌های جهان آزمایش کنید؟

اتفاقا خیلی هم دوست دارم در لیگ‌های معتبر دنیا حضور یابم ولی پیشنهادهای مالی آنان حتی قابل مقایسه با تیم‌های داخلی نیست. بحث تنهایی و زندگی در یک کشور غریب و دوری از خانواده هم مرا سخت آزار می‌دهد. شاید اگر پیشنهادی برسد که 2بازیکن ایرانی را بخواهند، به امتحانش بیارزد.

  • تمایلت بیشتر حضور در کدام لیگ‌های اروپایی است؟

تمایلم بیشتر حضور در سریA ایتالیاست و بازی در لیگ این کشور را به دیگر لیگ‌‌ها ترجیح می‌دهم.

  • در طول چند فصل گذشته بازیکنان خارجی زیادی جذب تیم‌های ایرانی شده‌اند؛ دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

از میان بازیکنان خارجی زیادی که به لیگ ایران آمده‌اند، تنها 2بازیکن را پسندیده‌ام؛ یکی «سانچز» بازیکن کوبایی سایپا و دیگری هم «کویه‌رگا» کاپیتان تیم ملی آرژانتین که با کاله قرارداد داشت.

کد خبر 142314

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز