شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۶:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکشنبه 16 مرداد هفتادوچهارمین سالروز تولد داستین هافمن، بازیگر سرشناس آمریکایی و برنده دو جایزه اسکار است.

به گزارش ایسنا، داستین لی هافمن، متولد هشتم اوت 1937 در کالیفرنیا آمریکاست که طی چهار دهه بازیگری، در هر نقش و هر ژانری ایفای نقش داشته است.

وی برای اولین‌بار با نمایش تئاتر "خارج از بزرگراه" در سال 1966 نامی برای خود به‌دست آورد و حتی موفق به کسب جایزه جهانی تئاتر شد.

اولین موفقیت هافمن در سینما با فیلم "فارغ‌التحصیل" در سال 1967 رقم خورد که برای آن نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد شد.

بعد از این فیلم، هافمن دیگر تمایل کمتری برای بازگشت به تئاتر و تلویزیون داشت و این افتخار سینمایی او را به حضور در هنر هفتم ترغیب می‌کرد.

این بازیگر سرشناس در سال 1969 در دومین فیلم خود با نام "کابوی نیمه‌شب" خوش درخشید تا برای دومین‌بار نامزد اسکار شود؛ هرچند در کسب آن ناکام ماند، اما این فیلم جایزه اسکار بهترین فیلم را کسب کرد.

سومین نقش‌آفرینی سینمایی هافمن در فیلم "بزرگ‌مرد کوچک" بود که گرچه با استقبال منتقدین همراه شد، اما جایزه‌ای نصیب او نکرد.

وی تا پیش از سال 1975 در فیلم‌های معروفی چون "پاپیون" و "سگ‌های پوشالی" بازی کرد تا اینکه با فیلم "لنی" برای سومین‌بار نامزد اسکار شد.

دو سال بعد از رسوایی واترگیت، هافمن به‌همراه رابرت ردفورد در "همه مردان رییس‌جمهور" بازی کرد.

"مرد دونده" و "آگاتا" فیلم‌های بعدی هافمن بودند که موفقیت چندانی کسب نکردند.

اولین موفقیت بزرگ هافمن در سال 1980 رقم خورد که برای فیلم "کرامر علیه کرامر" موفق به کسب جایزه اسکار بهترین بازیگر شد.

این فیلم علاوه‌ بر کسب جایزه بهترین فیلم، جایزه بهترین بازیگر زن را برای مریل استریپ به‌همراه آورد.

سه سال بعد هافمن برای فیلم "توتسی" یک‌بار دیگر نامزد جایزه اسکار شد. اما بعد از آن، بزرگ‌ترین شکست سینمایی‌اش را با فیلم "Ishtar" تجربه کرد که صدای همه منتقدین را درآورد و حتی نامزد سه جایزه "تمشک طلایی" در جوایز بدترین‌های سینما شد.

اما هافمن توانست با فیلم "مرد بارانی" در سال 1988 خاطرات این فیلم را از اذهان بشوید و در ششمین‌بار نامزدی اسکار، برای دومین‌بار این جایزه ارزشمند را کسب کند.

ساخت این فیلم که تام کروز نیز در آن حضور داشت، دو سال به طول انجامید.

در "تجارت خانوادگی"، هافمن در نقش مقابل شون کانری ایستاد، اما این فیلم نتوانست موفقیتی کسب کند.

پس از فیلم "شهر دیوانه" بود که هافمن با "سگ را بجنبان" برای آخرین‌بار نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد شد.

"در جست‌وجوی ناکجاآباد"، "دالان نورماه" و "هیات منصفه بی‌طرف" از دیگر فیلم‌های هافمن طی سال‌های اخیر بوده‌اند.

از افتخارات سینمایی داستین هافمن طی چهار دهه بازیگری می‌توان به سه جایزه بهترین بازیگر مرد از بافتا انگلستان، خرس طلای افتخاری جشنواره برلین (1989)، سزار افتخاری از اسکار سینمای فرانسه (2009)، چهار جایزه بهترین بازیگر مرد از قدیمی‌ترین جوایز فیلم ایتالیا، دوربین طلای سینمای آلمان برای یک عمر دستاورد شغلی (2003)، پنج جایزه بهترین بازیگر مرد از گلدن گلوب آمریکا، شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز(1996) و نشان ملی هنر و ادبیات فرانسه (2009) اشاره کرد.

کد خبر 142293

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز