مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۱:۳۳
۰ نفر

سید محمد فیاض: این روزها کوچک و بزرگ، زن و مرد، همه با هم در دسته‌جات به یاد امام حسین شهید(ع)، بزرگ‌مرد دشت کربلا بر سینه می‌زنند، زنجیرها را بر شانه می‌کوبند و اشک‌هایشان به یاد مظلومیت او بر گونه‌ها جاری می‌شود.

اما در این بین، مردانی بنا به نوع کار و حرفه و مسئولیتشان نمی‌توانند در عزاداری‌ها شرکت کنند.

کارگران شهرداری و پرسنل زحمت‌کش خدمات شهری از این‌دسته هستند. هر بار که دسته‌ای از جلوی آنان می‌گذرد کمی درنگ می‌کنند و لحظه‌ای هرچند کوتاه، چشمانشان را می‌بندند و دل را به دشت سوزان نینوا می‌برند، اما چه زود می‌گذرد این لحظات ملکوتی. دمی دیگر کار آغاز می‌شود و آنان باید تا طلوع آفتاب شهر را تمیز و مرتب تحویل دهند.

کارگران و مدیران شهری در این ایام تمام تلاش خود را برای خدمت‌رسانی به شهروندان به‌کار می‌گیرند، اما شاید در این بین لازم باشد نکاتی مورد توجه قرار گیرد.

زمستان سرد همراه با یخ و برف می‌تواند برای عزاداران حسینی خطراتی به همراه داشته باشد. برای کاهش این خطرات، در صورت بارش برف حتماً با اولویت اول جلوی تکایا، مساجد و حسینیه‌ها برف‌روبی شود.

 به مسئولان تکایا و حسینیه‌ها، سطل و کیسه زباله کافی داده شود، تا عزاداران ظروف استفاده شده را در داخل آنها بریزند و از مسئولان مربوطه بخواهیم جهت رعایت موارد نظافتی در حین مراسم توصیه‌هایی نیز به عزاداران بکنند.

 رفت و آمد به مساجد، تکایا، حسینیه‌ها در این روزها چندین برابر می‌شود. لذا حتماً برای این محله‌ها از شیفت نظافتی ثابت از ساعت 18 به بعد استفاده شود. زمان حرکت خودروهای زباله در این روزها طوری باشد که حداقل تلاقی را با حرکت دسته‌جات داشته باشند. (خصوصاً شب عاشورا و تاسوعا)

تردد مردم خصوصاً زنان و کودکان، در کنار دسته‌جات در این ایام در پیاده‌رو و خیابان و همچنین حصارکشی پیرامونی، می‌تواند از بروز خطرات و صدماتی برای عزاداران جلوگیری کند.

 حفاری‌ها در دهه اول محرم تعطیل، چاله‌ها و حفره‌های موجود در خیابان‌ها خصوصاً در مسیر حرکت دسته‌جات پر شود.

 بلافاصله پس از اتمام مراسم در ظهر عاشورا با هماهنگی و بسیج نیروهای خدماتی نسبت به نظافت و جمع‌آوری ضایعات (ظروف یک‌بار مصرف) اقدام شود. لازم است شهروندان نیز جهت رعایت نظافت خصوصاً در زمان صرف غذاهای نذری از ریختن ظرفهای یک‌بار مصرف در خیابان‌ها خودداری کنند و همچنین مدیران شهری، به منظور بالا بردن روحیه کارگران و پرسنل زحمت‌کش خدمات شهری بیست و دو کارگر نمونه را، به نمایندگی از تمامی کارگران به زیارت عتبات عالیات اعزام دارند.

کد خبر 14218

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز