چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۴
۰ نفر

سرمربی اسبق تیم ملی بسکتبال ایران در مورد حریف اصلی تیم ملی کشورمان در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا معتقد است که نباید فقط روی تیم چین، میزبان این بازی‌ها زوم کنیم و از سایر رقبایمان غافل شویم.

عنایت الله آتشی - سرمربی سابق تیم ملی بسکتبال

عنایت‌الله آتشی اعتقاد دارد که از تیم‌های دیگری مثل کره‌جنوبی، ژاپن، لبنان و فیلیپین و حتی تیم‌هایی مانند سوریه و اردن نیز نباید غافل شد چرا که هرکدام می‌توانند به نوعی در نقش حریفان اصلی تیم ایران ظاهر شوند. با این کارشناس بسکتبال در مورد بازی‌های تدارکاتی تیم ایران در اروپا و حریفانش در جام ملت‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید.

  • ارزیابی شما از بازی‌های تدارکاتی تیم ملی در اروپا چیست؟

من فکر می‌کنم با وجود آنکه تیم ملی بسیاری از بازیکنان اصلی‌اش را در اختیار نداشت، این سفر می‌تواند آغاز مناسبی برای تیمی باشد که خود را آماده جام ملت‌های آسیا می‌کند. ولی اصلی‌ترین میدان محک‌خوردن تیم ملی، فکر می‌کنم جام ویلیام جونز باشد که تیم ملی جز آفریقای‌جنوبی با 7تا8 حریف آسیایی خود بازی خواهد کرد.

  • خیلی‌ها چین را حریف اصلی ایران در راه تکرار قهرمانی جام ملت‌ها می‌دانند، شما هم این نظر را دارید؟

خیر، من معتقدم اگرچه چین به دلیل میزبانی و حمایت‌شدن از سوی 20هزار تماشاگر می‌تواند برای همه مدعیان و ازجمله تیم ایران خطرناک باشد، نباید از تیم‌های دیگر به خصوص کره‌جنوبی، لبنان، ژاپن و حتی تایوان و فیلیپین غافل شد.

  • به چه دلیلی چنین اعتقادی دارید؟

واقعیت آنکه هم‌اکنون کشورهای آسیایی سرمایه‌گذاری زیادی روی بسکتبال کرده‌اند؛ از کشورهای عربی به عنوان قطب‌های جدید گرفته تا مدعیان قدیمی چون ژاپن، فیلیپین و کره جنوبی که هر کدام از آنها می‌توانند موقعیت سایر مدعیان این دوره را به خطر اندازند. فیلیپینی‌ها که به دلیل مشکلات اقتصادی و شرایط اجتماعی چند سالی است از قافله تیم‌های مطرح آسیا جا مانده‌اند به عنوان تنها کشور آسیایی که در دهه70 روی سکوی سوم جهان قرار گرفته با جذب ترومن تلاش دوباره‌ای دارند تا بتوانند بار دیگر به همان جایگاه قدیمی‌شان بازگردند. ژاپن و کره هم با جذب بازیکنان بلندقامت به دنبال رساندن خود به مدعیانی چون ایران، چین و لبنان هستند.

  • شرایط تیم ایران را نسبت به 2سال پیش که با قاطعیت قهرمان این رقابت‌ها شد چگونه می‌بینید؟

تیم ما 2سال بسیار با انگیزه بود و مصدوم هم نداشت. صمد حدادی، آفاق و کامرانی در اوج آمادگی جسمانی و روحی بودند. به همان اندازه که شاید به تجربه بازیکنان ما طی 2سال گذشته اضافه شده به همان نسبت نیز به لحاظ جسمانی افت کرده‌اند. با این اوصاف پیش‌بینی می‌کنم که اگر تیم ایران مقابل سایر رقبایش به غیر از چین غافلگیر نشود و به لحاظ روحی و جسمی هم خوب مدیریت شود، تکرار قهرمانی 2دوره گذشته دور از دسترس نخواهد بود؛ هرچند که معتقدم تیم ملی بسکتبال هرچه زودتر باید در اندیشه جایگزینی جوانان به جای نفرات با تجربه‌ای باشد که به پایان دوران قهرمانی خود نزدیک می‌شوند.

  • موقعیت تیم چین را با توجه به خداحافظی «یائومینگ» چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یائومینگ از مدت‌ها پیش بازنشسته شده بود و چینی‌ها مخصوصا اعلام این موضوع را به تأخیر انداخته بودند و حتی سرمربی آمریکایی چین نیز سیستم بازی این تیم را تغییر داد. این سرمربی آمریکایی در تازه‌ترین اظهاراتش راجع به جام ملت‌ها، به تنها موضوعی‌ که اشاره نکرد حریفان آسیایی این تیم بود و با مقایسه بسکتبال چین با تیم‌های اروپایی شخصیت‌ تیم‌های آسیایی را زیرسؤال برد.

کد خبر 142105

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز