علی شاکری: تیم ملی بسکتبال ایران این روزها در حال آماده‌شدن برای دفاع از عنوان قهرمانی‌اش در جام ملت‌های آسیاست.

ورزش - بسکتبال

این تیم که 2بار در سال‌های 2007 و 2009 در فوکوشیما و تیان‌جین، فاتح این رقابت‌ها شده، این بار نیز امیدوار است در اوج بلوغ ستارگانی چون حامد حدادی، مهدی کامرانی، صمد نیکخواه بهرامی و حامد آفاق بتواند برای سومین بار پیاپی قهرمان رقابت‌هایی شود که قهرمان آن به طور مستقیم بلیت صعود به المپیک 2012 لندن را می‌گیرد. تیم ملی بسکتبال ایران برای دفاع از عناوین قهرمانی 2دوره گذشته‌اش برای حضور در بیست‌وششمین دوره مسابقات جام ملت‌های آسیا از ماه‌ها پیش تمرینات خود را آغاز کرده و با سفر به اروپا (مجارستان و پرتغال) و حضور در تورنمنت بین‌المللی جام «ویلیام جونز» در تایوان آماده حضور در این بازی‌ها می‌شود. این گزارش نگاهی است به این رقابت‌ها، قرعه‌کشی مسابقات و ارزیابی حریفان و آخرین موقعیت تیم ایران که می‌خوانید.

بسکتبال ایران برای سومین حضور در المپیک به قهرمانی در بیست‌وششمین دوره مسابقات بسکتبال جام ملت‌های آسیا در «ووهان» چین چشم دوخته است.

تیم ملی بسکتبال ایران پس از آنکه در نخستین حضور المپیکی ورزش ایران در سال1948 لندن به این بازی‌ها راه پیدا کرد تا حضور دومش 60سال انتظار کشید و حالا این بخت را دارد تا در اوج بلوغ بسکتبالش، برای دومین بار پیاپی و دفعه سوم راهی این رویداد بزرگ و تاریخی شود.

شرط رسیدن به این هدف کسب سومین عنوان قهرمانی در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا خواهد بود که اواخر شهریورماه به میزبانی شهر ووهان (پنجمین شهر بزرگ چین) با شرکت تمامی مدعیان قاره از جمله کشور میزبان، کره‌جنوبی و لبنان برگزار می‌شود.

هم‌گروهی با حریفان آشنا

قرعه‌کشی بیست‌وششمین دوره جام ملت‌های آسیا چندی پیش در شهر ووهان انجام شد که طی آن تیم ملی بسکتبال ایران نیز حریفان دور مقدماتی خود را که همگی برای دوستداران بسکتبال آشنا هستند، شناخت. براساس اعلام کنفدراسیون بسکتبال آسیا گروه‌بندی 16تیم حاضر در این مسابقات به این شرح اعلام شد.
گروه یک: لبنان، کره‌جنوبی، مالزی و هندوستان
گروه2: ایران، قطر، تایوان و قزاقستان
گروه3: ژاپن، سوریه، اردن و اندونزی
گروه4: چین، بحرین، فیلیپین و امارات

در پایان دور مقدماتی 3تیم برتر هر گروه روانه مرحله دوم خواهند شد و 2 گروه 6تیمی را تشکیل خواهند داد.
در پایان این مرحله نیز با مشخص‌شدن تیم‌های اول تا چهارم، گروه‌های دوگانه E و F را تشکیل می‌دهند و مرحله سوم رقابت‌ها به شکل حذفی دنبال می‌شود.

با این شیوه پیش‌بینی می‌شود که تیم ایران به همراه قطر و یکی از 2 تیم تایوان یا قزاقستان با تیم‌های لبنان، کره‌جنوبی، مالزی یا هندوستان در یک گروه قرار بگیرند. البته در بازی‌های مرحله دوم تیم‌های صعود کرده از دور مقدماتی در صورت همگروه شدن دیگر با کمک هم بازی نخواهند کرد و همان نتیجه دور اول در این دور محاسبه خواهد شد.

آ‌شنایی با حریفان ایران

تیم ملی بسکتبال ایران در دور مقدماتی رقابت‌های جام‌ملت‌های آسیا با تیم‌های قطر، قزاقستان و تایوان هم‌گروه است؛ تیم‌هایی که هرکدام از آنها در 4سال اخیر همواره مقابل بسکتبال ایران سهمی جز شکست نداشته‌اند. با این وجود، در این جمع قطری‌ها از 2تیم دیگر خطرناک‌تر به نظر می‌رسند.

قطری‌ها که هرساله با به تابعیت در آوردن بازیکنان آفریقایی تغییر چهره می‌دهند، بعد از بازی‌های آسیایی 2006 دوحه دیگر آن موقعیت ممتاز گذشته را نداشته‌اند.

آخرین برد این تیم مقابل تیم ملی بسکتبال ایران به 5سال قبل و بازی‌های آسیایی 2006 دوحه برمی‌گردد که 2بار توانستند تیم ایران را با فاصله‌ای نزدیک مغلوب کنند. برد دوم و آخر این تیم در مرحله نیمه‌نهایی این بازی‌ها بود که قطر با کمک امتیاز میزبانی و داوری توانست تیم فعلی ایران را در آغاز راه اوج‌گیری‌اش شکست داده و به فینال راه یابد؛ اگرچه در فینال حریف چین نشد و به مدال نقره این بازی‌ها بسنده کرد. بعد از آن سال قطری‌ها هیچگاه به‌رغم همه تلاششان موفق به پیروزی در مقابل ستارگان بسکتبال ایران نشدند و آخرین باری که دوتیم در چارچوب مسابقات بازی‌های آسیایی (گوانجو) با هم روبه‌رو شدند، پیروزی از آن تیم ایران شد که بدون حامد حدادی و صمدنیکخواه بهرامی توانست مقابل این تیم چندملیتی به پیروزی برسد.

قزاقستان دیگر حریف ایران در دورمقدماتی خواهد بود. قزاق‌ها هم به‌رغم بهره‌گیری متناوب از بازیکنان روسی،‌با بازی ماشینی و کند خود در رده بزرگسالان هرگز برابر تیم ایران پیروزی نداشته‌اند و این‌بار هم بعید به نظر می‌رسد که بختی برای عبور از تیم ایران پیدا کنند. تایوان به نسبت دوحریف دیگر ایران تیمی متفاوت خواهد بود؛ تیمی با مختصات سرعتی بسکتبال شرق آسیا و متکی به پرتاب‌های دقیق که با وجود آزار دادن تیم ایران در سال‌های اخیر سهمی جز باخت مقابل تیم ملی کشورمان نداشته است.
حضور تیم ایران در جام «ویلیام جونز» که از شنبه در چین تایپه شروع می‌شود، موقعیت خوبی خواهد بود تا «ماتیچ» با شناخت نسبی بیشتری به دنبال اتخاذ تاکتیک مناسبی برای شکست این حریف باشد.

ترکیب دست‌نخورده ایران

تیم ملی بسکتبال ایران به‌رغم تغییرات جزئی در 2دوره گذشته جام ملت‌های آسیا در فوکوشیما و تیان جین،‌ در ووهان با حفظ ترکیب اصلی و دست‌نخورده‌اش از منظر هماهنگی تیمی مشکلی نخواهد داشت و این در حالی است که مطرح‌ترین بازیکنان تاریخ بسکتبال ایران به نسبت 4سال پیش در ژاپن و 2سال قبل در تیان جین با تجربه‌تر هم شده‌اند.

با وجود تغییرات جزئی پدیدآمده در ترکیب 12نفره تیم ایران همچنان پایه و اساس تیم را همانند جام ملت‌های دو دوره گذشته
نفراتی چون حامد حدادی،‌ حامدآفاق، صمد نیکخواه بهرامی، مهدی کامرانی و اوشین ساهاکیان تشکیل می‌دهند. در غیاب ارسلان کاظمی( تنها غایب سرشناس بسکتبال کشورمان) ماتیچ با در اختیار داشتن جایگزینان مناسبی مثل حامد سهراب‌نژاد، جواد داوری، آرن داودی و اصغر کاردوست، دستی بازتر برای پیاده کردن طرح‌های تاکتیکی خود خواهد داشت.

حریفان اصلی

حریفان اصلی ایران در مراحل پایانی بازی‌ها را 3تیم مدعی لبنان، چین و کره‌جنوبی تشکیل می‌دهند؛ اگرچه در این میان نباید از تیم سریع ژاپن نیز غافل بود.

در این جمع نیز چین از 2مدعی دیگر برای تیم ایران خطر ناک‌تر است. آنها اگرچه هنوز از شوک خداحافظی «یائومینگ» که ماه پیش اتفاق افتاد بیرون نیامده‌اند، ولی با استفاده از مزیت تماشاگران پرشمار و بازی‌های خانگی همانند بازی‌های آسیایی گوانجو امیدوارند که با یکی دو بازیکن شاغل در NBA و مربی آمریکایی خود بتوانند مانع از اتفاق 2سال پیش در تیان جین شوند که تیم ایران در یک شب باشکوه آنان را پیش چشمان بهت زده نزدیک به 18هزار تماشاگر تحقیر کرد.

چینی‌ها در بازی‌های آسیایی گوانجو هم با خوش‌اقبالی، اشتباه فاحش تیم ایران در ثانیه‌های پایانی و کمک داوری موفق شدند تیم ملی کشورمان را در غیاب 2عنصر موثرش (حدادی و نیکخواه بهرامی) شکست دهند. کارشناسان بسکتبال در پیش‌بینی‌های خود دوتیم ایران و چین را بخت اول قهرمانی قلمداد کرده‌اند.

این در حالی است که کره‌جنوبی که طی 2سال اخیر به فکر بازسازی ساختار تیم بسکتبالش افتاده به همراه لبنان، نیم نگاهی جدی به تغییر معادلات این دوره دارند.

کد خبر 142103

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز