گروه اجتماعی - محمدعلی بدری: گزینه پیشنهادی دوم برای تصدی وزارت نوپای ورزش و جوانان صبح امروز در حالی به بهارستان می‌رود که پیش از او حمید سجادی هزاوه، معاون سازمان منحل‌شده تربیت بدنی و رئیس مرکز توسعه ورزش‌های قهرمانی و حرفه‌ای از جلب آرای نمایندگان مجلس بازمانده است.

ورزش

محمد عباسی که امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی از خود دفاع می‌کند، پیش از این برنامه مفصل خود را در اختیار نمایندگان مجلس قرار داده است.آنچه بیش از انتخاب شدن یا نشدن عباسی اهمیت دارد، توازن برنامه‌های وزیر ورزش و جوانان بین دو موضوع «ورزش» و «جوانان» است.

مسئله، توان اجرایی است

نایب رئیس فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا عباسی در برنامه خود توانسته موضوع جوانان را از سایه موضوع ورزش خارج کند، گفت: شاید آقای عباسی با مشورت برخی کارشناسان برنامه‌ای را هم نوشته باشد اما مهم این است که ایشان توان اجرایی آن برنامه را دارد یا خیر. داریوش قنبری با اشاره به اینکه معرفی عباسی به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان از معرفی سجادی هم بغرنج‌تر است، به خبرنگار همشهری گفت: دست کم آقای سجادی، تخصص و تجربه‌ای در حوزه کاری خود داشت.او ادامه داد: آقای عباسی علاوه بر اینکه تخصص و تجربه‌ای هم متناسب این وزارتخانه ندارد، او را مناسب در حوزه جوانان نمی‌بینم و رویکردش غلبه ورزشی دارد.این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: متأسفانه نگاه به حوزه جوانان نگاه مثبتی نیست و دولت اعتقادی به حل مسائل و معضلات جوانان ندارد.

جای امیدواری وجود دارد

قنبری با اشاره به وضعیت سازمان ملی جوانان در سال‌های منتهی به انحلال گفت: از سازمان ملی جوانان فقط اسمی باقی ماند و این سازمان وارد کارهایی شد که سیاسی و خارج از حوزه وظایف سازمان ملی جوانان بود.این نماینده مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی کرد: در آینده هم بعید می‌دانم با شکل‌گیری وزارت ورزش و جوانان، نگاه دولت به این حوزه عوض شود اما از این پس یک مقدار دست مجلس باز است که از اهرم‌های نظارتی‌مان استفاده کنیم.

بدتر از قبل نخواهد بود

از سوی دیگر، عضو سابق فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی اما نظر عباسی را فراتر از آن دانست که موضوع جوانان در مسئله درآمدزا و نام‌آور ورزش حل شود.عشرت شایق به خبرنگار همشهری گفت: همان‌طور که سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان سیاستگذار بودند و مجری نبودند، در وزارتخانه جدید همین اتفاق خواهد افتاد.شایق تقدم کلمه «ورزش» را بر کلمه «جوانان» در نام وزارت ورزش و جوانان، نشانه آن دانست که ماموریت امور جوانان در این وزارتخانه محدود می‌شود در امر ورزش.این نماینده مجلس هفتم ادامه داد: تقدم ورزش بر جوانان یعنی تلاش بر این است که وضعیت جوانان در امر ورزش ارتقا پیدا کند.شایق با تاکید بر اینکه اشتغال و ازدواج برای جوان ایرانی اولویت بیشتری بر ورزش دارد، گفت: براساس ساختار وزارت تازه تاسیس ورزش، مثلا مسئله اشتغال و ازدواج در حوزه جوانان وزارت ورزش و جوانان معنا نمی‌دهد. شایق در عین حال تاکید کرد: حتی اگر اتفاق تازه و مهمی در مورد مسئله جوانان در وزارت تازه تاسیس نیفتد، از وضعیت قبلی بدتر نخواهد بود.

نصف - نصف

وزارت ورزش و جوانان در نتیجه انحلال و ادغام ماموریت‌های سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان تشکیل شده است اما از ابتدا در اغلب اظهارنظرها در مجلس و دولت، وزنه ورزش بر جوانان غلبه می‌کرد؛ اگرچه قرار بود وظایف سازمان ملی جوانان بخش مهمی از شرح وظایف وزارت ورزش و جوانان باشد اما تا‌کنون به اندازه شایستگی این موضوع به آن توجه نشده است.محمدعباسی اما در برنامه پیشنهادی 4600 کلمه‌ای خود، بیش از نیمی از متن این برنامه را به بیان مقدمه، جوانان در کلام بزرگان دین، مستندات قانونی و همچنین محدودیت‌ها و چالش‌ها اختصاص داده است. پس از آن و در نیمه دوم متن برنامه‌ها، تحت دو عنوان «جهت‌گیری‌های اساسی برنامه رشد و توسعه امور ورزش و جوانان» و «راهکارهای دیگر برنامه‌ای»، 61 مورد را در قالب «برنامه» ارائه کرده است.از بندهای برنامه عباسی، 28 مورد به امور جوانان، 28 مورد به امور ورزشی و 5 مورد نیز به امور کلی وزارتخانه تازه تاسیس ورزش و جوانان اختصاص دارد.

یک وزیر برای دو مأموریت

محمد عباسی وزیر تعاون دولت‌های نهم و دهم است که در تیرماه سال‌جاری با حفظ سمت به‌عنوان نخستین سرپرست وزارت ورزش و جوانان منصوب شد. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی 30دی‌ماه 89، یعنی پس از تأیید مصوبه مجلس مبنی بر تأسیس وزارت ورزش و امور جوانان، این قانون را برای اجرا به دولت ابلاغ کرد. طبق قانون، دولت تنها سه ماه برای معرفی وزیر به‌منظور تصدی وزارت ورزش و امور جوانان مهلت داشت و می‌توانست برای این سه ماه نیز سرپرست تعیین کند.اما رئیس جمهور در حالی عباسی را در تیرماه 90، به سرپرستی وزارت ورزش و جوانان گمارد که سه ماه مهلت او برای معرفی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در 30 فروردین 90 به پایان رسیده بود.

کد خبر 142052

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز