مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۴:۴۰
۰ نفر

آب‌های اسکاتلند شاهد حضور حلقه‌های شناوری است که از نیروی امواج، برق تولید می‌کنند.

توربین هوایی

 سازمان راه‌اندازی انرژی امواج (AWS) دستگاه جدید تولید برق با استفاده از نیروی امواج را در سطح دریاچه با موفقیت آزمایش کرده است. این دستگاه به سلول‌هایی تقسیم شده که هر یک شامل یک دیافراگم لاستیکی باد شده و توربین هوای دوطرفه هستند. در هنگام گذر موج از هر سلول دیافراگم آن منقبض می‌شود و هوا را به‌شدت وارد توربین‌های تولید برق می‌کند. این هوا سپس وارد سلول بعدی یا محفظه مرکزی می‌شود. هر زمان که هوا از یک سلول می‌گذرد و در هنگام ورود یا خروج از آن، در توربین‌ها برق تولید می‌شود.

با توجه به سرمایه‌گذاری Alstom که یک شرکت بزرگ فرانسوی تولیدکننده تجهیزات تولید برق است، امکان ساخت یک نمونه حلقه شناور به قطر 60 متر به نام AWSIII برای تولید برق در سطح اقیانوس میسر شده است. با استفاده از سرمایه‌گذاری فراهم شده در سال2012 یک سلول از حالت شناور به بهره‌برداری می‌رسد و تا سال2014 نیز هر 12سلول جذب موج تکمیل می‌شود. این شناور پس از تکمیل قادر به تولید 5/2مگاوات نیرو است که این مقدار دو برابر کل میزان برقی است که در حال حاضر از نیروی امواج حاصل می‌شود. AWSIII به ازای هر تن استیل به کار رفته در آن 2کیلووات برق تولید می‌کند که نشان‌دهنده بازدهی بالای این دستگاه است. با توجه به اینکه Alstom یک تولید‌کننده قدرتمند است، می‌تواند با تکیه بر زنجیره محصول قوی‌ای که دارد برای این محصول بازاریابی کند.

در سال2010 دولت انگلستان یک طرح اعطای وام برای کمک به تولید 2/1 گیگاوات برق توسط جزر و مد و امواج در اسکاتلند تصویب کرد اما با این وجود سرمایه‌گذاران کماکان برای ورود به عرصه تولید برق از نیروی امواج دچار تردید هستند. اختصاص 50 تا 100میلیون پوند برای راه‌اندازی یک نیروگاه انرژی امواج امری نیست که سرمایه‌گذاران بدون حصول اطمینان از آینده این صنعت قدم در آن بگذارند. سرمایه‌گذاران هم‌اکنون منتظرند ببینند که دولت انگلیس چه محرک‌هایی برای توسعه انرژی دریایی ایجاد می‌کند. دولت‌های انگلیس و اسکاتلند اخیرا با گران‌تر خریدن برق تولید شده از منابع تجدیدپذیر تولید‌کنندگان این نوع برق را تشویق کرده‌اند اما نامعلوم بودن این پشتیبانی‌ها و همچنین مبهم بودن تداوم این تشویق‌ها تولید‌کنندگان را دچار مشکل کرده است.

کد خبر 141751

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز