مجموع نظرات: ۰
شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۲
۰ نفر

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به استقرار 150 گروه برای رصد هلال ماه مبارک رمضان در سراسر کشور، گفت: رویت هلال ماه مبارک رمضان در روز یکشنبه دشوار خواهد بود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا موحدنژاد در نشست خبری با تاکید بر دشواربودن رویت هلال ماه مبارک رمضان در روز یکشنبه، گفت: در روز یکشنبه بیش از 150 گروه در سراسر کشور با تجهیزات رصدی اقدام به رویت هلال ماه مبارک رمضان خواهند کرد.وی خاطرنشان کرد: کارشناسان بر این نظر هستند که رویت هلال در روز یکشنبه دشوار خواهد بود و احتمال اینکه سه‌شنبه اول ماه باشد، زیاد است. عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه منتظر رسیدن گزارش‌های گروه‌های رصدی خواهیم بود، افزود: امیدواریم بتوانیم پس از جمع‌بندی گزارش‌ها نتیجه را به اطلاع امت شریفمان برسانیم.

موحدنژاد با تاکید بر اینکه مبنای اعلام اول ماه، رویت هلال است، گفت: دشوار بودن رویت هلال اول ماه رمضان به این معنی است که تعداد بسیار کمی از گروه‌ها می‌توانند ماه را ببینند اما همان تعداد گزارش‌ها نیز خدمت مقام معظم رهبری ارائه می‌شود.وی ادامه داد: اگر هلال در روز یکشنبه رویت شود، شروع ماه رمضان طبق تقویم خواهد بود و آخر ماه نیز مشکلی نخواهیم داشت؛ یعنی طبق تقویم، ماه رمضان 30 روزه است که اگر یک روز دیرتر دیده شود یعنی سه‌شنبه اول ماه باشد، 29 روزه خواهد بود. عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: رویت هلال در روز که بسیار دشوار است و در همه کشور امکان‌پذیر است اما رویت بعد از غروب یکشنبه تنها در جنوب کشور امکان دارد و این به توانایی‌ها و تجربه‌های گروه‌های رصدی و مناسب بودن شرایط جوی بستگی دارد.

وی با بیان اینکه رویت هلال آخر ماه و اول ماه شوال چندان مشکل نیست، گفت: ستاد از بهترین کارشناسان رویت هلال استفاده می‌کند و همه کارشناسان و حتی مردم عادی منتظرند که چه نتیجه‌ای به دست‌ می‌آید.این عضو شورای تقویم با بیان اینکه مسئله رویت هلال پیچیدگی‌های بیشتری دارد، گفت: رویه ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری این است که نظریه‌ کارشناسان اخذ می‌شود و استهلال نیز انجام می‌گیرد و پس از جمع‌بندی گزارش‌ها، نتیجه به اطلاع عموم می‌رسد. موحدنژاد همچنین به کار بردن تعبیر یوم‌الشک را برای روز دوشنبه مناسب ندانست و گفت:

رویه‌ این است که 30 شعبان به نیت شعبان روزه گرفته شود که اگر ماه رمضان اعلام شد خودبه‌خود این روز جزو روزه رمضان حساب می‌شود. بنابراین تعبیر یوم‌الشک مردم را به این فکر می‌اندازد که معلوم نیست ماه رمضان باشد.وی یادآور شد: در سال‌های اخیر ستاد استهلال بهترین منبع برای همه‌ مردم و حتی دفتر مراجع بوده و این اطمینان ایجاد شده است و حتی برخی از مراجع که نظر متفاوتی از لحاظ فتوایی دارند، به گزارش‌های ستاد مراجعه می‌کنند.

کد خبر 141733

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز