گروه سیاسی: معرفی رستم قاسمی از سوی رئیس‌جمهور به‌عنوان دومین گزینه وزارت نفت دولت دهم، با استقبال نمایندگان مجلس و مدیران نفت روبه‌رو شد.

مجلس شورای اسلامی

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری، نزدیک به 75 روز پس از خداحافظی مسعود میرکاظمی از وزارت نفت، سرانجام محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور در نامه‌ای رستم قاسمی را به‌عنوان گزینه پیشنهادی خود برای تصدی پست وزارت نفت به مجلس معرفی کرد. این مهندس 57ساله که علاوه بر فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیا، فرماندهی یگان‌های رزمی در دوران دفاع مقدس، فرماندهی مهندسی قرارگاه دریایی عملیاتی خاتم‌الانبیا، فرماندهی مهندسی نیروی دریایی سپاه و فرماندهی قرارگاه سازندگی نوح را در پرونده مدیریتی خود دارد، روز چهارشنبه در نشستی با اعضای هیات رئیسه مجلس برنامه‌های خود را برای وزارت نفت تشریح کرد و گفته می‌شود امروز قرار است با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دیداری داشته باشد.

دور زدن تحریم‌ها

از سوی دیگر، ولی اسماعیلی نماینده گرمی نیز در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به بررسی تجربیات مدیریتی و برنامه‌های رستم قاسمی در هیات رئیسه فراکسیون اصولگرایان- تاثیرگذارترین و بزرگ‌ترین فراکسیون مجلس هشتم- از اقبال عمومی هیات رئیسه این فراکسیون به گزینه پیشنهادی احمدی‌نژاد برای وزارت نفت خبر داد.وی به یک دهه شناختش از قاسمی اشاره کرد و گفت: قاسمی در قرارگاه خاتم‌الانبیا بسیار خوب درخشید و اگر به کارهای وی در این قرارگاه نگاهی بیندازیم، می‌بینیم در صنعت استخراج نفت یا پروژه‌های عمرانی بزرگ، تحریم‌ها را دور زده و کشور را به سمت خودکفایی پیش برده است.

اسماعیلی افزود: تا پیش از این پروژه‌های عمرانی ما مثل سدسازی را مهندسان چینی و روسی انجام می‌دادند اما با حضور سردار قاسمی در قرارگاه خاتم‌الانبیا کاملا در این صنایع خودکفا شدیم؛ به‌طوری که کیفیت پروژه‌های تکمیل شده توسط مهندسان خودمان بسیار بالاتر از قبل دیده شد.

مدیریت بحران در دفاع مقدس

عوض حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه قاسمی در سطوح مدیریت راهبردی و کلان کشور تجربه خوبی دارد، گفت: وی در دوران دفاع مقدس در مدیریت بحران و به‌ویژه در بخش مهندسی دریایی عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد.وی به عملکرد قاسمی پس از دفاع مقدس و در دوران سازندگی اشاره کرد و گفت: در این دوران نیز ایشان در اداره پروژه‌های بزرگی که کشور را به سمت آبادانی سوق داد موفق بود و به‌نظر می‌آید مدیریت او مدیریتی در سطح راهبردی و استراتژیک است که می‌تواند وزارتخانه مهمی مثل نفت را از بی‌ثباتی‌های اخیر نجات دهد.

نماینده مردم شهرضا افزود: ویژگی دیگر قاسمی این است که او بیش از 20 سال است که در حوزه نفت تجربه مدیریتی دارد و از پروژه‌های کوچک نفتی گرفته تا پروژه‌های بزرگ مثل اکتشاف و طراحی و عملیات حفاری را انجام داده است.

بومی‌سازی‌ صنایع وابسته به نفت

عماد حسینی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز با اشاره به رویکرد کاملا مثبت کمیسیون متبوعش به وزارت قاسمی بر نفت گفت: پروژه‌های بزرگی که قرارگاه خاتم‌الانبیا مخصوصا در پارس‌جنوبی در دست داشته و تکمیل کرده، حس اعتماد را به فرمانده این قرارگاه رقم زده است. وی به بازدید کمیسیون متبوعش از میادین نفتی و گازی مشترک اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه اولویت ما تکمیل پروژه‌هایی است که در میادین مشترک گازی و نفتی داریم، قرارگاه خاتم‌الانبیا ازجمله مجریانی بوده که با سرعت پروژه‌های خود را در عسلویه به اتمام رسانده و اعضای کمیسیون انرژی در بازدیدهای خود دیده‌اند که چه کارهای بزرگی انجام شده است. او افزود: مهم‌ترین نکته در برنامه‌های قاسمی، بومی‌سازی‌ صنایع وابسته به نفت است تا کشور کاملا از وابستگی در این حوزه هم خارج شود؛ در پارس‌جنوبی هم دیده‌ایم که قرارگاه خاتم این بومی‌سازی‌ و شبیه‌سازی‌ را با موفقیت انجام داده است.

عماد حسینی گفت: در سال‌های اخیر دیده‌ایم که هر مدیر و سرپرستی که به وزارت نفت آمده، این وزارتخانه دستخوش تغییرات خواسته و ناخواسته شده و در صنعت نفت حاشیه‌هایی رقم خورده که امید است با حضور قاسمی در وزارت نفت یک ثبات دائمی در صنعت نفت حاکم شود.

استقبال نفتی‌ها از وزیر پیشنهادی نفت

محمد علی آبادی سرپرست وزارت نفت ، معاونان وزیر و مدیران عامل 4 شرکت اصلی، مدیران عامل شرکت‌های فرعی، مدیران و روسای واحدهای ستادی و مشاوران وزیر نفت، خواستار همکاری همه‌جانبه با وزیر پیشنهادی وزارت نفت شدند. علیرضا ضیغمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی می‌گوید: با توجه به تجربه موفق گزینه پیشنهادی وزارت نفت در جذب سرمایه خارجی، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های صنعت نفت با وزارت مهندس قاسمی افزایش می‌یابد. عبدالحسین بیات مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم گفت: اعتقاد منطقی در استفاده از نیروهای توانمند و بهره‌گیری از تخصص نیروی انسانی صنعت نفت از ویژگی‌های رستم قاسمی است.

کد خبر 141600
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز