نیروی انتظامی با انتشار گزارشی از خلاصه وضعیت جرایم جنایی کشور گزارش کرد:

آمار

 

بیشترین انگیزه قتل‌هایی که با سلاح سرد رخ داده، مربوط به نزاع و اختلافات قبلی بوده است.نیروی انتظامی درباره سهم وقوع قتل با سلاح سرد اعلام کرد: از سال 80 تا پایان سال 89 سهم وقوع قتل با سلاح سرد به نسبت کل قتل‌های صورت گرفته در نوسان بوده و در مقایسه با سال 80 با رشد6.6درصدی در سال گذشته44.3 درصد از قتل‌ها به وسیله سلاح سرد به وقوع پیوسته است.بر این اساس بیشترین سهم قتل‌های کشور در سال 89 مربوط به قتل با سلاح سرد بوده که با توجه به این آمار از هر 10 نفر مقتول در کشور حدود 4 نفر با استفاده از سلاح سرد از قبیل چاقو، قمه، دشنه، کارد، ‌شمشیر و نظایر آن به قتل رسیده‌اند.

اختلاف قبلی، بیشترین انگیزه جرم

بنابر گزارش‌های پلیس، سوابق موجود نشان می‌دهد در قتل‌هایی که با سلاح سرد رخ داده است بیشترین انگیزه مربوط به نزاع و اختلافات قبلی بوده است؛ به‌طوری که در سال 89، 400 فقره از قتل‌هایی که با سلاح سرد رخ داده، به انگیزه نزاع و اختلافات قبلی بوده است و در تحقیق از متهمان این پرونده‌ها مشخص شد که بر حسب عادت و بدون توجه به پیامدها و عواقب استفاده از چاقو، این افراد اقدام به حمل آن کرده و در درگیری و نزاع برای ترساندن یا دفاع از خود در برابر مهاجم از چاقو استفاده می‌کردند. در سال 89 از 2 هزار و 277 فقره قتل رخ داده هزار و 10 مورد آن به وسیله سلاح سرد به وقوع پیوسته است، این در حالی است که آمار قتل در سال 88، 2هزار و 117 مورد بوده که سهم سلاح سرد در این جرایم 870 مورد گزارش شده است و سهم 1/41درصدی را نشان می‌دهد.براساس این گزارش بیشترین وقوع قتل با سلاح سرد از سال 80 تاکنون در سال 89 رخ داده که این میزان نسبت به سال 88 با رشدی معادل 16 درصد مواجه بوده که این امر هشداری جدی برای مسئولان خصوصا قانونگذاران در این زمینه است.

رشد قتل با سلاح گرم

نیروی انتظامی اعلام کرد: در سال 89 از مجموع قتل‌های به وقوع پیوسته 603 مورد از قتل‌ها توسط سلاح گرم به وقوع پیوسته است و این آمار سهم 26.4 درصدی را نشان می‌دهد و در سال 88 وقوع قتل با سلاح گرم 517 فقره بوده که نشان‌دهنده سهم24.4 درصدی است.بنابراین گزارش، وقوع قتل با سلاح گرم در 10سال گذشته از نوسان کمتری برخوردار بوده است که البته بیشترین وقوع قتل با سلاح گرم به نسبت کل قتل‌های صورت گرفته مربوط به سال 80 بوده که سهم آن نسبت به سال 89 حدود1.9درصد کاهش نشان می‌دهد. براساس همین آمارها بیشترین وقوع قتل با سلاح گرم طی 10 سال گذشته در سال 84 با 691 مورد رخ داده است، از سوی دیگر قتل با این سلاح در سال 89 نسبت به سال 88 حدود16.6 درصدی افزایش نشان می‌دهد.

بالاترین وقوع قتل با سلاح گرم در استان‌هایی است که به سبب هم مرز بودن با کشورهایی همچون پاکستان، افغانستان و عراق به‌دلیل قاچاق سلاح گرم از طریق مرز و سهولت استفاده در دسترس قرارگرفتن سلاح گرم در بین مردم بوده است. براساس این گزارش بیشترین علت قتل‌ها در سال 89 به‌ترتیب نزاع با اختلافات قبلی با18.3 درصدی مسائل منکراتی15.9 درصد نزاع بدون مقدمه قبلی 12.3درصد و سرقت با 8.6 درصد بوده است.

براساس آمارهای پلیس، در 3 ماهه نخست سال‌جاری نیز 559 فقره قتل در کشور رخ داده که 506 مورد آن یعنی چیزی معادل 90 درصد کشف شده است.هرچند وقوع قتل در این مدت نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته1.4  درصد افزایش داشته است اما در بخش کشف نیز 16 درصد افزایش مشاهده می‌شود. از سوی دیگر درصد وقوع به کشف نیز در این مدت 11 درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

 

کد خبر 141573
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز