چهارشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

گروه اقتصادی: افزایش چشمگیر واردات محصولات کشاورزی، نارضایتی شدید مجلس را برانگیخت و نمایندگان با فراخواندن وزرای بازرگانی و جهاد کشاورزی به صحن علنی مجلس از تداوم روند فزاینده واردات به‌شدت انتقاد‌ کردند و از دولت خواستند تا قانون مصوب درخصوص افزایش بهره‌وری کشاورزی را جدی بگیرد.

میوه

به گزارش همشهری، انتقادات نمایندگان مجلس از واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی در حالی بالا گرفته که طی چند ماه اخیر وزرای جهاد کشاورزی و بازرگانی از اعمال ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی و کاهش میزان واردات خبر داده و اقلام وارداتی موجود در بازار را ناشی از ثبت سفارش‌های قبل قلمداد کرده بودند.

ضرورت جلوگیری از واردات

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان بررسی وضعیت و مشکلات کشاورزی کشور در صحن علنی مجلس با تاکید بر ضرورت جلوگیری از واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی، گفت: برای تامین نیازهای داخلی کشور باید دقت کافی داشته باشیم که با واردات به مقوله خودکفایی و تولید ضربه نخورد.

محمدرضا باهنر با اشاره به اینکه به بهانه تنظیم بازار کارهایی انجام می‌شود که به تولید و تولید‌کننده فشار وارد می‌شود، از ورود دام زنده به همراه بیماری تب برفکی انتقاد کرد و گفت: درست است که با این بیماری مبارزه کردند و هزینه‌ها را کاهش دادند اما معتقدیم کار بهداشتی بهتر از کار درمانی است. وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی و صنعت از سهم یارانه‌ها به نحو احسن استفاده نشده و متأسفانه پول جدی به بخش کشاورزی داده نشده است، در مورد تعیین تعرفه واردات گفت: باید به‌طوری تعرفه‌گذاری شود که برای تولید‌کننده و وارد‌کننده ناامنی به‌وجود نیاورد و تنش تعرفه‌ها را شاهد نباشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واردات محصولات کشاورزی نسبت به سال ‌٨٤ افزایش سه‌برابری داشته است، گفت: به‌نظر می‌رسد جریانی تحت عنوان جریان انحرافی توطئه‌ای را در بخش کشاورزی طراحی کرده تا به امنیت غذایی دست پیدا نکنیم که شواهد زیادی در این مورد وجود دارد.

عباس رجایی با اشاره به ارائه طرح دوفوریتی اصلاح ساختار کشاورزی در روز یکشنبه هفته آینده، گفت: کل محصولات کشاورزی وارداتی به کشور به جز محصولاتی مانند غلات، علوفه، روغن نباتی و گندم که لازم بوده به کشور وارد شود در سال84 بالغ بر 2میلیون و 504 هزار تن بوده که در سال گذشته به 6میلیون و 280هزار تن رسیده است.

افزایش ضریب وابستگی به 75درصد

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه بخش زیادی از گندم وارداتی سال ‌٨٨ کپک زده است، گفت: واردات میوه در سال 84، بالغ بر 575 تن بوده که در سال 89 به یک میلیون تن افزایش یافته است.به گفته این نماینده مجلس واردات مرکبات از 53 هزار تن در سال 84 به 270 هزار تن در سال 89 و واردات حبوبات نیز در این مدت از 25هزارتن به 164 هزار تن افزایش یافته است. احمد توکلی افزود: ضریب وابستگی در برخی محصولات کشاورزی در سال 84 حدود 35 درصد بود که این عدد در سال 89 به 75 درصد افزایش یافته است. او افزود: تولید غلات نیز در سال 84 حدود 4 میلیون و 473 هزار تن بود که در سال 89 به 6 میلیون و 263 هزار تن رسیده است.

تصویب طرح مدیریت واردات

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفت: طرح مدیریت صحیح واردات باید تهیه شود و به‌عنوان سیاست‌های کلی به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام برسد.ارسلان فتحی‌پور به روند صعودی واردات اقلام کشاورزی به کشور اشاره کرد و گفت: در گذشته برنج، چای و گندم خارجی وارد می‌شد و امروز نمی‌توان میوه و محصول کشاورزی‌ای را نام برد که نوع خارجی آن در کشور نباشد؛ به‌نحوی که در 3ماهه نخست امسال 279میلیون دلار ذرت دامی، 232میلیون دلار برنج، 109میلیون دلار موز، 48میلیون دلار پرتغال و 21میلیون دلار سیب وارد کشور شده است.

کاهش 30درصدی واردات

براساس این گزارش، به‌رغم انتقادات شدید نمایندگان، وزرای جهاد کشاورزی و بازرگانی با تاکید بر اعمال ممنوعیت محصولات کشاورزی از کاهش میزان واردات در مقایسه با صادرات خبر دادند. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه واردات کشاورزی از نظر وزنی در سال گذشته 30درصد کاهش داشته است، گفت: تولیدات کشاورزی از 93میلیون تن در سال 88 به 107 میلیون تن در سال89 رسیده و در این مدت صادرات، 33درصد افزایش یافته است.

صادق خلیلیان از کاهش حدود 5 میلیون تنی واردات کشاورزی در سال 89 خبر داد و تصریح کرد: البته هنوز راضی نیستیم باید به جایی برسیم که واردات در حد ضروری انجام شود و به تولید داخلی ضربه نخورد. وی در عین حال مدعی شد:کسانی اینجا نشسته‌اند که برای واردات محصولات کشاورزی نامه زده و هنوز مرکب نامه‌شان خشک نشده، از واردات انتقاد می‌کنند!

وزیر بازرگانی شانه خالی می‌کند

وزیر بازرگانی در یک موضع‌گیری تازه خواستار واگذاری تنظیم بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی شد و در پاسخ به انتقاد نمایندگان نسبت به واردات بی‌رویه کشاورزی از تغییر 406 ردیف تعرفه این بخش طی سال‌جاری و به درخواست وزیر جهاد کشاورزی خبر داد.

او تصریح کرد: شایسته است تنظیم بازار محصولات کشاورزی به نهادی واگذار شود که خودش مسئول تولید این محصولات است تا از صفر تا 100 تولیدات، فروش و تنظیم بازار مربوط به یک نهاد یا وزارتخانه باشد.

وزیر جهادکشاورزی، بی‌سند نمایندگان را متهم نکند

سخنان وزیر جهاد کشاورزی در مورد درخواست برخی نمایندگان برای حمایت از واردات منجر به اعتراض نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی شد. مصطفی کواکبیان در پاسخ به سخنان صادق خلیلیان مبنی بر اینکه از نمایندگانی که امروز خواهان جلوگیری از واردات محصولات کشاورزی هستند، توصیه‌نامه‌هایی در دست دارد که مرکب‌شان خشک نشده و خواهان حمایت از این واردکنندگان هستند، گفت: وزیر جهاد کشاورزی نباید بی‌سند نمایندگان را متهم کند.

کواکبیان پس از آنکه موفق به بیان تذکر آیین‌نامه‌ای خود برای اعتراض به سخنان وزیر جهاد کشاورزی نشد، با حضور در جایگاه نمایندگان دولت به اتهامی که خلیلیان به نمایندگان مجلس زد، ‌اعتراض کرد که این امر موجب ترک جلسه علنی توسط وزیر جهاد کشاورزی شد.

کد خبر 141530
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز