گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: بعد از گذشت کمتر از 3 ماه که سید محمد میرزمانی حکم مدیرکلی دفتر موسیقی خود را شخصا از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفت، سرانجام در کنار خبرنگاران نشست و به سؤالات آنان پاسخ داد؛ سؤالاتی که همواره با تأیید مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه بود و در انتها او با خوشبینی تاکید می‌کرد که تا یکی دو روز ‌آینده این موضوع حل خواهد شد.

موسیقی

او علاوه بر اعلام تشکیل ارکستر موسیقی سنتی از صدور مجوز آلبوم «مرغ خوشخوان» محمدرضا شجریان پس از یکسال خبر داد؛ مجوزی که دیروز توسط مدیرکل جدید دفتر موسیقی امضا شد و از سوی دیگر او اعلام کرد شرایطی برای اجرای کنسرت‌های استاد آواز ایران مهیا خواهد شد.

نخستین نشست خبری مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد صبح دیروز در تالار وحدت برگزار شد. حمایت مالی از هنرمندان موسیقی، تولید آلبوم موسیقی سنتی و موسیقی نواحی، بورسیه به شاگردان ممتاز رشته موسیقی سنتی، سفارش ساخت آثاری برای ارکستر ملی و سمفونیک، اجرای صحنه‌ای پایان نامه‌های دانشجویی، حضور موزیسین‌های ممالک اسلامی در ایران از جمله صحبت‌های اولیه مدیرکل دفتر موسیقی بود؛ مسائلی که میرزمانی‌ انجام آن را سنگ بزرگی ندانست که نتوان آن را اجرایی کرد. با وجود اعلام این کارهای بزرگ، هنوز فراخوان مهم‌ترین جشنواره موسیقی کشور اعلام نشده‌است.

تا پایان سال 7 ماه دیگر باقی است اما نه زمان دقیق جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر مشخص است و نه فراخوانی از این جشنواره اعلام شده‌ تا هنرمندان تکلیف خودشان را بدانند. میرزمانی اعلام کرد که فردا جلسه‌ای خواهیم داشت و امیدواریم که به نتایج مشخصی برسیم و به‌زودی این فراخوان اعلام خواهد شد.

اگر در 2 سال اخیرتنها شخص دبیر جشنواره مشخص نبود و به همین دلیل جشنواره در بلاتکلیفی به سرمی‌برد، سال گذشته در اختتامیه بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر حکم دبیری دکتر حسن ریاحی برای دبیری بیست و هفتمین جشنواره موسیقی فجر تمدید شد. میرزمانی اعلام کرد که در مورد جشنواره، دبیر جشنواره باید پاسخگو باشد و به‌زودی در نشست مطبوعاتی با دبیر این موارد مشخص خواهد شد.

با نشستن میرزمانی روی صندلی مدیرکل دفتر موسیقی، از سوی او اعضای شورای سیاستگذاری دفتر موسیقی مشخص شد، افرادی که در بیشتر شوراها حضور دارند و به عبارت دیگر چهره‌ تکراری دارند. او در پاسخ به این سؤال که چرا افراد جدید در این شورا حضور ندارند اعلام کرد که باید چهره‌های جوان وارد این شورا شوند. همچنین به گفته او به‌زودی شوراهای جدیدی معرفی خواهند شد که از چهر‌ه‌های جدید بهره خواهد برد.

میرزمانی در ابتدای سخنان خود به حضور هنرمندان کشورهای دیگر اشاره کرد و گویا فراموش کرده بود که در کشور ایران ارکستری از سازهای ایرانی و سنتی وجود ندارد و این نیاز به فراموشی سپرده شده‌است. با این حال او اعلام کرد که یکی از برنامه‌هایی که با معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت شده‌است تشکیل ارکستر موسیقی سنتی است. او مثل تمام سخنان خود اظهار امیدواری کرد که این ارکستر به‌زودی تشکیل شود.

آخر سال گذشته دفتر موسیقی سی‌دی‌هایی از آثار تولیدی با محور نوروز و ایران و امسال همزمان با سالگرد وفات امام راحل هم سی‌دی مناسبتی از آثار هنرمندان دیگر منتشر کرد. اما نکته مهم با توجه به تاکید دفتر موسیقی بر رعایت حق کپی رایت این است که این آثار بدون اطلاع هنرمندان منتشر شده‌است.

با این حال مدیر روابط عمومی تاکید کرد که این آثار با هماهنگی ناشران چاپ شده است و میرزمانی با اشاره گذرا به فعالیت‌های دوره قبلی و کارهای صورت گرفته اعلام کرد پیش‌نویس قانون کپی‌رایت در دفتر موسیقی تهیه شده و به‌زودی با هماهنگی کمیسیون فرهنگی مجلس آن را به مجلس ارائه خواهند کرد.

اعلام نام مدیرهنری ارکستر سمفونیک و اعلام نام هیات امنای انجمن موسیقی طی یکی‌دو روز آینده این پرسش را به‌دنبال داشت که آیا شایعات تغییر مدیر انجمن موسیقی صحت دارد یا خیر؟ او در پاسخ به این سؤال گفت:تا به امروز به شایعات توجهی نکردم و الان هم نمی‌توانم بگویم که این اتفاق می‌افتد یا خیر؟ باید در این مورد مذاکره بکنیم اما فکر نمی‌کنم در این مورد مشکلی پیش بیاید.

کد خبر 141290
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز