همشهری آنلاین: فهرستی شش عنوانی از بهترین آثار ادبی که در سال 2011 به آثار سینمایی تبدیل شده‌اند، منتشر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از فیمیل فرست، ‌تاکنون آثار ادبی بسیاری دستمایه‌ کارگردانان سینما قرار گرفته است.

"کمک" اثر پرفروش کترین استاکت نیز از کتاب‌هایی بود که در سال 2011 مورد توجه فعالان سینما قرار گرفت.

این رمان که درباره‌ خدمتکاران آفریقایی‌ـ‌آمریکایی در دهه‌ 60 میلادی نوشته شده بود، ‌جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های لس‌آنجلس تایمز قرار گرفت و یک سال پس از انتشار به‌عنوان پرفروش‌ترین رمان شناخته شد.

در فیلم سینمایی "تیت تیلر" که برگرفته از این رمان بود،‌ اما واتسون، ‌بازیگر نقش اصلی زن مجموعه فیلم‌های هری پاتر، نقش دختر یک خانواده‌ ثروتمند سفیدپوست را ایفا کرد که برای حقوق انسانی مبارزه می‌کند.

"زیردریایی" اثری پرفروش از جو دانثورن است که در سال 2011 میلادی توسط ریچارد آیود به روی پرده سینما رفت.

"هری پاترو هدیه‌های مرگ 2" آخرین شاهکار جی. کی. رولینگ از هفت‌گانه‌ هری پاتر است که اقتباس سینمایی آن رکورد فروش سینماهای جهان را در سال جاری میلادی شکست و فیلم‌های پربیننده‌ بسیاری را پشت سرگذاشت.

آخرین قسمت از سری فیلم‌های پرطرفدار هری پاتر توانست عنوان سریع‌ترین فیلم را در سینما به‌دست آورد که به مجموع فروش ‌600 میلیون دلار رسیده است.

جوآن کتلین رولینگ‌ (متولد ‌1965 میلادی) که بیشتر با نام جی. کی. رولینگ شناخته شده است، نویسنده‌ سری کتاب‌های هری پاتر به زبان انگلیسی است.

کتاب‌های هری پاتر شهرت جهانی پیدا کرد و جوایز بسیاری را به خود اختصاص داد.

در سال ‌2007، ساندی تامز میزان ثروت رولینگ را ‌454 میلیون پوند دلار تخمین زد و در بین پولدارترین زنان انگلیس، رولینگ را در رده‌ ‌13 جدول قرار داد.

"فوربز"، رولینگ را در رده‌ چهل و هشتمین شخصیت معروف در سال ‌2007 معرفی کرد. او در حال حاضر فعالیت‌های انسان‌دوستانه و خیرخواهانه‌ بسیاری را به عهده گرفته است و پشتیبانی می‌کند.

رولینگ امتیاز ساخت فیلم چهار کتاب اول هری پاتر را در سال ‌1999 به کمپانی برادران وارنر با قراردادی بالغ بر یک میلیون یورو فروخت.

فیلم "هری پاتر و هدیه‌های مرگ" در مدت هشت روز پس از اکران توانست از مرز فروش ‌600 میلیون دلار بگذرد تا سریع‌تر از هر فیلم دیگری در دنیای سینما به این میزان فروش دست یابد.

فروش چشم‌گیر"هری پاتر و هدیه‌های مرگ" موجب شد تا سری فیلم‌های هری پاتر با رسیدن به فروش ‌7 میلیارد دلار، اکنون پرفروش‌ترین فیلم‌ چندگانه تاریخ سینمای جهان باشد که بالاتر از جیمز باند و جنگ ستارگان شش‌قسمتی قرار دارد؛ هرچند برای ساخت قسمت‌های قبلی هری پاتر بودجه چشمگیر یک میلیارد و ‌280 میلیون دلار هزینه شده است.

لون شرفیگ کارگردان دیگری بود که داستان رمان "دیوید نیکولز" را دستمایه‌ فیلم "یک روز" خود قرار داد.

ستاره‌هایی چون ‌آن هاتوی و جیم استرگس در این اثر اقتباس نقش‌آفرینی کردند.

استیگ لارسن از دیگر رمان‌نویسانی است که آثار او بارها مورد اقتباس سینمایی قرار گرفته‌اند.

"دختری با خالکوبی اژدها"، یکی از سه‌گانه‌ "هزاره"ی او، جزو آثار ادبی پرفروش بود که دیوید فینچر در سال 2011 آن را وارد دنیای سینما کرد.

کارگردان "شبکه اجتماعی" مدت زمان زیادی را صرف کرد تا بتواند اقتباس سینمایی این رمان جنایی پرفروش در سطح بین‌المللی را بسازد.

فیلمنامه‌ "دختری با خالکوبی اژدها" توسط فینچر و استیو زیلیان براساس این کتاب پرفروش به نگارش در‌آمد.

دنیل کریگ،‌ بازیگر نقش جیمزباند، نیز در این فیلم نقش‌آفرینی کرد.

استیگ لارسن روزنامه‌نگار و نویسنده‌ فقید سوئدی است. او خالق سه‌گانه‌ "هزاره" ‌است که در چند سال گذشته همواره یکی از پر فروش‌ترین کتاب‌ها در سطح جهان بوده‌ است.

این نویسنده در سال 2008 بعد از خالد حسینی - نویسنده‌ افغان - به عنوان دومین نویسنده‌ پرفروش در سطح دنیا معرفی شد.

کتاب سه‌گانه‌ "هزاره" که پس از مرگ او منتشر شد، تا ماه مارس 2010 به 40 زبان دنیا ترجمه شده و بیش از 27 میلیون نسخه‌ آن فروش رفته است.

"باید درباره‌ کوین حرف بزنیم" رمان برنده‌ جایزه‌ "اورنج" بود که با انتشارش موجب جنجال‌های بسیاری برای لیونل شیرور، نویسنده‌اش شد.

تیلدا سونیتون و جان سی. ریلی از بازیگران سرشناسی بودند که در اقتباس سینمایی این رمان درخشیدند.

لین رمزی کارگردان "باید درباره کوین حرف بزنیم" بود که در فستیوال فیلم کن بسیار مورد توجه قرار گرفت.

 

کد خبر 141148

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز