گروه اجتماعی- محمدعلی بدری: جانشین فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه آمار قتل در کشور افزایش نداشته است، تأکید کرد:

چاقو

وضعیت امنیت را در کشور بحرانی نمی‌بینم.سردار احمدرضا رادان در روزی چنین گفت که در سوی دیگر شهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌دنبال افزایش میزان اخبار حوادث خشونت آمیز در کشور، وزیران کشور، دادگستری و فرمانده نیروی انتظامی را برای گزارش درباره وضعیت امنیت اجتماعی به بهارستان فراخواندند.

رادان همچنین معتقد است: برخی اوقات احساس می‌شود که درباره برخی حوادث حاشیه‌ها از متن بیشتر می‌شود البته امیدواریم حاشیه‌پردازی‌ها هم در رابطه با حوادث در حد خود باشد تا احساس امنیت در جامعه زیر سؤال نرود. این در حالی است که براساس مستندات پزشکی قانونی، در سال گذشته یکهزار و 93 نفر با سلاح سرد جان خود را از دست دادند و این رقم در مقایسه با 976 نفری که در سال 1388 کشته شدند، 12 درصد رشد را نشان می‌دهد.

در موارد نزاع نیز در 10 سال گذشته (1380 تا 1389) بیش از 5 میلیون و 800 هزار پرونده در پزشکی قانونی مورد رسیدگی قرار گرفته است. در بین این سال‌ها، سال گذشته (1389) بالاترین آمار را دارد که در آن، 631 هزار و 381 مورد پرونده نزاع به سازمان پزشکی قانونی ارجاع شده است.

براساس پرونده‌های ارجاعی به سازمان پزشکی قانونی در دهه هشتاد (1380 تا 1389)، 11 هزار و 119 نفر بر اثر اصابت سلاح سرد، جان خود را از دست داده‌اند که به طور متوسط در هر سال یکهزار و 119 نفر به همین سبک کشته شدند.

جرم کم‌هزینه

جانشین فرمانده نیروی انتظامی در گفت‌وگوی دیروز خود، پس از اشاره به حوادث اخیر از جمله قتل روح‌الله داداشی در کرج و حادثه خمینی‌شهر، داشتن قانون مطلوب را یکی از راهکارهای افزایش امنیت در کشور خواند.رادان به ایسنا گفت: امیدواریم بحث تصویب قانون برخورد با سلاح سرد سرعت گیرد تا با یک قانون محکم شاهد بالا رفتن هزینه جرم باشیم.

او با بیان اینکه آمار قتل در کشور افزایش نداشته، این در حالی است که آمار جمعیت کشور بیشتر شده است، تحلیل کرد: جرائم خشن نسبت به چندسال گذشته هیچ افزایشی نداشته بلکه در برخی از جرائم همچون گروگانگیری و گروکشی شاهد کاهش جرم هم هستیم که این موضوع نشان می‌دهد دستگاه قضایی و پلیس کار خود را به خوبی انجام داده‌اند.

او درباره اینکه آیا برخورد با سلاح سرد راهکار مناسبی در پیشگیری از جرائم خشن است، گفت: اگر بخواهیم به این موضوع اینگونه نگاه کنیم حتی می‌توانیم بگوییم که با استفاده از 2 دست هم می‌توان مرتکب قتل شد اما این موضوع بدان معنا نیست که ما مقدماتی را که می‌تواند انگیزه قتل باشد کاهش ندهیم.

قانون ضعیف

در روزهای اخیر و پس از حمله با چاقو به طلبه جوان در تهران و قتل قوی‌ترین مرد ایران در کرج، موضوع ممنوعیت حمل سلاح سرد دوباره به گفته‌های مقامات امنیتی کشور بازگشته است تا علت افزایش اخبار ناامنی‌های اجتماعی و اخبار افزایش خشونت در لایه‌های گوناگون مردم، در بستر قانونگذاری آن بررسی شود.

چهارشنبه گذشته، غلامرضا محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور در حاشیه سفر به کرج و بررسی پرونده قتل داداشی گفته بود: دستگاه قضایی اعلام آمادگی می‌کند با توجه به بروز برخی خشونت‌ها نظیر حمل سلاح سرد موضوع بررسی این نوع سلاح بازنگری شود.

همان روز در اراک، اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی به خبرنگاران گفت: برخورد با حاملان سلاح سرد نیازمند تصویب قوانین قاطع و محکم از سوی قانونگذاران است.مسئولان امنیتی و انتظامی کشور در حالی پس از انتشار اخباری از ناامنی مانند قتل داداشی، حمله به طلبه جوان، حمله به یک طلبه در تهرانپارس، انتشار اخبار تجاوز در خمینی‌شهر و کاشمر و گلستان، قتل میدان کاج و... هم‌صدا بر تجدید نظر در قانون جرایم خشن تأکید می‌کنند که در حال حاضر، حمل سلاح سرد جرم بزرگی نیست.

تنها ماده قانونی که انگیزه مبارزه با سلاح‌های سرد است، ماده‌917 قانون مجازات اسلامی است که به موجب آن، هرکس به وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه دیگری تظاهر به قدرت‌نمایی کرده و در نزاع‌های خیابانی از آن استفاده کند، بنا بر رأی دادگاه به 6 ماه تا 2‌سال حبس تعریزی یا 74ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

آنچه در این یکسال گذشت

سال گذشته پلیس تهران برای نخستین بار اقدام به اجرای طرح جمع‌آوری و برخورد با حاملان سلاح سرد کرد؛ طرحی که تنها در مرحله اول آن هزار نفر دستگیر و هزاران چاقو، قمه، خنجر و تبر از افراد کشف و ضبط شد. با اجرای این طرح بسیاری از افراد ابتدا با آن مخالفت کردند اما برخی نمایندگان مجلس و قوه‌قضاییه اجرای این طرح را قانونی اعلام کردند.

در این حین پلیس همزمان با اجرای مراحل بعدی این طرح، لایحه‌ای را به مجلس برده که همچنان مسکوت مانده است. این در حالی است که براساس گزارش‌های رسمی پلیس، در همین یکسال تعلل برای تصویب قانون منع حمل سلاح سرد، 44‌درصد از قتل‌های کشور با سلاح سرد رخ داده و وقوع قتل با استفاده از سلاح سرد بیش از 3‌درصد افزایش داشته است.

همچنین69.3 درصد از قتل‌ها بدون برنامه‌ریزی قبلی و در اثر یک حادثه ناخواسته رخ داده است. اغلب ضاربان در این حوادث کنترل خشم خود را از دست داده‌اند و با سلاح سردی که همراه داشته‌اند، چند ضربه به طرف مقابل وارد کرده‌اند.

کد خبر 141055
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز