گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: قانون حذف کنکور باوجود گذشت چند سال از تصویب آن به‌علت ناهماهنگی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم اجرا نشده و در این میان هر یک از این وزارتخانه‌ها دیگری را مقصر جلوه می‌دهد، البته کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز همسو با وزارت علوم، آموزش‌ و پرورش را مقصر اجرا نشدن قانون حذف کنکور می‌داند.

آزمون

رئیس سازمان سنجش پس از برگزاری کنکور امسال با ابراز نگرانی از شیوه حذف کنکور و تأثیر سوابق تحصیلی به مهر گفت: ما باید از نظر عملی و اجرایی بتوانیم شرایط را مهیا کنیم اما اگر سوابق تحصیلی به‌طور کامل برای گزینش دانشجو ملاک شود، ممکن است مشکلاتی در پی داشته باشد.محمد‌حسین سرورالدین که سخنانش در همشهری 11 تیر منتشر شده بود افزود: به‌طور نمونه یک برگ امتحان تشریحی را به 5‌ممتحن داده‌ایم و 5‌نمره مختلف گرفته‌ایم و این نشان می‌دهد که ممکن است در این زمینه اشکالات و سوءاستفاده‌هایی صورت گیرد، به این صورت که اعمال سوابق تحصیلی و تصحیح برگه‌های امتحانات نهایی که به‌صورت منطقه‌ای انجام می‌گیرد، مورد سوءاستفاده واقع شود و اعمال سلیقه در آن صورت گیرد.

ناکارآمدی شیوه‌های سازمان سنجش

این سخنان رئیس سازمان سنجش اما از سوی مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش بدون پاسخ نماند و روابط عمومی این وزارتخانه با ارسال توضیحاتی برای همشهری، به شیوه‌های گزینش دانشجوی سازمان سنجش خدشه وارد کرده‌ و آنها را ناکارآمد دانسته‌است. در توضیحات آموزش و پرورش آمده‌است: «چنانچه شیوه 40‌ساله سازمان سنجش آموزش کشور مناسب و بدون خدشه بود پس چرا طی سالیان متمادی سازمان مذکور شیوه‌های مختلفی را از جمله تشریحی، تستی- تشریحی و تستی در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و حتی دکتری به آزمایش در‌آورده‌است؟»

چنانچه یک امتحان 3 یا 4‌ساعته به‌صورت چندگزینه‌ای الزاما تنها نشان‌دهنده توانایی‌های داوطلبان برای ورود به دانشگاه است، سوابق تحصیلی مورد اشاره در قانون طی چند سال، چند نوبت امتحانی، چند امتحان، جمع‌آوری می‌شود و این تنوع در جمع‌آوری اطلاعات، امکان خطا را کاهش می‌دهد. در ادامه توضیحات آموزش‌وپرورش آمده است: مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با عنایت به سابقه بیش از 100‌ساله خود در برگزاری امتحانات نهایی و پایان دوره، همواره سعی در به‌روز کردن و افزایش توان عملیاتی خود باتوجه به فناوری‌های جدید داشته و خواهد داشت. هر شیوه آزمون متناسب با ابزارهایی که به خدمت می‌گیرد محاسن و معایبی را داراست، آیا حسن تصحیح دقیق آزمون‌های چندگزینه‌ای تمام معایب اینگونه آزمون‌ها را پوشش می‌دهد؟ دقت آزمون‌های چندگزینه‌ای به‌لحاظ تعریف علمی آن به چه معنی دقت 100‌درصد نیست.

در بخش دیگری از توضیحات آموزش و پرورش به معایب آزمون‌های تشریحی اشاره شده‌است: از جمله معایب آزمون‌های تشریحی را تأثیر نظر مصححین در نمره نهایی داوطلب دانسته‌اند، اما اختلاف مورد اشاره چقدر است؟ 25‌صدم نمره، 2‌نمره، ‌7‌نمره و یا... . کارشناسان به اختلاف نظر مصححین کاملا واقف هستند ولی این تفاوت آن قدر معنی‌دار نیست که ضمن آنکه اختلاف‌نظرها هنگامی شدت پیدا می‌کند که بدون نظارت، راهنمایی و دستور کار اقدام به تصحیح شود. در توضیحات آموزش و پرورش چنین آمده‌است: اینکه رئیس سازمان سنجش اشاره کرده‌اند «ممکن است مسئولی در منطقه خودش برای کمک به دانش‌آموزان محروم آن منطقه در تصحیح برگه‌های امتحانی، نمره بالاتری به آنها بدهد» آیا به صرف احتمالات می‌توان به سازمان سنجش آموزش کشور گفت در مناطق محروم آزمون اجرا نکند، چرا که ممکن است مسئولی به لحاظ دلسوزی خطا کند؟

وزارتخانه‌های آموزش عالی[علوم] و آموزش و پرورش موظف به اجرای مصوبه قانونی گزینش دانشجو و تدوین راهکارهای اجرایی قانون مذکور هستند، بنابراین بهتر است به‌جای طرح رسانه‌ای چالش‌ها و موانع اجرایی قانون حذف کنکور، درصدد اجرای هر چه بهتر آن باشیم.

امتحانات نهایی استاندارد نیست

موضوع برگزاری استاندارد امتحانات نهایی یکی از موارد مناقشه بر‌انگیز در اجرای قانون حذف کنکور است و سازمان سنجش و مجلس براین نکته تأکید می‌کنند که امتحانات نهایی دوره متوسطه که ملاک ورود به دانشگاه خواهد بود هنوز با استانداردها فاصله زیادی دارد. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره به همشهری گفت: تدابیر اتخاذ‌شده در امتحانات نهایی دوره‌متوسطه به اندازه تدابیر کنکور نیست، تأثیر مثبت سوابق تحصیلی در کنکور فرصت مناسبی برای آموزش و پرورش است تا بتواند استانداردهای لازم برای برگزاری امتحانات نهایی با ضریب امنیتی بالا را فراهم کند. علی عباسپور تهرانی‌فرد اظهار کرد: در مسیر حذف کنکور نباید حق داوطلبان تضییع شود و برای جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان تا زمانی که آموزش و پرورش نتواند امتحاناتش را با استانداردهای کنکور از نظر طرح سؤال و برگزاری با ضریب امنیتی بالا هماهنگ کند، باید کاری کنیم که تأثیر مثبت سوابق تحصیلی در کنکور در نظر گرفته شود. به هر روی اختلاف نظر مسئولان وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش و علوم موجب‌‌شده تا قانون حذف کنکور باوجود گذشت چند سال از تصویب آن همچنان اجرایی نشود.

کد خبر 140730
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز