همشهری آنلاین: رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان اینکه صندوق توسعه ملی قرار است اقتصادی عمل کند گفت: این سرمایه را باید به چشمه همیشه جوشان ایجاد ثروت و تقویت تولید ملی تبدیل کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمد نهاوندیان دربیستمین گردهمایی مدیران سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران(ایدرو) و همزمان با چهل و چهارمین سال تأسیس این سازمان با اشاره به اینکه منابع این صندوق باید به بخش خصوصی و تعاونی اختصاص یابد افزود: این صندوق می‌تواند از ظرفیت کارشناسی سازمان گسترش در اولویت دهی طرح‌ها استفاده کند.

وی اضافه کرد: نحوه تأمین مالی صندوق توسعه ملی باید به نحوی باشد که این ذخیره ارزی را به ذخایر بیشتر برای کشور تبدیل کند و با استفاده از آن باید قدرت رقابت را در بازار جهانی افزایش دهیم.

نهاوندیان همچنین از آمادگی و علاقه مندی بخش خصوصی، مجموعه اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن و تشکل‌های خصوصی برای استفاده از توان کارشناسی و حمایتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خبر داد.

وی گفت: مأموریتی که برای ارائه گزارش وضع اقتصاد کشور به اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن واگذار شده است، این امکان را به طور منظم و فصلی برای بخش خصوصی فراهم کرد تا ارزیابی خود را در معرض توجه مسئولان نظام قرار دهد.

نهاوندیان در بیان ضرورت وجود سازمان‌های توسعه‌ای مانند سازمان گسترش گفت: در چنین سازمان‌هایی امکان سرمایه گذاری دیربازده وجود دارد و این در حالی است که بخش خصوصی فقط به سرمایه گذاری زودبازده می‌اندیشد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: اطمینان نداشتن از بوروکراسی و هماهنگی دستگاه‌ها موجب می‌شود بخش خصوصی در پی سازمانی حمایت گر مانند ایدرو به عنوان شریک باشد.

نهاوندیان عمل متمرکز برای نفوذ در بازارهای جهانی و الگوی بهره وری را از دیگر دلایل ضرورت وجود سازمان‌های توسعه‌ای برشمرد.

وی افزود: یکی از اصلی ترین مشکلات اقتصاد ما ناهماهنگی در سیاست گذاری‌ها و ناهماهنگی در بازارهای خارجی است و این ناهماهنگی‌ها موجب می‌شود حتی برخی مسئولان اجرایی نیز در همایش‌ها از سیاست‌های موجود انتقاد کنند و از دست دادن بازارهای منطقه به علت عرضه کالاهای بی کیفیت ازجمله آثار این ناهماهنگی هاست.

نهاوندیان همچنین گفت: ما به طور جدی از نابهره ور بودن بنگاه‌های اقتصادی رنج می‌بریم به ویژه اینکه بنگاه‌های دولتی که با پول نفت گسترش یافتند مانع این شدند که این نابهره ور بودن اصل وجودی بنگاه را زیر سؤال ببرد و زمانی که قرار است این بنگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شود با بررسی‌ها مشخص می‌شود زیان‌های فراوانی داشته‌اند.

وی افزود: نحوه کار سازمان‌های توسعه‌ای در اقتصاد بازار محور این است که بستر کلی اقتصاد مبتنی بر بازار و رقابت باشد و در چنین اقتصادی سازمان‌های توسعه‌ای موظف می‌شوند اهداف توسعه ای دولت را پی گیری کنند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران اضافه کرد: همچنان که به تحول ساختاری و رقابتی کردن اقتصاد نیاز داریم به ضرورت وجود سازمان‌های توسعه‌ای نیز معتقدیم اما در این میان باید فرصتی ایجاد کنیم تا عملکرد و فعالیت‌های گذشته سازمان نیز ارزیابی شود.

نهاوندیان در بیان بازنگری نقش و نحوه کار سازمان‌های توسعه‌ای مانند ایدرو گفت: باید ملاک این باشد که در سرمایه گذاری هایی که در اقتصاد کشور صورت می‌گیرد سرمایه گذاری تضییع نشود.

وی افزود: شاخص دوم این است زمانی که دوره سرمایه گذاری اولیه طی شد، آن واحد باید قابل واگذاری به ویژه در بورس باشد که به این فرایند باید در سازمان گسترش توجه ویژه شود.

نهاوندیان اضافه کرد: همچنین اولویت سرمایه گذاری که سازمان ایدرو حمایت می‌کند باید در راهبرد کشور احراز شده باشد.

بیستمین گردهمایی مدیران سازمان گسترش، همزمان با چهل و چهارمین سالگرد تأسیس این سازمان در مرکز مطالعات و بهره وری نیروی انسانی برگزار شد.

کد خبر 140725
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز