گروه سیاسی: رفع ایرادات شورای نگهبان درمورد طرح دو فوریتی استفساریه ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی نخستین دستور جلسه مجلس شورای اسلامی پس از 3 هفته تعطیلی است؛ طرحی که می‌تواند راه نزدیک به 50 نماینده مجلس را برای حضور در انتخابات بعدی باز کند.

کدخدایی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 28 فروردین ماه شرط کارشناسی ارشد را برای ثبت‌نام نامزدها در انتخابات بعدی لحاظ و مصوب کردند که هر دوره سابقه نمایندگی مجلس به‌عنوان یک مقطع تحصیلی محسوب می‌شود اما وزارت کشور اعلام کرده بود از آنجا که در زمان ثبت نام نامزدها در دی ماه یک دوره نمایندگی به پایان نرسیده است، نمایندگانی که برای نخستین بار به مجلس هشتم راه یافته‌اند و مدرک لیسانس دارند نمی‌توانند در انتخابات ثبت نام کنند؛ براین اساس نزدیک به 50 نماینده فعلی نمی‌توانند در انتخابات مجلس نهم نامزد شوند. از همین رو نمایندگان مجلس با طرح استفساریه‌ای که 7 تیرماه با قید فوریت به صحن آوردند سعی در رفع این مشکل کردند.

در این استفساریه آمده بود «با توجه به اصل 63 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که هر دوره نمایندگی را 4 سال می‌داند، آیا منظور قانونگذار در تبصره 3 ماده 28 قانون موضوع استفساریه از دوره نمایندگی طی مدت 4ساله است یا شامل نمایندگان میان دوره‌ای هم می‌شود؟» که در پاسخ به این بند آمده است: « بله». مقصود یک بار نمایندگی در هر دوره به میزان ولو کمتر از مدت 4 سال نیز هست و شامل نمایندگان میان دوره‌ای هم می‌شود.

در آن زمان نمایندگانی همچون احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هشدار داده بود که این طرح استفساریه تغییر قانون است و با بازگشت به مصوبه 28فروردین مجلس به نمایندگان یادآوری کرده بود تصمیمی که مجلس درخصوص شرایط داوطلبان انتخابات مجلس گرفته است اشتباه بوده و ما باید قبول کنیم که اشتباه کردیم.این اتفاق هم افتاد. اگرچه پیش از این، مخالفت شورای نگهبان با این طرح استفساریه خبری شده بود اما دیروز سخنگوی شورای نگهبان که مناسبت سالروز تاسیس این شورا را بهانه‌ای برای برگزاری یک نشست ویژه خبری با خبرنگاران قرار داده بود، توضیح داده که اطلاق یک دوره نمایندگی به کمتر از 4 سال، تبعیض ناروا و مغایر با بند 9 اصل 3 قانون اساسی است.

او گفت: شورای نگهبان قانون اساسی طرح دوفوریتی استفساریه ماده 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 1378 و اصلاحات بعدی آن را مغایر با قانون اساسی اعلام کرده و دلیل آن هم این بوده که توسعه مفهوم یک دوره نمایندگی در بند (الف) استفساریه، تفسیر نیست بلکه تقنین محسوب می‌شود و این بند مغایر با اصل 73 قانون اساسی شناخته شد.سخنگوی شورای نگهبان البته در ادامه پاسخگوی سؤالات و ابهامات خبرنگاران در این باره هم شد. کدخدایی در واکنش به انتقاد خبرنگاری که گفت شما قبلا در گفت‌وگوهایتان اعلام کرده‌اید که نمایندگان دوره فعلی می‌توانند در انتخابات بعدی ثبت نام کنند؛ توضیح داد: توضیحاتی که ما قبلا داده‌ایم ارتباطی با مدرک تحصیلی ندارد.

سؤال این است که آیا اطلاق یک دوره به نمایندگانی که دوره‌شان به اتمام نرسیده صحیح است یا خیر؟ که ما اعلام کردیم کسانی که میان‌دوره‌ای هستند یا وارد مجلس شدند و به دلایلی از آن خارج شدند و در حقیقت دوره‌شان کامل نشده، یک دوره محسوب نمی‌شود اما در رابطه با نمایندگان مجلس هشتم اعلام کردیم با فرض اتمام دوره، یک دوره محسوب می‌شود. در واقع فرض بر این است که نمایندگان دوره هشتم تا پایان خرداد 91 نماینده هستند، مگر اینکه در این فاصله اتفاقی بیفتد که قطعا این موضوع شامل حال آنها نمی‌شود.

با سوءاستفاده‌کنندگان از بیت المال برخورد می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری که پرسید اخیرا هشدارهایی درباره سوءاستفاده برخی نامزدها از بیت المال برای تبلیغات‌شان شنیده می‌شود و درصورت احراز این موضوع، برخورد شورای نگهبان با نامزد مورد نظر چیست؟ گفت: شورای نگهبان در انتخابات گذشته هم برخوردهایی با این موضوع داشته و همانطور که در انتخابات گذشته نشان داده است، اگر تخلفی صورت گیرد طبق قانون با نامزد مورد نظر برخورد خواهد شد. وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر تعیین هیات‌های نظارت استانی گفت: به جز 4 استان، هیات‌های نظارت استانی تعیین شده‌اند و 4 استان باقیمانده نیز تا 2 هفته دیگر اعلام خواهند شد.

کد خبر 140648
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز