سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

سردار حمیدرضا حسین‌آبادی* قاچاق مخدر شیشه به کشورهای آسیای‌شرقی، یکی از مهم‌ترین راه‌های کسب درآمدهای میلیونی از سوی قاچاقچیان است.

به همین دلیل آنها هر روز با شگرد و شیوه‌هایی تازه دست به این کار می‌زنند و در این راه از فریب و سوءاستفاده از مسافران از همه‌جا بی‌خبر هم، چشم‌پوشی نمی‌کنند. بنابراین گاهی ممکن است افرادی ناخواسته و بی‌خبر از همه جا در دام این قاچاقچیان افتاده و قربانی نقشه‌های شوم آنها برای انتقال محموله‌های مخدر شوند. مسیرهایی که قاچاقچیان برای انتقال محموله‌های شیشه به جنوب شرق آسیا از آنها استفاده می‌کنند، متفاوت است. پیش از این بیشتر قاچاقچیان ایرانی برای انتقال شیشه به کشورهای تایلند، مالزی و اندونزی، از فرودگاه‌های ایران، ترکیه، امارات و دیگر کشورهای عربی استفاده می‌کردند اما به‌علت دستگیری تعداد قابل توجهی از این قاچاقچیان در فرودگاه‌های مقصد، این مسیرها دیگر برای آنها امن نیست و به همین دلیل همیشه سعی می‌کنند از مسیرهای تازه‌ای برای انتقال مواد به مقصد استفاده کنند. بر همین اساس آنها به تازگی از مسیر فرودگاه اربیل در عراق اقدام به ارسال موادمخدر به کشورهای جنوب‌شرق آسیا می‌کنند و ابتدا مسافرانی را که از قبل برای انتقال مواد اجیر کرده‌اند، به اربیل برده و از آنجا آنان را به همراه موادمخدر مورد نظر به کشورهای جنوب شرق آسیا می‌فرستند.

آنچه در این میان بیشتر جلب توجه می‌کند این است که قاچاقچیان برای اجرای نقشه‌های خود حتی حاضرند افراد بی‌گناهی را قربانی کنند. برخی از آنها با حضور در فرودگاه‌های مورد نظرشان و شناسایی مسافرانی که قصد عزیمت به جنوب شرق آسیا را دارند، با این بهانه که بارشان سنگین‌تر از حد مجاز است، از طعمه‌شان که بار کمتری دارد، می‌خواهند یکی از ساک‌های آنها را برایشان به آن سوی گیت حمل کند. حال آنکه قاچاقچیان از قبل در داخل این ساک که معمولا ساکی کوچک یا حتی کیف لپ‌تاپ است، محموله مخدر را جاسازی کرده‌اند و اگر در هنگام بازرسی، محموله کشف نشد، پس از گذر از گیت امنیتی ساک را از طعمه‌شان پس می‌گیرند و اگر هم محموله کشف شد، آن وقت این مسافر از همه جا بی‌خبر است که به‌عنوان قاچاقچی دستگیر خواهد شد.

برخی قاچاقچیان نیز بعد از شناسایی مسافران جنوب شرق آسیا، با این بهانه که فردی در فرودگاه کشور مقصد منتظر بسته ارسالی آنهاست، از مسافران می‌خواهند که در ازای دریافت مبلغی نسبت به انتقال بسته آنها اقدام کنند. حال آنکه از قبل در بسته مورد نظر مواد‌مخدر جاسازی کرده‌اند و با این شگرد قصد انتقال محموله خود را دارند. بنابراین به مسافران توصیه می‌شود به هیچ عنوان بار و محموله اضافی از افراد ناشناس دریافت نکنند، چرا که درصورت دستگیر شدن در کشورهای مقصد، مجازات سختی - حتی اعدام- در انتظار آنها خواهد بود و این در حالی است که برای این افراد، از دست پلیس، وزارت امورخارجه و دولت هیچ کاری ساخته نیست؛ چرا که از آنها مواد‌مخدر کشف شده و باید طبق مقررات کشور مورد نظر با این افراد برخورد شود.

*رئیس پلیس مبارزه با مواد‌مخدر ناجا

کد خبر 140204

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز