یکشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

همزمان با بیست و نهمین سالگرد ربوده‌شدن 4 دیپلمات ایرانی در لبنان، وزیر امور خارجه کشور از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب متشکل از حقوقدانان بین‌المللی برای پیگیری سرنوشت دیپلمات‌ها در لبنان خبر داد.

دیپلمات های ایرانی

در این خصوص با مریم مجتهدزاده، مشاور رئیس‌جمهور، رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری و همسر سیدمحسن موسوی - دیپلمات ربوده‌شده - گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • از وضعیت دیپلمات‌های ایرانی چه اطلاعات قابل استنادی موجود است؟

3 گواه عمده وجود دارد؛ نخستین اطلاع مربوط به 4 روز پس از دستگیری دیپلمات‌ها در سال 61 است که راجو عبدو، فرمانده فالانژهای لبنان درباره آن گفت: نیروهای رژیم صهیونیستی برای بازجویی از دیپلمات‌ها به لبنان آمدند. پس‌از آن چند نفر دیگر از نیروهای فالانژ نیز اعلام کردند که یک کشتی از طریق بندر جونیه در سال 1986 دیپلمات‌ها را به سرزمین‌های اشغالی انتقال داده است. تمام اسناد و مدارک حاکی از آن است که تا سال 1986 دیپلمات‌ها در لبنان نگهداری می‌شدند.

  • چه اسنادی؟

برخی زندانیان آزادشده در لبنان می‌گفتند که دیپلمات‌های ایرانی را دیده‌اند و در زندان آنها را سیاسیون ایرانی خطاب می‌کردند. گواه سوم نیز اینکه در سال 1996 احمد حبیب‌الله، رئیس انجمن حمایت از زندانیان فلسطین در اسرائیل، اعلام کرد که دیپلمات‌های ایرانی زنده هستند و در زندان‌های اسرائیل به سر می‌برند. پس از این سخن، حبیب‌الله، در یک حادثه ساختگی مورد حمله قرار می‌گیرد. وی در زندان در لحظه احتضار به پسرش می‌گوید: به سفارت ایران در اردن اطلاع بده که دیپلمات‌های ایرانی زنده هستند و در زندان‌های رژیم صهیونیستی نگه داشته می‌شوند. شواهد فرعی متعدد دیگری نیز وجود دارد.

  • چه استدلالی مبنی بر زنده بودن آنان وجود دارد؟

این دیپلمات‌ها افراد زنده سیاسی بودند که ربوده شدند. تناقضات زیادی در گزارش‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا در این خصوص وجود دارد، درصورتی‌که اگر آنها را به شهادت رسانده بودند، حداقل از جای آنها اطلاع می‌دادند یا اجسادشان را تحویل می‌دادند.

  • دولت جدید لبنان چه کمکی به روشن شدن سرنوشت دیپلمات‌ها کرده است؟

دیداری با میشل سلیمان داشتیم، از ایشان خواستیم کمیته‌ای متشکل از نماینده خودشان، وزیر خارجه لبنان و سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنجا تشکیل بدهند تا این کمیته به شکل خاص مسئله ربوده شدن 4 دیپلمات ایرانی را مورد پیگیری قرار دهد که ایشان نیز پیگیری کردند و قرار شد در اسرع وقت این کمیته تشکیل شود. دولتی که در حال حاضر در لبنان تشکیل شده نزدیک به حزب‌الله است و این شرایط ویژه‌ای را برای پیگیری ایجاد می‌کند و ما باید این فرصت را از دست ندهیم. من فکر نمی‌کنم دیگر در لبنان چنین دولتی با چنین بافتی شکل بگیرد.

  • چه تعاملاتی با سازمان ملل داشتید؟

اقداماتی صورت گرفته است ولی از طرف آنها پیگیری نمی‌شود؛ به آقای بان‌کی‌مون نامه داده‌ایم. قرار شد ایشان هیأتی را مشخص کنند ولی بعد از 2 سال پیگیری هنوز عملیاتی نشده است. ما با سازمان صلیب سرخ ملاقات‌هایی داشتیم. از آنها خواستیم که لیست زندانیان سرزمین‌های اشغالی را بررسی کنند، هرچند اگر هم دیپلمات‌ها در آنجا زندانی باشند، به اسم خودشان نگهداری نمی‌شوند. متأسفانه هنوز اقدامات جدی صورت نگرفته است و این در حقیقت سیاست دوگانه‌ای است که مجامع غربی در اینگونه موارد دنبال می‌کنند. اگر این دیپلمات‌ها غربی بودند پیگیری برای آزادی آنها انجام می‌شد ولی چون ایرانی هستند متأسفانه هنوز فعالیت جدی دیده نشده است.

 

کد خبر 140015
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز