گروه اجتماعی- مینا شهنی: برای پایبندی به برنامه پنجم توسعه کشور سازمان بیمه سلامت باید مستقل از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی فعالیت کند.

ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه کشور به دولت اجازه داده تا بخش‌های بیمه‌های درمانی تمامی صندوق‌های بیمه را در سازمان بیمه خدمات درمانی ادغام و سازمان بیمه سلامت ایران را تشکیل دهد. این ماده قانونی مشخص کرده که صندوق‌های یاد شده می‌بایست موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری یا ماده 5 قانون محاسبات عمومی کشور باشند. اساسنامه سازمان بیمه سلامت ایران براساس قانون برنامه پنجم توسعه باید به تصویب هیأت‎وزیران برسد. به تازگی مدیرعامل صندوق بیمه خدمات درمانی از کامل شدن اساسنامه سازمان بیمه سلامت خبر داده است.

محمد باقر هداوند به ایسنا گفته: اساسنامه پیشنهادی سازمان بیمه سلامت در صندوق بیمه خدمات درمانی تنظیم و به دولت ارسال شده است؛ به این ترتیب تشکیل سازمان بیمه سلامت یک گام پیش رفته است تا بالاخره بخش درمان کشور با یک سازوکار واحد به اجرای سیاست‌های درمانی اقدام کند.به گفته هداوند، ادغام صندوق‌های بیمه‌گر یکی از ضرورت‌های نظام سلامت کشور است و با تشکیل سازمان بیمه سلامت، منابع در اختیار همه صندوق‌های بیمه‌گر تجمیع‌شده و هم‌افزایی ویژه‌ای به‌وجود خواهد آمد.مدیرعامل صندوق بیمه خدمات درمانی با تأکید بر اینکه تشکیل چنین سازمانی به نفع نظام سلامت است، گفت: به لحاظ کارشناسی قرار گرفتن این صندوق در زیرمجموعه وزارت بهداشت، نه به صلاح بیمه‌شده و نه به صلاح نظام سلامت خواهد بود.

آرزوهایی بر باد

وقتی برنامه پنجم توسعه کشور نوشته شد، قصد نویسندگان و تأیید‌کنندگان از ایجاد سازمان بیمه سلامت ایران، ارائه خدمات درمانی یکسان به تمامی بیمه‌شدگان در بخش درمان بود؛ ادغام بخش بیمه‌ای سایر صندوق‌ها در صندوق بیمه خدمات درمانی را نیز می‌توان نشانه حفظ استقلال برای این سازمان دانست. ادغام وزارت رفاه در وزارت کار دلیلی بر بی‌توجهی به قانون برنامه توسعه پنجم کشور نیست به همین دلیل وزارت بهداشت نباید و نمی‌تواند به بهانه ادغام تلاش کند تا صندوق‌های بیمه درمانی کشور را به مجموعه‌اش بیفزاید و با توجه به متن روشن قانون برنامه پنجم توسعه، دیگر نیازی به اتلاف انرژی برای بحث درباره واگذاری یا عدم‌واگذاری صندوق‌های بیمه‌ای به وزارت بهداشت نیست.

کد خبر 139892
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز