دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: آمریکا در گرفتن پاسخ دیپلماتیک از مقامات چینی پس از آشکار شدن آزمایش موفقیت آمیز یک موشک ضد ماهواره‌ چین، ناتوان بوده است.

آزمایش موشک ضد ماهواره‌ای توسط چین که یک ماهواره فرسوده هواشناسی را نابود کرد و نشانگر رشد توانایی چین در انجام عملیات خارج از جو بود، نگرانی آمریکا را برانگیخت و واکنش اروپا و هند و ژاپن را نیز به دنبال داشت.

روزنامه‌ نیویورک تایمز با انتقاد از مقامات دولت آمریکا نوشت، این مقامات مطمئن نبودند که آیا رهبران ارشد چین از جمله هو جین تائو، رئیس جمهور، از انجام چنین آزمایشی مطلع بوده‌اند یا خیر.

مقامات رسمی‌آمریکا در چندین مصاحبه‌ گفتند دولت آمریکا به این امید که مقامات چین توضیحی برای این اقدام داشته باشند سکوت اختیار کرده است. آنها فرض کردند که رهبر چین کاملا از این آزمایش موشکی اطلاع داشته ولی احتمالاً از زمان انجام آن بی‌خبر بوده است.

استفان‌هادلی، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا روز جمعه در مصاحبه‌ای این امکان را که رهبران چینی احتمالاً اطلاعی از برنامه آزمایشی ارتش نداشته‌اند، مطرح کرد.

وی گفت: سؤال اینجاست که تا چه سطحی از دولت چین در جریان این امر قرار دارند و آنرا پذیرفته‌اند؟‌

هادلی توصیه کرد که اعتراض‌های دیپلماتیک تا اندازه‌ای می‌تواند هوجین تائو را وا دارد سرنخ‌هایی در مورد مقاصد چین از این آزمایش به آمریکا بدهد و می‌تواند اطمینان دهد که این موضوع در بالاترین سطوح چین مطرح شده و جالب خواهد بود که مشخص شود چگونه فاش شده است.

این آزمایش نشان داد که چین می‌تواند ماهواره‌های جاسوسی آمریکا را در مدار نزدیک زمین در حالی که قصد جمع آوری ماهواره‌های هواشناسی خود را دارد، نابود کند.

ارتش چین مطالعات وسیعی را در مورد نحوه استفاده از تصاویر ماهواره‌ای توسط آمریکا  انجام داده است و برخی از مقامات بلندپایه دولتی معتقدند این مطالعات هم چنین عملکرد ماهواره‌های جاسوسی را بر فراز منطقه تایوان مورد بررسی قرار می‌دهد.

کد خبر 13989

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز