گروه ادب و هنر: محمدحسین صفار هرندی در پیامی به سومین همایش سراسری آئین‌های عاشورایی، هنر عاشورایی را میراث گرانبار فرهنگ دوستداران اهل بیت دانست که همواره عزت و شرف و سربلندی را در مخاطبان بیدار می‌سازد و باید هر بار غنی‌تر و شورانگیزتر به مخاطبان عرضه شود.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام آورده است: راه کاروان عشق پیوسته از میان گذرگاه‌های تاریخ می‌گذرد و هرکسی در هر زمان به این صلا لبیک گوید، از ملازمان قافله‌سالار کربلاست.

جای بسی خوشوقتی است که دیگربار همپا با شورآفرینی‌های مردمی در آئین سوگواری ماه محرم به همت والا و ذوق هنرمندان متعهد و سختکوش هنرهای نمایشی کشور، سومین همایش سراسری آئین‌های عاشورایی به شیفتگان ایران اسلامی ارزانی می‌شود.

این جریان فرهنگی برآمده از دل‌های هنرمندان اکنون به سنتی مستحکم در کنار آئین‌های سوگ و عزا از منظر و زبان زنده نمایش و آئین به جریده هنرهای نمایشی کشور پیوند خورده است.

رویکرد هنرمندان تئاتر کشور طی سالیان اخیر به مضامین معنوی و مذهبی نشان از تعلق و عشق آنان به این جلوه‌های معرفتی دارد که هویت بخشی نوینی را با رجوع به معارف دینی و ضرورت‌های دین‌باوری به جامعه امروزی نوید می‌دهد.

بی‌شک ما با همین شناسنامه و هویت‌ باید در جهان، حضوری ارزشی داشته باشیم: مردم ما با دین و آئین آنچنان آمیخته‌اند که آثار آن را در فرهنگ آنان به وضوح می توان مشاهده کرد. هنر ایرانی اسلامی همواره رنگ و بو و صبغه‌ای مذهبی و معنوی داشته و به منزله یک نمایش زیباشناسانه تلقی شده است.

کشف رمز و راز نهفته در این فرهنگ و جوهر معانی در این مقوله الهی و حضور توأم با معرفت در این راه جاودانگی و بقای آن را تضمین خواهد کرد.

هنر عاشورایی میراث گرانبار فرهنگ دوستداران اهل بیت (ص) است که همواره عزت و شرف و سربلندی را در مخاطبان بیدار می‌سازد و به همین دلیل باید آن را هربار بسی غنی‌تر و شورانگیزتر از پیش به محضر مخاطبان عرضه کرد.

کد خبر 13985

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز