گروه ادب و هنر: در اولین روز از ماه محرم‌الحرام، مجتمع فرهنگی عاشورا دو کتاب نوحه و مراثی عاشورایی را چاپ و توزیع کرد.

این دو کتاب با عناوین «نی‌نامه خورشید» به اهتمام محمد‌قاسم فروغی جهرمی و «قصه عشق» با قلم محمدجواد غفورزاده‌شفق به بازار کتاب رسیده است.

نی‌نامه خورشید حاصل یک فراخوان از شاعران و نوحه‌سرایان است که از اول سال 85 انجام شده و اشعاری از شاعران نام آشنا چون مشفق کاشانی، سیمیندخت وحیدی، سعید بیابانکی، علی آهی، مرتضی امیری اسفندقه، غلامرضا کافی، علی موسوی گرمارودی و زنده‌یاد سیدحسن حسینی در آن جمع آمده است.

این کتاب در مقدمه‌اش بیاناتی از حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای آورده است که به اهمیت شعر در مراثی می‌پردازد و به نقل از رهبر انقلاب تأکید می‌کند که نوحه و مرثیه به شرطی مؤثر است که از شعری قوی و محکم برخوردار باشد و نوحه‌خوانان را هم دعوت به خواندن نوحه‌هایی می‌کند که شعرشان قوی و در شأن شهدای کربلا باشد.

نی‌نامه خورشید که در یکی دو روز گذشته توزیع شده است ، شامل 3 دفتر و در هر دفتر شامل چند فصل می‌شود که این فصل‌ها به وقایع پیش از عاشورا، حضرت‌اباالفضل، وداع یاران و امام، عصر عاشورا، پس از عاشورا، اربعین و... می‌پردازد.

نی‌نامه خورشید در 408 صفحه منتشر شده که اشعار و مراثی بانوان شاعر و مرثیه‌سرا را نیز در خود دارد.

«قصه عشق» کتاب دیگری است که از طرف مؤسسه فرهنگی عاشورا منتشر شده و در 80صفحه، مجموعه اشعار و نوحه‌های محمد جواد غفورزاده شفق را شامل می‌شود.

این کتاب نیز مقدمه‌ای دارد شامل دیدگاههای حضرت‌آیت‌العظمی خامنه‌ای درباره مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی و جایگاه ارزشی و هنری آن.

در بخشی از مقدمه این کتاب به نقل از رهبر انقلاب می‌خوانیم: «گاهی کلمات مدح‌آمیزی از ائمهع پشت سر هم می‌آوریم که نه درست مستمع به عمق این کلمات می‌رسد، نه با فهمیدن آن کلمات چیزی به معرفت او اضافه می‌شود، اینها ارزش چندانی ندارد.

اما گاهی مداحی که شعر می‌خواند، درس فاطمه زهراس، درس امیر‌المؤمنینع و درس امام حسینع را به ما منتقل می‌کنند؛ در نتیجه راه ما روشن می‌شود. این بسیار با ارزش است.

کد خبر 13894

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز