گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: تجربه تلخ یک نوبته شدن مدارس بدون کار کارشناسی این بار در دبستان‌ها در حال تکرار است، تراکم کلاس‌ها رسما 35 نفر اعلام شد و به‌صورت غیررسمی تراکم بیش از 35 نفر خواهد بود که مسائلی مانند افت تحصیلی را به‌دنبال دارد.

دانش آموزان

 یک نوبته شدن دبستان‌ها از آنجا کلید خورد که وزیر آموزش و پرورش از اجرای طرح تعطیلی پنجشنبه‌های دبستان‌ها از مهر‌ماه امسال سخن گفت و به تبع آن اعلام شد دبستان‌ها باید یک نوبته شوند و برای اجرای این دستور مدارس راهنمایی و دبیرستان‌ها به نوبت عصر منتقل شدند تا دبستان‌ها در نوبت صبح تشکیل شوند.

در مناطقی که امکان یک نوبته شدن دبستان‌ها وجود ندارد دانش‌آموزان دبستانی نوبت دوم ساعت 18:10 تعطیل خواهند شد و از سوی دیگر تراکم دانش‌آموزی یقینا بیش از 35 نفر می‌شود و اتفاقات دوره وزارت علی‌احمدی تکرار خواهدشد و والدین دو راه بیشتر ندارند؛ انتقال دانش‌آموز به مدرسه دیگر یا دادن تعهد مبنی براینکه اعتراضی نسبت به تراکم دانش‌آموزی ندارد! از سوی دیگر مدارس راهنمایی و دبیرستان‌ها با توجه به تعداد دانش‌آموزان ادغام و به نوبت بعدازظهر منتقل شدند که البته این موضوع مورد اعتراض دانش‌آموزان و خانواده آنان است.

مدیر‌کل آموزش و پرورش شهر تهران نیز به‌طور تلویحی این موضوع را تایید کرد: «این احتمال وجود دارد برای اینکه تمام مدارس ابتدایی در نوبت صبح فعالیت کنند برخی از مدارس راهنمایی را به نوبت عصر منتقل کنیم.» چون یک نوبته شدن دبستان‌ها دستوری و بدون کارشناسی است در برخی مناطق که دبستان‌های دو نوبته وجود داشت، شیفت دوم را بدون توجه به محل سکونت دانش‌آموزان، به مدرسه دیگری منتقل می‌کنند که این کار برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها مشکلاتی به‌دنبال دارد.

مهلت 10روزه مجلس به وزیر

مجلس با یک نوبته کردن مدارس و تعطیلی روزهای پنجشنبه دبستان‌ها مخالف است. بر همین اساس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به وزیر آموزش و پرورش 10روز مهلت داده‌اند تا گزارشی جامع از این موضوع ارائه کند که این هفته این مهلت به سر می‌رسد. عباسپور، رئیس کمیسیون آموزش مجلس با انتقاد از ادغام مدارس راهنمایی و دبیرستان‌ها و انتقال آنها به نوبت دوم، گفت: آموزش و پرورش باید این کار خطرناک را متوقف کند.

از کمبود فضا تا فروش مازاد املاک

بنا به گفته مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران، پایتخت نیازمندترین شهر کشور به لحاظ فضای آموزش است ولی مدیر‌کل آموزش و پرورش شهر تهران از وجود املاک مازاد و فروش آنها سخن می‌گوید. یزدی‌خواه اخیرا در جمع خبرنگاران اعلام کرد: ما هیچ نگرانی به لحاظ نداشتن منابع مالی برای حل مشکل مدارس در اختیار خود نداریم و می‌توانیم از محل فروش املاک مازاد، این موضوع را حل کنیم که اگر این امر در سال90 عملیاتی شود، کارکرد این موضوع به صدها میلیارد تومان می‌رسد. به هر حال مشخص نیست که آموزش و پرورش شهر تهران با کمبود فضای آموزشی روبه‌رو است یا مازاد دارد و اگر املاکی دارد که می‌خواهد بفروشد چرا با توجه به نبود زمین برای ساخت آنها را در اختیار خیرین مدرسه‌ساز نمی‌گذارد تا مدرسه بسازند.

کد خبر 139791
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز