پنجشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: معاون صدای سازمان صداوسیما گفت: برای جاودانه شدن هر هنری باید از ابزاری مانند هنر انیمیشن استفاده کرد

animation

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در همدان، محمدحسین صوفی در جشنواره‌ی ملی انیمیشن‌های شهر الکترونیک، اظهار کرد: در رابطه با نحوه‌ی به‌کارگیری هنر در تعاملات فرهنگی و استفاده از هنر در شرایط نوین فن‌آوری‌های دیجیتال و این‌که در کنار هنر، توسعه‌ی هنر و فرهنگ، باورها، اعتقادات، ارزش‌ها و هنجارها را بررسی کنیم، چند راهکار برای هنرمندان و مدیران عرضه می‌شود.

او ادامه داد: هنرمندان می‌توانند ابعاد تحول گسترده را به مخاطب معرفی و راه‌های تحقق آن را هموار کنند. در این میان، توجه به ارزش‌های دینی و تحولات فرهنگی اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

صوفی بیان کرد: در قرآن به تأثیر هنر در فرهنگ‌سازی عمومی توجه ویژه‌ای شده است. به تعبیری، استفاده‌ی هنرمندانه از ابزار و هر تفکری تا وقتی با هنر آمیخته نشود، جاودانه نخواهد شد.

او با بیان این‌که هنر انیمیشن از معدود هنرهایی است که همه‌ی هنرها را به خدمت خود گرفته است، گفت: در انیمیشن، همه‌ی هنرها مانند قصه‌پردازی، تصویرگری، گرافیک، طراحی، موسیقی و تدوین یک‌جا جمع شده است. به عبارت دیگر، هنر انیمیشن مجموع هنرهای هفت‌گانه را دارد.

وی ادامه داد: کار کردن در حوزه‌ی هنر انیمیشن هم سخت است و هم آسان؛ سخت از این منظر که باید ذوق سرشاری برای تولیدکننده و مؤلف اثر وجود داشته باشد و ساده از این منظر که دیگران اقدامات زیادی برای رشد این هنر انجام داده‌اند.

معان صدای سازمان صداوسیما تأکید کرد: ما وامدار همه‌ی هنرمندان در همه‌ی عرصه‌ها برای توسعه و پویایی هنر انیمیشن هستیم و باید از همه‌ی هنرها در تحقق شهر، دنیا و دولت الکترونیک بهره ببریم.

وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های تکنولوژی که اثرات عمیقی بر زندگی انسان گذاشته، تکنولوژی اطلاعات (IT) است.

او با اشاره به نظر برخی صاحب‌نظران، اظهار کرد: برخی صاحب‌نظران قرن بیستم، این قرن را انقلاب انفورماتیک دانسته‌اند، چراکه در این قرن شاهد استفاده‌ی وسیع و گسترده از فن‌آوری اطلاعات هستیم.

وی اضافه کرد: مدیریت شهری نیازمند بهره‌گیری از فن‌آوری اطلاعات برای دستیابی به اهداف مورد نظر است. دولت، شهر و شهروند الکترونیک حاصل تعامل مدیریت شهری و فن‌آوری اطلاعات است و به نظر می‌رسد، اگر افراد در آینده نتوانند شهروند الکترونیک باشند، اساسا شهروند محسوب نمی‌شوند.

وی ادامه داد: تمام افرای که می‌خواهند در عصر حاکمیت اطلاعات زندگی فعال و موفقی داشته باشند، نیازمند فراگیری در این زمینه هستند. آشنایی فنی مردم با شهر الکترونیک، به آن‌ها امکان استفاده‌ی بیشتر از خدمات دولت را می‌دهد.

او با بیان این‌که برای فرهنگ‌سازی عمومی، مردم باید با ارزش‌های جامعه همراه شوند، اظهار کرد: در تمام طرح‌ها و برنامه‌هایی که در ساختار اجتماعی و اداری تصویب می‌شود، نگاه عمیقی به مسائل فرهنگی وجود دارد.

صوفی افزود: یک پیوست فرهنگی در طرح‌های کلان فرهنگی و اجتماعی وجود دارد که بی‌توجهی به آن، کارایی طرح‌ها را زیرسؤال می‌برد.

وی با بیان این‌که فرهنگ، نقش مهم و بی‌بدیلی در سرنوشت انسان‌ها و کشور ایفا کرده است، گفت: با وجود هجوم اقوام بیگانه و خسارت‌های فراوان حاصل از این هجوم، هیچ‌گاه فرهنگ اسلامی ـ ایرانی، حاکمیت ارزشی خود را از دست نداده و امروزه به‌عنوان عاملی نیرومند برای دوام کشور است و دوران دفاع مقدس شاهد خوبی برای آن است.

صوفی خاطرنشان کرد: استعمارگران می‌خواهند با حربه‌ی فرهنگ، جوامع را ذلیل کنند، یعنی چیزی که امروزه با عنوان استعمار فرهنگی، شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی شناخته می‌شود. هنر همیشه زبان فرهنگ و حامل معانی آن بوده و ادبیات مثال برجسته‌ای برای تبیین رابطه‌ی فرهنگ و هنر است.

وی افزود: فرهنگ بیش از هر چیز در حال حرکت، رفتن، پیش رفتن و دارای نشاط است، چراکه فرهنگ در حال سکون و سکوت به تباهی و نابودی کشیده می‌شود. نقش نهضت دیجیتال نیز بسیار کلیدی و مهم است.

او بیان کرد: برای استفاده از فن‌آوری نوین نیاز به زبان خاصی نداریم، چراکه با گسترش اطلاعات، اختراعات جدید، محصولات فرهنگی و سبک جدید معرفی می‌شود. سرعت ارتباطات حس و حال زیستن در دنیای یکپارچه را دامن زده است و از این منظر که اصلاح فرهنگ عمومی امری پیچیده است، امور فرهنگی پدیده‌هایی جداناپذیر از یکدیگر به‌شمار می‌آیند.

صوفی خاطرنشان کرد: تعامل مدیران حوزه‌ی شهری، فرهنگی و هنرمندان انکارناپذیر است و سبب می‌شود، کار به‌خوبی و با نتیجه‌ی بهتری انجام شود. اصلاح فرهنگ عمومی امری تدریجی است و نیاز به حوصله و تلاش دارد و همکاری و عزم جدی همه‌ی اقشار را می‌طلبد. ‌

صوفی افزود: یکی از راهکارهای مشارکتی، ایجاد و تشکیل سازمان‌های مردم‌نهاد، شورای محلی و توجه به نهادهای مردمی است.

وی ادامه داد: اصلاح فرهنگ عمومی، امری هنری است و باید به هنرمندان برای تولید و خلق کارهای هنری ماندگار و جاودان، توجه ویژه‌ای شود. هنرمندان برای ارائه‌ی بهتر هنر باید هنجارها، ارزش، اعتقادات، باورها و ذائقه‌ی مردم را بشناسند. در این صورت، اثر جاودان می‌شود و مورد بهره‌برداری مردم قرار خواهد گرفت.

او یادآور شد: سالن فجر من را به یاد مرحوم «بهنامجو» که در شکل‌گیری همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن و ایجاد این سالن نقش داشت، انداخت.

معاون سازمان صداوسیما ادامه داد: حدود 20 سال پیش، شورای عالی معماری و شهرسازی تصمیم گرفت، پنج یا شش شهر را به‌عنوان شهر تاریخی و فرهنگی انتخاب کند. اگر این اتفاق می‌افتاد، مجتمع سینمایی، مرکز تئاتر شهر، مراکز آموزش هنری و کتابخانه‌ی مرکزی شهر در آنجا ساخته می‌شد.

صوفی اضافه کرد: روزی شنیدم، شهر اصفهان، شیراز، کرمان و تبریز کاندیدای انتخاب شهر فرهنگی ـ تاریخی هستند و نامی از همدان نیست. در این رابطه، پیگیری‌های زیادی صورت گرفت و نتیجه این بود که باید زیرساخت‌هایی مانند همکاری نهادها و همچنین وجود زمینه‌هایی برای احداث این مکان‌ها ‌وجود داشته باشد. این تالار بازسازی دوم خود را برای برگزاری جشنواره‌های مختلفی ملی و بین‌المللی طی کرده و اکنون همدان با عنوان پایتخت تاریخ و تمدن است.

کد خبر 139729

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز