همشهری آنلاین: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نامه اخیر رییس‌جمهور به وزرای علوم وبهداشت درباره خودداری از بازنشسته کردن بی‌رویه اساتید و تفکیک جنسیتی، گفت: دستور رییس‌جمهور را به گوش جان شنیده و اجرا خواهیم کرد.

کامران دانشجو که هم‌اکنون به همراهی معاون اول رییس‌جمهور در عراق به سر می‌برد،‌ در گفت‌وگوی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره دستور اخیر رییس‌جمهور در خصوص طرح تک‌جنسیتی شدن دانشگاه‌ها، گفت: روسا و مسوولین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در طول یکسال گذشته با درک اهمیت مصوبات شورای انقلاب فرهنگی که سالیان دراز بر زمین مانده بود و با نیت خالصانه به دنبال اجرایی کردن این مصوبات و حفظ حدود اسلامی کردن در دانشگاه‌ها بودند.

وی با اشاره به سابقه این طرح که در شورای انقلاب فرهنگی و در خرداد و تیر سال 66 طی چهار جلسه در قالب 14 بند به تصویب رسیده است، گفت: این طرح تاکنون اجرایی نشده و بر زمین مانده بود. البته در گذشته اقدامات بسیار مناسبی را انجام دادند و راهکارهای فراوانی را هم در مسیر اجرایی کردن این مصوبات برداشتند. این مصوبات اعتقاد روسای دانشگاه‌ها در راستای اسلامی کردن محیط دانشگاه بود تا دانشگاه در محیطی سالم‌تر، با نشاط‌تر و با رعایت اخلاق و شئونات اسلامی بیشتر فعالیت‌های علمی، پژوهشی و تولید خود را ادامه دهد و یکی از این راهکارها در دوره اخیر ایجاد کلاس‌ها و بعضا رشته‌های تک‌جنسیتی بود که موجب دل‌نگرانی رییس‌جمهور شد.

دانشجو در ادامه در پاسخ به این سوال که اگر وزارت علوم مصوبه شورای انقلاب فرهنگی را اجرا کرده، علت دل‌نگرانی رئیس‌جمهور چیست؟ گفت: شاید وی این راهکار را به خاطر اثرات سوئی مناسب ندانستند، البته رییس‌جمهور اجرایی کردن مصوبات شورای انقلاب فرهنگی در خصوص اسلامی کردن دانشگاه‌ها را زیر سوال نبردند و از رییس‌جمهوری که در مسیر اعتلای فرهنگ اسلام تمام تلاش خودش را انجام داده است انتظارم همین بود. اما این راهکار یعنی تشکیل برخی کلاس‌های تک‌جنسیتی و بعضا رشته‌های تک‌جنسیتی در برخی دانشگاه‌ها و یا اعلام برخی دانشگاه‌ها برای مقررات ورودی‌های جدید از اول مهر، به نظر رئیس‌جمهورمان تبعات سوئی داشته و ممکن بود یک دوگانگی در درون دانشگاه پیش بیاورد که بدین‌ترتیب آن هدف اصلی را زیرسوال می‌برد.

وی ادامه داد: در نتیجه ممکن بود آن هدفی که روسای دانشگاه‌ها و وزارت علوم برای آن دلسوزانه اقدام می‌کردند با چالش‌های بی‌جهتی روبه‌رو شود و لذا رییس‌جمهور فرمان توقف و جلوگیری از آن را صادر کردند که طبعا توسط مسوولین وزارت علوم و نیز روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به گوش جان شنیده شد و دستور وی بی‌وقفه اجرا می‌شود.

ایجاد کلاس تک‌جنسیتی در دانشگاهی که درهر دو جنس پذیرش دارد، متوقف می‌شود

دانشجو با اعلام اینکه با دستور رییس‌جمهور این شیوه اخیر متوقف می‌شود اظهار کرد: ایجاد کلاس تک‌جنسیتی در دانشگاهی که در هر دو جنس پذیرش دارد، متوقف می‌شود. بدون اینکه بقیه فعالیت‌ها در مسیر اسلامی شدن دانشگاه‌ها زیر سوال برده شود و مطمئنا توقف این هدف کلی مدنظر رییس‌جمهور نبوده و نخواهد بود. البته تاکید می‌کنم دستور مطاع رییس‌جمهور به گوش جان شنیده و بلافاصله عملی می‌شود.

تاسیس دانشگاه تک‌جنسیتی یا ایجاد پردیس‌های خواهران و برادران در حال بررسی است

وزیر علوم و تحقیقات و فناوری در ادامه درباره اینکه آیا روش‌های دیگری جانشین طرح اخیر خواهد شد یا خیر؟ پاسخ داد: امیدواریم که راهکارهای عالمانه دیگری مثل تاسیس دانشگاه تک‌جنسیتی یا ایجاد پردیس‌های خواهران و برادران در طرح‌های گسترش آموزش عالی و دانشگاه‌ها و یا طرح‌های عالمانه دیگری که مصوبه مورد نظر را اجرایی کند یا احیانا طبعات سوئی این راهکار متوقف‌شده را نداشته باشد و موجب دل‌نگرانی رییس‌جمهور هم نشود.

وزیر علوم افزود: به عنوان مسوول و خدمت‌گذار مردم و منصوب از طرف رییس‌جمهور امیدم این است که با درایت و تدبیری رییس جمهور در طول مسیر اسلامی شدن دانشگاه‌ها که با توجه به شناختی که سال‌های سال است از ایشان دارم و می‌دانم که رعایت اخلاق و حدود اسلامی در دانشگاه‌ها و در کل اسلامی شدن دانشگاه خصوصا از بعد محتوی حتما یکی از دغدغه‌های رییس‌جمهور است، ایشان در طول این مسیر هم ما و هم روسای دانشگاه‌ها را از هدایت‌ها و حمایت‌های راهگشای خودشان محروم نکنند و هر زمانی که خطری را احساس کردند یا اجرای روشی در نظرشان احیانا طبعات سوئی داشت به ما و روسای دانشگاه‌ها هشدار لازم را بدهند و ما هم همچون این دفعه هر بار که هشدار بدهند و ما را هدایت کنند به گوش جان خواهیم شنید و دستور ایشان برای ما که برخواسته از دلسوزی و احساس مسوولیت برای انقلاب و کشور است، مطاع است و به سرعت اجرایی می‌شود.

وزیرعلوم و آموزش عالی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به موضوع بازنشسته شدن اساتید اشاره کرد و گفت: پیشنهادی چندماه پیش توسط خود بنده در این‌باره به شورای انقلاب فرهنگی ارایه شد که این پیشنهاد برای بررسی کارشناسان طرح به شورای معین ارجاع شد. در آن پیشنهاد من افزایش سن بازنشستگی و سنوات خدماتی اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها را مطرح کردم. به این علت که تعداد اعضای هیات علمی کشور همچنان کم است و با کمبود هیات علمی مواجه هستیم.

دانشجو اضافه کرد: در دانشگاه‌ها به 20 هزار هیات علمی نیاز داریم. البته ما همین امسال با عنایت رییس‌جمهور که مجوز هفت‌هزار هیات علمی را صادر نمود توانستیم 2500 هیات علمی استخدام کنیم. وزارت علوم خود پیش‌قدم شد و این پیشنهاد را ارایه کرد تا بتوانیم از اعضای هیات علمی در سنوات آموزشی بیشتری استفاده کنیم.

تا قبل از بررسی این طرح حکم بازنشستگی کسی صادر نشود تا نتیجه بررسی کارشناسانه آن در شورای معین شورای انقلاب فرهنگی مشخص شود

این طرح به شورای معین رفته است و من فکر می‌کنم رییس‌جمهور در بند اول دستور اخیرشان این موضوع را مدنظر داشته‌اند تا قبل از بررسی این طرح حکم بازنشستگی کسی صادر نشود تا نتیجه بررسی کارشناسانه آن در شورای معین شورای انقلاب فرهنگی مشخص شود و دانشگاه‌ها با یک رویه متحدالشکل این کار را اگر نیاز بود انجام بدهند. البته در اینجا هم دستور ایشان مطاع است و روسای دانشگاه‌ها در این‌باره مثل بند دیگر آن را به گوش جان شنیدند و اجرا خواهند کرد.

کد خبر 139717

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز