گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: بحث جدا‌سازی‌ دختران و پسران در دانشگاه‌ها به اوج خود رسیده و برخی بر این باورند که هدف از این کار تفکیک جنسیتی و سپس تبعیض جنسیتی است، اما وزیر علوم می‌گوید که چنین طرحی وجود ندارد و تنها دختران و پسران باید از اول مهر‌ماه امسال در 2 ردیف جداگانه سر کلاس‌ها بنشینند، پس از لفظ تفکیک جنسیتی استفاده نکنید.

دانشگاه

وزیر علوم اعلام کرد: به من ایراد می‌گیرند که شفاف سخن نمی‌گویی، شفاف‌تر از همیشه اعلام می‌کنم که هیچ برنامه مدونی درباره تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها در وزارت علوم وجود ندارد اما قانون جدا نشستن دختران و پسران در کلاس‌های درس را اجرا می‌کنیم.کامران دانشجو گفت: جدا‌سازی‌ دختران و پسران در کلاس‌هایی که تعداد دختران و پسران به حدی باشد که امکان تشکیل کلاس‌های جدا وجود دارد، چه اشکالی دارد کلاس‌ها جدا شود، اگر کلاس‌های جداگانه تشکیل شود، آنهایی که مخالف هستند می‌میرند، البته تعداد این مخالفان انگشت‌شمار است.

وی اظهار کرد: اگر در جایی امکاناتش وجود دارد کلاس‌های دختران و پسران را جدا برگزار می‌کنیم و براساس قانون مسئول اجرای آن روسای دانشگاه‌ها هستند ولی عده‌ای از اینکه این قانون اکنون اجرا می‌شود، می‌سوزند؛ گویا خوشحال بوده‌اند که این قانون طی 24 سال گذشته تاکنون اجرا نشده بوده و حالا می‌سوزند که چرا می‌خواهد اجرا شود. وزیر علوم اظهار کرد: فردی از VOA و BBC درباره اختلاط و مزایای اختلاط زن و مرد صحبت می‌کند اما ما آموزه‌های دینی را از مراجع آموخته‌ایم و نگاهمان به آنهاست. وی افزود: کاری که می‌خواهیم بکنیم این است که دانشجویان دختر و پسر در کلاس‌های درس در ردیف‌های جدا بنشینند و نمی‌خواهیم دیوار بکشیم. با مشارکت زن و مرد در امور پژوهشی و علم و دانش هیچ‌کس مخالفتی ندارد بلکه مناسبات بین زن و مرد به سبک غربی را اختلاط می‌گوییم.

افزایش سه‌برابری پذیرش دکتری

وزیر علوم با بیان اینکه ثابت می‌کنم با این توان کنونی ‌می‌توانیم تا سه‌برابر ظرفیت دانشجو بپذیریم، گفت: اکنون حدود 40 هزار استادیار در دانشگاه‌های کشور فعالیت می‌کنند حتی اگر تعداد این استادیاران 25 هزار نفر هم باشد، آیا نباید هر استادیار یک دانشجوی دوره دکتری داشته باشد و تعداد دانشجویان دکتری 25 هزار نفر باشد؟دانشجو تصریح کرد: این کدام استاندارد دانشگاهی است که از خودمان درست کرده‌ایم؟ اکنون استادیارانی در دانشگاه‌های تراز اول دنیا فعالیت دارند‌ که 10 تا 15 دانشجوی دوره دکتری را هدایت می‌کنند ولی ما بر این باوریم که یک استادیار باید تنها 3 تا 4 دانشجوی دوره دکتری را تربیت کند و در این زمینه خط قرمزهایی ترسیم کرده‌ایم که صحیح و اصولی نیست.

وزیر علوم بر این باور است که هر کاری که انجام می‌دهد افرادی هستند که ایراد می‌گیرند؛ ظرفیت دانشگاه‌ها را افزایش می‌دهیم، می‌گویند چرا این کار را می‌کنید و اعتقاد دارند در این خصوص برخی دانشگا‌ه‌ها بی‌کیفیت هستند. دانشجو با اشاره به اینکه بعید می‌دانم که کسی شفاف‌تر از من درخصوص مسائل اعتقادی و زیربنایی صحبت کرده باشد، خاطرنشان کرد: یکی از بزرگ‌ترین مسئولیت‌ها در نظام اسلامی ایران فعالیت در وزارت علوم و دانشگاه‌هاست چون سرمایه انسانی بر عهده این نهادهاست.

کد خبر 139572

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز