گروه بورس: با رایزنی بورس کالای ایران با بانک مرکزی قرار است ظرف روز‌های آینده سکه‌های یک گرمی در بورس کالای ایران عرضه شود.

بورس

 به‌نظر می‌رسد با توجه به افزایش تقاضا در بازار سکه و طلا از ابتدای سال‌جاری تاکنون، عرضه این محصول در بورس کالا با استقبال مواجه و رقابتی‌تر شود. بر همین اساس گفت‌وگویی انجام داده‌ایم با محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره عرضه سکه‌های یک گرمی در بورس کالا.

  • آیا عرضه سکه‌های یک گرمی در بورس کالا می‌تواند باعث رقابتی‌تر شدن و کاهش قیمت سکه‌های یک گرمی در بازار شود؟

بعید است با عرضه سکه یک گرمی در بورس کالا قیمت آن کاهش پیدا کند؛ چرا که روش تعیین قیمت سکه توسط بانک مرکزی با یک درصد سود مشخص انجام می‌شود و دادوستد‌ها براساس ارقامی که بانک مرکزی تعیین می‌کند صورت می‌گیرد.

  • پس عرضه سکه یک گرمی چه ویژگی‌ای برای بازار سکه دارد؟

عرضه سکه‌های یک گرمی در قیمت این محصول شفافیت ایجاد می‌کند و بازار این محصول را رقابتی‌تر می‌کند. اگرچه در ابتدا استقبال چندانی از سکه‌های یک گرمی نشد، اما در حال حاضر با توجه به مقبولیتی که برای آن به‌وجود آمده به‌نظر می‌رسد عرضه سکه یک گرمی بیشتر مورد توجه مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران قرار گیرد. در حال حاضر قیمت سکه‌های یک گرمی در نقاط مختلف شهر بین 2 تا 3 هزار تومان، بسته به مناطق مختلف متفاوت است به‌دلیل اینکه عرضه آن در سطح محدودی انجام می‌شود.

  • پس عرضه سکه یک گرمی در بورس کالا می‌تواند این تفاوت قیمت را از بین ببرد؟

بله، درست است. عرضه سکه یک گرمی در بورس کالا با توجه به شفافیت و رقابتی که در محصول به‌وجود می‌آید و همچنین بورس‌کالا، قیمت آن را در سطح مشخصی قرار می‌دهد.

  • ماجرای دریافت مجوز کارگزاری بورس از سوی اعضای اتحادیه صنف طلا و جواهر به کجا رسید؟

براساس تفاهمنامه‌ای که با سازمان بورس منعقد شده، همه اعضای صنف طلا و جواهر می‌توانند بدون محدودیت اقدام به دریافت مجوز کارگزاری کنند اما در حال حاضر تقاضایی برای دریافت کارگزاری از سوی اعضای دیگر وجود ندارد.

  • آیا محدودیتی برای اعطای مجوز به اعضای اتحادیه وجود دارد؟

براساس تفاهمنامه‌ای که با سازمان بورس منعقد شده همه اعضا می‌توانند برای دریافت مجوز کارگزاری درخواست بدهند.

کد خبر 139344

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز