همشهری آنلاین: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات طرح "اینترنت چمدانی" دولت آمریکا برای جنگ سایبری علیه ایران را مصداق بارز سایبر تروریسم خواند و تاکید کرد که از نظر فنی مقابله با این پدیده امکانپذیر است و کشور ما آمادگی کامل برای مقابله با این موضوع را دارد.

cyberterrorism

به گزارش مهر، براساس اخبار منتشر شده دولت اوباما برای ایجاد اغتشاشات و براندازی حکومت‌های مخالف خود از جمله ایران و به بهانه ایجاد آزادی بیان برای مردم در نظردارد با بکارگیری فناوری‌های جدید اینترنتی امکان انجام عملیات‌های روانی را به وجود آورد.

 دولت آمریکا مدعی شده در حال راه اندازی پروژه‌ای تحت عناوینی چون "اینترنت چمدانی"، "اینترنت غیرقابل کشف"، "اینترنت سایه" و "اینترنت نامرئی" است تا با برپایی شبکه‌های مستقل اینترنتی و تلفن همراه در داخل کشورهای دیگر که به صورت پنهان از مرزهای کشورها عبور داده می‌شود با دفترعملیاتی واقع در واشنگتن ارتباط ایجاد کرده و دست به یکسری عملیات روانی در راستای براندازی حکومت‌های کشورهای مخالف خود بزند.

 رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با  مهر در واکنش به طرح "اینترنت چمدانی" دولت آمریکا از توانایی فنی ایران برای مقابله با این پدیده خبر داد و تاکید کرد: برخی از اقداماتی که توسط دولت آمریکا و کشورهای همپیمان آن صورت می‌گیرد به واقع مصادیق بارز سایبر تروریسم است چرا که این کشورها اظهار می‌کنند این اقدامات برای ایجاد ناهنجاری‌های اجتماعی و دامن زدن به مفاسد اخلاقی و مسائلی از این دست در دیگر کشورها مخالف صورت می‌گیرد.

 وی با اظهار تاسف از اقدام آمریکا برای دامن زدن به این تهاجمات فرهنگی تصریح کرد: اینکه در دنیای متمدن و پیشرفته امروز کشوری که خود ادعای پیشرفت هم دارد برای تشدید تهاجم فرهنگی دست به اینگونه اقدامات بزند بسیار جای تاسف دارد.

 تقی پور از برنامه‌های گسترده ایران برای تولید محتوا در بخش ارتباطات به عنوان یکی از راه‌های مقابله با تهاجم سایبری آمریکا خبر داد و  گفت: برنامه‌های گسترده‌ای در کشور برای تولید محتوا وجود دارد که یکی این از برنامه‌های اصلی در حوزه زیرساخت‌های ارتباطی، ایجاد شبکه ملی اطلاعات است.

 وی افزود: خوشبختانه با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما و سایر دستگاه‌های اجرایی در کارگروه مدیریت فناوری اطلاعات، برنامه‌های وسیعی را برای تولید محتوای دیجیتال در کشور پیش‌بینی کرده‌ایم.

 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه از نظر فنی مقابله با پدیده‌ای که تحت عنوان "اینترنت چمدانی" اعلام شده امکانپذیر است خاطر نشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که با محتواهای مثبت و سازنده‌ای که در جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده و روز به روز نیز در حال توسعه است قطعا شهروندان ما نیازی به استفاده از این شبکه‌ها در آینده نخواهند داشت.

دولت آمریکا ادعا کرده که اینترنت چمدانی با ویژگی‌هایی چون غیرقابل قطع بودن و غیرکنترل و نظارت بودن می‌تواند از هر مرزی عبور کرده و در اسرع وقت تبدیل به شبکه بی‌سیمی با پوشش منطقه نسبتا وسیعی شده و سپس به شبکه اینترنت وصل شود. براین اساس این طرح می‌تواند شبکه‌های اینترنتی مستقل و جداگانه‌ای را در کشورهای دیگر برقرار کنند و به صورت پنهانی به این کشورها منتقل می‌شود.

 این وب نامحسوس که آمریکا تاکنون دو میلیون دلار برای آن هزینه کرده است متکی بر فناوری شبکه بی‌سیم مش - mesh - است و دولت اوباما مدعی است این فناوری می‌تواند در وسایلی چون تلفن همراه یا رایانه‌های شخصی تغییراتی ایجاد کرده و بدون یک هاب متمرکز، دست به ایجاد یک وب بی‌سیم نامحسوس بزند.

 به عبارتی فایل‌های صوتی، تصویری یا ایمیل‌ها را می‌توان بدون هیچ‌گونه واسطه‌ای بین دو وسیله به صورت بی‌سیم و با دور زدن شبکه ارتباطی رسمی رد و بدل کرد.

کد خبر 139328
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز