یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

گروه سیاسی: سخنگوی وزارت خارجه از هموطنان ایرانی درخواست کرد باتوجه به اوضاع امنیتی عراق و دخالت‌های آمریکا در ماه‌های محرم و صفر از مسافرت به عتبات عالیات خودداری کنند.

سید محمدعلی‌حسینی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، علاوه بر طرح این  درخواست درباره دیگر تحولات شکل‌گرفته در منطقه و به‌ویژه عراق به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.
به گزارش مهر، حسینی درباره میزان جدی بودن حمله آمریکا به ایران در ماههای آینده گفت: طرح موضوع حمله بیشتر یک فضا‌سازی و جنگ روانی است و طبق اظهارنظرهای رسمی مقامات این گزینه در تصمیمات جایی ندارد و رسانه‌ها به آن دامن می‌زنند.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا این احتمال وجود دارد که ایران از کنترل عبور و مرور در تنگه هرمز به عنوان ابزاری در برابر  تحرکات غیر قانونی آمریکا در خلیج فارس استفاده کند، گفت: ما همواره باید تلاش کنیم این اتفاق روی ندهد و امنیت در خلیج فارس بیش از گذشته ایجاد گردد.
رد ادعای آمریکا
حسینی‌در مورد حمله نظامیان آمریکایی به کنسولگری ایران در اربیل و تحولات پس از آن‌گفت : غیر قانونی و غیر دیپلماتیک بودن کنسولگری اربیل که از جانب آمریکایی‌ها اعلام شده به هیچ وجه صحت ندارد.
وی تأکید کرد: سرکنسولگری ایران در اربیل حدود 15 سال است که با همین عنوان فعالیت می‌کند و پرچم ایران در آن به اهتزاز در آمده است. این کنسولگری با توافق دو کشور و با اطلاع دولت مرکزی عراق براساس موافقتنامه‌ای تشکیل شده که سند آن نیز بین دو کشور مبادله شده است.
به گزارش ایسنا حسینی با اشاره به اینکه براساس آخرین اخبار محل نگهداری دیپلمات‌های ربوده شده در عراق می‌باشد، گفت: هم به لحاظ تبلیغاتی و هم رسانه‌ای اقدامات لازم صورت گرفته است و تمامی ظرفیت‌ها و مجاری رسمی ایران در این خصوص مورد توجه قرار گرفته است و امیدواریم که دیپلمات‌های ما به زودی آزاد شوند.
اظهارات زیباری و طالبانی
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی در مورد اظهارات اخیر هوشیار زیباری، وزیر خارجه‌ عراق مبنی بر ایجاد محدودیت در فرایند همکاری با ایران گفت: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند روابط ایران و عراق را تحریک کنند، اما ما مذاکرات و رایزنی‌های خودمان را ادامه می‌دهیم و براساس منافع مشترک روابط را گسترش خواهیم داد.
حسینی در ادامه با اشاره به اظهارات جلال طالبانی، رئیس‌جمهور عراق در خصوص آمادگی ایران برای مذاکره با آمریکا گفت: اظهارات طالبانی اشاره‌ای است به سوابق این موضوع که در گذشته وجود داشته و این سخنان ناشی از پایبندی عراق به نقش ایران در ایجاد ثبات در منطقه می‌باشد.
سفر فرستاده شیراک
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره سفر فرستاده‌ ویژه‌ فرانسه به ایران و مذاکره در مورد پرونده‌هسته‌ای تصریح کرد: متکی و همتای فرانسوی‌اش رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی در این زمینه داشته‌اند و توافقاتی حاصل کرده‌اند که مذاکرات کماکان ادامه یابد، اما این مذاکرات در چه سطح و زمانی قرار است برگزار شود، هنوز اعلام نشده است.
کد خبر 13925

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز