سه‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: درحالی‌که سازمان ملل سال‌جاری میلادی را به‌دلیل اهمیت رویشگاه‌های جنگلی، سال جهانی جنگل نامگذاری کرده است، پیمانکار وزارت نیرو با هجمه شبانه به بخشی از ذخیره‌گاه زیستکره دنا، به بهانه عبور خطوط انتقال برق فشار قوی، 5 هزار بلوط کهنسال را اوایل هفته جاری طی 2 شب متوالی قلع و قمع کردند.

 balout

این در حالی است که یک شب پس از آغاز این عملیات، با شکایت مسئولان محیط‌زیست، دادگاه دستور توقف عملیات را صادر می‌کند. با این همه، پیمانکار بی‌توجه به این مسئله، در شب دوم هم تخریب‌ها را ادامه می‌دهد. بهمن ایزدی، رئیس تشکل زیست‌محیطی کانون سبز فارس در گفت‌وگو با همشهری افزود: پیمانکار وزارت نیروبا هجوم شبانه به رویشگاه‌های بلوط در محدوده‌ای از امامزاده شاه‌حسن در تنگ مهریان مادوان تا تنگ گنجه‌ای که پوشش جنگلی بسیار انبوهی دارد و از نظر طبیعت‌گردی و جاذبه‌های گردشگری منطقه‌ای بی‌نظیر محسوب می‌شود، هزاران درخت را قلع وقمع می‌کند.

وی افزود: این پیمانکار از سال 85 برای انتقال خط انتقال برق فشار قوی از یاسوج به اقلید اقدام می‌کند اما هیچ‌گونه مجوزی مبنی بر قطع درخت برای عبور انتقال برق فشار قوی در محدوده مورد نظر صادر نمی‌شود وطی سال‌های گذشته محیط‌زیست در برابر این درخواست ایستادگی کرده و برای مصون ماندن رویشگاه‌های زاگرسی دنا مسیر دیگری را معرفی می‌کند اما به‌دلیل همجوار بودن مسیر عبور خط انتقال برق با فرودگاه، متولیان طرح مسیر را به تنگ مهریان که یکی از حوزه‌های آبخیز قله پازن پیردناست هدایت می‌کنند و پیمانکار در این محدوده دست به قلع وقمع بلوط‌ها می‌زند.

این گزارش می‌افزاید: معاون طبیعی اداره‌کل محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه مجوز انتقال فشار قوی از منطقه حفاظت شده صادر شده اما این مجوز به معنای قطع درخت نبوده، تاکید کرده‌ است که پیمانکار بدون درنظر گرفتن محتوای مجوز اقدام به قطع درختان کرده اما هم‌اکنون این عملیات متوقف شده است.دادستان بویراحمد هم در این‌باره تصریح کرده است: انتقال برق فشار قوی از این منطقه پروژه‌ای ملی است اما قطع درخت بدون مجوز قانونی از سوی هر فرد یاگروه وسازمانی جرم مطلق تلقی شده و با آنها برخورد قاطع می‌شود.

کد خبر 139012

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز