دوشنبه ۶ تیر ۱۳۹۰ - ۰۷:۱۵
۰ نفر

حادثه هفتم تیر هرچند برای کشور و انقلاب مقطع پر تنش سال 1360 هزینه‌های بالایی داشت و شخصیت‌های ارزشمند و مدیری مانند شهید آیت‌الله دکتر بهشتی و 72 نیروی پرتوان اجرایی کشور در قوای سه گانه را از ما گرفت، اما در روند تکاملی انقلاب بسیار مؤثر بود و به برکت خون این شهدای عزیز این حادثه توانست دست جریان نفاق و لیبرالیسم در کشور را رو کند و انسجام و هماهنگی بیشتری در میان نیرو‌های انقلابی و ولایی ایجاد و جبهه نیرو‌های انقلاب را در برابر جبهه نفاق و استکبار منسجم و هماهنگ کند.

شهید بهشتی

این حادثه البته دستاورد‌های زیادی داشت و با وجود اینکه تا قبل از شهادت شهید مظلوم، بهشتی، برخی گروه‌ها هرگونه اتهام ناروایی را به ایشان و نظام نسبت می‌دادند، فردای روز شهادت ایشان در سرچشمه تهران شاهد موج بیداری و توجه مردم به مسائل انقلاب به آن نحوی که شهید بهشتی همواره بر آن تأکید می‌کردند بودیم و مردم جبهه خود را در مقابل جریان نفاقی که با هماهنگی میان منافقین و لیبرال‌ها و بنی‌‌صدر و همه جریانات مقابل انقلاب و با حمایت و پشتیبانی استکبار به‌وجود آمده بود مشخص کردند و انسجام و وحدت قدرتمندی میان همه نیرو‌های انقلاب ایجاد شد که این خود از بزرگ‌ترین دستاورد‌های حادثه هفتم تیر بود.

شاید به همین جهت است که بر این حادثه نام «انقلاب سوم» نهاده‌اند، چرا که هفتم تیر واقعا تأثیر زیادی بر بیداری مردم داشت. شاید تا پیش از وقوع این حادثه رد پای نوعی واگرایی در میان جریاناتی که در صف انقلاب و امام قرار داشتند قابل مشاهده بود که در مقابل همگرایی نیرو‌های ضد‌انقلاب و منافقین و بنی‌صدر می‌توانست باعث آسیب پذیری انقلاب شود. با این حال حادثه هفتم تیر با مدیریت و تدبیر و درایتی که حضرت امام به‌خرج دادند و اشرافی که به مسائل انقلاب و جایگزینی نیرو‌ها داشتند، وحدت و انسجام مثال‌زدنی‌ای میان همه نیرو‌های انقلابی به‌وجود آورد که برخلاف تصور دشمنان که می‌خواستند ضربه بزرگی به انقلاب، امام و حرکت اسلامی ملت وارد کنند، نه تنها انقلاب متوقف نشد و خللی در مسیر آن به‌وجود نیامد، بلکه حرکت و پویایی و جهشی بعد از این حادثه در روند تکاملی انقلاب صورت گرفت و این هماهنگی، همگرایی و همدلی و تحکیمی که در حرکت انقلابیون پشت سر حضرت امام (ره) صورت گرفت به‌عنوان انقلاب سوم در مقابل جریان نفاق و جریان‌های وابسته مورد حمایت استکبار، نام گرفت.

از سوی دیگر نباید از کنار اهمیت حضور حماسی مردم پس از وقوع حادثه هفتم تیر به آسانی گذشت. بنده خودم در روز تشییع جنازه شهید مظلوم بهشتی شاهد بودم که مردم با چه عشق و ارادتی نسبت به شهدای هفتم تیر در مقابل ساختمان قدیمی مجلس شورای اسلامی تا بهشت زهرا حضور پیدا کرده بودند؛ حضوری که از پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 57 تا آن روز بی‌سابقه بود. در همه جای کشور نیز مردم با همین شور و حال حضور پیدا کردند و همین حضور بود که آگاهی و بصیرت مردم را به رخ دشمنان انقلاب کشاند.

شهادت دکتر بهشتی در عین مظلومیت صورت گرفت و شاید برخی تا آن زمان تحت‌تأثیر تبلیغات نادرست و اتهامات جریانات ضد‌انقلاب در حق این شهید مظلوم جفا روا می‌داشتند که پس از شهادت ایشان متوجه کذب بودن اتهامات وارد شده به ایشان شدند و فهمیدند که همه این تهمت‌ها تلاش برای ترور شخصیت این شهید بزرگوار بود که با هدف زمینه‌سازی‌ برای ترور و حذف فیزیکی ایشان صورت می‌گرفت.

شاید به همین دلیل است که حضرت امام (ره) می‌فرمایند: «مظلومیت شهید بهشتی از شهادت او مهم‌تر است.» شهادت
شهید بهشتی به همه فهماند که شگرد دشمن از آن زمان به بعد ترور شخصیتی و فیزیکی شخصیت‌های تأثیر‌گذار بر جامعه و انقلاب و از این طریق تلاش برای ضربه زدن به پایه‌های انقلاب است.

من در آن زمان به‌عنوان یکی از مسئولین حزب جمهوری اسلامی در حوزه تبلیغات این حزب که زیر نظر مقام معظم رهبری اداره می‌شد فعالیت داشتم و آن شب در آن جلسه بودم. شهید بهشتی تا آن زمان همیشه بسیار ساده و بدون تکلف در جلسات حاضر می‌شدند. آن شب هم با همین روحیه حاضر شدند و آخرین نماز جماعت را در حیاط حزب جمهوری اسلامی بر پا کردند و ما هم افتخار داشتیم در آن نماز پر از روحانیت و معنویت پشت سر ایشان باشیم اما متأسفانه تقدیر این بود که ما توفیق شهادت و همراهی با شهدای مظلوم حادثه 7 تیر را نداشته باشیم. امیدوارم خداوند روح همه شهدای هفتم تیر را برای همیشه ایام قرین رحمت خود قرار دهد.

حسین سبحانی نیا
نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی

کد خبر 138775

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز