محمدرضا زائری: همایش «نوآوری و اجتهاد از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای»، 16‌ و ‌17‌خرداد ماه 90 در بیروت برگزار شد.

محمدرضا زائری:

جدا از آنچه در رسانه‌ها منتشر شد، توجه به حاشیه‌های این همایش می‌تواند اهمیت آن را بیشتر نشان دهد. پیش از برگزاری همایش برخی با اشاره به نام آن و با توجه به حساسیت‌های شدید سیاسی موجود نسبت به ایران گفتند که اگر عنوان همایش چیزی دیگری بود می‌توانست مشارکت گسترده‌تری را جلب کند.

اما در نگاه اول محل برگزاری همایش هتل گالریا در محله «جناح» بیروت بود که جمعیت انبوه شرکت‌کنندگان در همایش مخصوصاً بانوان محجبه کاملا جلب توجه می‌کرد. چنان‌که برخی این مسئله را حجتی علیه کسانی ارزیابی کردند که رویکرد جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب را در راستای محدود کردن بانوان تلقی می‌کنند.

در کنار پیام میشل سلیمان رئیس‌جمهور لبنان به همایش که آرزو کرده بود که برگزاری همایش امام خامنه‌ای به تقویت بنیان‌های روابط مستحکم برادری در لبنان کمک کند، حضور قوی و غیرمنتظره مجری برنامه با عمامه مخصوص اهل سنت لبنان غافلگیر‌کننده بود.

همچنین حضور رسمی جریان‌های سیاسی و مذهبی و در میان شرکت‌کنندگان، حضور برخی از شیوخ الازهر مصر و یک هیأت از فلسطینی‌ها و همچنین حضور برخی از اسقف‌ها و رؤسای دینی مسیحیان لبنان از جمله فرستاده ویژه اسقف اعظم مارونی‌های مشرق قابل ذکر بود.

دروزی‌های لبنان نیز در برنامه‌ها حاضر بودند که این امر در همایشی مزین به‌نام آیت‌الله خامنه‌ای قابل پیش‌بینی نبود. پژوهشگران شرکت‌کننده در همایش از کشورهای گوناگون در مراسم حضور یافته بودند.

گذشته از سخنرانی آقای نصرالله در جلسه افتتاحیه که از 2 جهت یکی از نظر ارائه تحلیلی دقیق از نقش رهبری در هدایت و پیش‌بینی مقاومت و پیروزی و نیز از این نظر که برای نخستین بار به برخی نکات از دیدارهای خود و مسئولان حزب‌الله با ایشان طی 2 دهه گذشته اشاره و نکاتی از این جلسات بیان کرد.

در حاشیه همایش، نمایشگاه کوچکی از نقاشی‌های هنرمندان با موضوع اندیشه‌های آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد و مجموعه‌ای نیز حاوی بروشور همایش و خلاصه برخی مقالات، سی‌دی حاوی برخی از سخنان و اندیشه‌های آیت‌الله خامنه‌ای، و برخی اوراق برنامه همایش بین حاضران توزیع شد.

پوشش خبری رسانه‌ای همایش نیز بسیار گسترده بود. در مجموع، برگزاری این همایش نشان داد که هم نیاز و ضرورت و هم زمینه و ظرفیت موجود در جهان عرب و جهان اسلام برای معرفی اندیشه‌ها و افکار ولی‌امر مسلمین بسیار بیش از تصور ماست و ضرورت دارد.

منبع: سایت www.khamenei.ir

کد خبر 138512

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز