چهارشنبه ۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست گفت: پس از ثبت جهانی‌دنا در تیرماه امسال منطقه حفاظت شده تنگ صیاد یکی از کاندیداهای ثبت جهانی در یونسکو است.

دنا

ناصر مقدسی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه منطقه تنگ صیاد دارای بسیاری از پارامترهای لازم برای ثبت جهانی در یونسکو است افزود: این پارمترها شامل حفظ تنوع زیستی، تنوع فرهنگی، توسعه اقتصادی، بهبود جوامع محلی، حمایت منطقی به منظور انجام تحقیقات، نظارت و دیده‌بانی، آموزش و تعلیم محیط زیست است.

به گفته وی، هم اکنون 533 ذخیره‌گاه زیست کره متعلق به 107 کشور جهان در فهرست یونسکو به ثبت رسیده که ایران از جمله کشورهای پیشگام و موثر در تحقق برنامه‌های انسان و کره مسکون سازمان یونسکو و به عنوان یکی از اعضای فعال کمیسیون ملی انسان و کره مسکون یونسکو محسوب می‌شود. تاکنون سهم ایران از ذخیره‌گاه‌های زیستکره جهان معادل 1/69 درصد بوده است که این شامل 9 ذخیره‌گاه زیستکره قبلی ثبت شده در فهرست یونسکو است.

مقدسی افزود: هم اکنون 9 ذخیره گاه پارک‌های ملی ارومیه، گلستان، کویر، مناطق حفاظت شده ارسباران در آذربایجان شرقی، توران در استان فارس، گنو و حرا در هرمزگان، ارژن و پریشان استان فارس و پناهگاه حیات وحش میانکاله استان مازندران در فهرست یونسکو در 34 سال پیش ثبت شده‌اند. با توجه به فرآیندی که ثبت آثار در یونسکو دارد از سال 1976 میلادی تاکنون هیچ کدام از ذخیره گاه‌های طبیعی ایران در فهرست جهانی ثبت نشده است.

وی با بیان اینکه با ثبت ذخیره گاه‌دنا در تیرماه سال جاری تعداد ذخیره گاه‌های جهانی ما به 10 عدد می‌رسد تصریح کرد: اگرچه پتانسیل مناطق حفاظت شده ایران برای ثبت جهانی بسیار بالاست و کمیته فنی 241 منطقه را واجد شرایط لازم برای ثبت جهانی می‌داند ولی باید واقع بین باشیم زیرا این پروسه طولانی است و تا پایان برنامه 5 ساله پنجم ماکزیمم 3 ذخیره گاه دیگر را می‌توانیم در یونسکو ثبت جهانی کنیم که آنها را کاندید کرده‌ایم و یونسکو در حال بررسی است.

به اعتقاد مقدسی، ثبت این آثار در فهرست جهانی یونسکو ارزش و اعتبار بین‌المللی به ذخیره گاه‌های کشورمان می‌بخشد. ذخیره‌گاه‌های زیستکره، مناطق حفاظت شده‌ای هستند که از طرف یونسکو تحت پوشش دفتر شورای هماهنگی بین‌المللی برنامه انسان و کره مسکون (MAB) قرار می‌گیرند.

به گفته مدیرکل زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست، هدف اصلی تعیین این ذخیره‌گاه‌ها ایجاد زمینه علمی مناسب در جهت هماهنگی بین کشورها و تبادل دانش علمی به منظور جلوگیری از کاهش روند رو به نابودی تنوع‌ زیستی است.

وی در پاسخ به اینکه عبور خط لوله دوم از منطقه حفاظت شده تنگ صیاد منجر به تعویق در ثبت جهانی تنگ صیاد که پیش از این گفته شده بود همزمان با دنا ثبت می‌شود شده است گفت: عبور خط لوله جدید در حریم قانونی وزارت راه بوده و آسیبی به این به این منطقه نمی‌رساند. همچنین طولانی شدن پروسه بررسی در یونسکو برای ثبت جهانی یک اثر طبیعی است و ربطی به این قضیه ندارد.

مقدسی با بیان اینکه سازمان محیط زیست تمام تلاش خود را برای حفظ و گسترش مناطق 4 گانه حفاظتی انجام می‌دهد یادآور شد: در این مناطق هیچ کاربری بهتر از کارکرد‌های زیست محیطی نیست و سیاست کلی سازمان حفظ این مناطق برای نسل حال و آینده کشور است که دفتر زیستگاه‌ها این مهم را با وسواس هرچه بیشتر پیگیری می‌کند.

پیش از این مدیر پروژه حفاظت از زاگرس مرکزی گفته بود: عبور خط لوله گاز از ذخیره‌گاه زیستکره تنگ صیاد در استان چهارمحال و بختیاری، ثبت جهانی این ذخیره‌گاه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ممکن است نظر کارشناسان بین‌المللی را از جهت ثبت جهانی این ذخیره گاه تغییر دهد.

تنگ صیاد یک اثر طبیعی و ذخیره گاهی منحصر بفرد در استان چهارمحال و بختیاری است که به همراه اثر طبیعی‌دنا در کهکیلویه و بویراحمد که در سال 1389 توسط شورای بین‌المللی انسان و کره مسکونی در فهرست جهانی ثبت شد برای ثبت جهانی معرفی شد تا تعداد ذخیره‌گاه‌های زیست کره در کشور به عدد 11 برسد.

کد خبر 138362
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز