سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۰
۰ نفر

آیدا ابوترابی: گیاهان طی سال‏ها از پیدایش حیات روی کره زمین تکامل پیدا کرده‏‌اند و تغییرات زیادی در آنها به وجود آمده است.

دوچرخه شماره 606

در این مدت گونه‏های زیادی از بین رفته‏اند و تعداد زیادی هم وجود دارند که هنوز برای ما ناشناخته هستند و اطلاعات زیادی درباره آنها وجود ندارد. به بهانه روز گل و گیاه با برخی از عجیب‏ترین گیاهان دنیا آشنا می‏شویم که ویژگی‏های جالبی دارند و شاید در کمتر نمایشگاهی بتوان آنها را تماشا کرد.

گوشت‌خوار کوزه‌ای

تصویر شماره 1

گیاهان گوشت‌خوار خیلی مورد توجه طبیعت‌دوستان قرار دارند. آنها انواع مختلفی دارند و بیشتر در جاهای گرمسیری می‌رویند.

این گیاه گوشت‌خوار که می‏بینید از سه بخش تشکیل شده است: لبه، کلاهک و پارچ یا کوزه. این گیاه حشره را که روی لبه رنگی و فریب دهنده‏اش می‏نشیند، شکار می‏کند و درون بخش کوزه‌مانندش می‏اندازد.

سپس طعمه همان جا می‏ماند تا هضم شود، چرا که دیواره‏های پارچ به ماده مومی‌شکلی آغشته هستند که امکان فرار را از آنها می‏گیرد. این گیاه از این پارچ برای ذخیره آب باران نیز استفاده می‏کند.

ژل درمانی

تصویر شماره 2

شاید اسمش را شنیده باشید اما از فایده‏های زیاد آن بی‏خبر باشید.

آلوئه ورا گیاهی است که خواص درمانی زیادی دارد تا آن‌جا که اگر به مکزیک و هاوایی سفر کنید در درمان بسیاری از بیمار‏ی‏ها از رنگ پریدگی گرفته تا آفتاب سوختگی، این گیاه به شما پیشنهاد می‏ شود.

نکته جالب درباره این گیاه روش استفاده آن است... برخلاف خیلی از گیاهان که برای استفاده نیاز به جوشاندن، پودرشدن و تغییرات دیگری دارند، کافی است برگ آلوئه ورا را بخراشید و ژل داخل آن را به همان شکل استفاده کنید. 

تولد چندماهه، زندگی 5روزه!

تصویر شماره 3

چه کسی گل به این بزرگی دیده است؟ یک متر قطر و حدود 10 کیلوگرم وزن از ویژگی‏های بزرگ‏ترین گل دنیاست.

اما جالب است بدانید که 9 تا 21 ماه طول می‏کشد تا به طور کامل بروید و این‌همه صبر تنها 5 روز دوام می‏آورد. البته خیلی هم ناراحت نباشید اگر شانس دیدن این گل در زندگی‏تان کم است؛ زیبایی این گل را شاید زمانی که نزدیکش بروید از یاد ببرید چرا که بویی شبیه گندیدگی یک لاشه، نظرتان را نسبت به آن عوض خواهد کرد!

ظریف چسبناک

تصویر شماره 4

به نظر خیلی ظریف می‏آید نه؟ اما گولش را نخورید چون همین برگ‏های ظریف و زیبا چسبناک‌اند و حشره‏های کوچک را به دام می‏اندازند.

سپس بقیه برگ‏ها دور شکار می‏پیچند و با ترشح آنزیم‏هایی آن را هضم می‏ کنند.

چه کسی فکر می‏ کند این گیاه ساده، ساختاری به این پیچیدگی داشته باشد؟

مراقب انگشت‌هایتان باشید!

تصویر شماره 5

این گیاه بامزه یکی از جالب‏ترین و در عین حال خطرناک‏ترین گیاهان گوشت‌خوار شناخته شده است؛ وقتی حشره‏ای به آن نزدیک می‏شود، بلافاصله دو بخش لپه‎ای شکل (صورتی رنگ) آن بسته می‏شود و جاندار درون آن گیر می‏ کند.

آن‌وقت آن قدر حشره در آن می‏ماند تا گیاه، مواد موردنیاز خود را از بدن شکار هضم کند و باقی مانده جسدش را بیرون بیندازد.

پس هنگام نزدیک شدن به این گل مراقب انگشتانتان باشید؛ شاید درون گیاه گیر نکند اما تیغ‏های اطراف آن هم بی‎آزار نیستند! 

کلم ریاضی‌دانان

تصویر شماره 6

این گیاه در قرن 16 میلادی در ایتالیا کشف شد و جزو گونه کلم‏ها قرار گرفت. شکل جالب این گیاه به سرعت توجه ریاضی‌دانان را جلب کرد، چرا که ساختار آن از یک تابع ریاضی پیروی می ‏کند.

بعدها تحقیق روی گیاهان بیشتر صورت گرفت و دانشمندان متوجه شدند که بسیاری از گیاهان را می‏توان جزو« فراکتال»‏های ریاضی طبقه‎بندی کرد. فراکتال به اشکالی گفته می‏شود که کل آن تکراری از کوچک‏ترین جزء باشد.

درباره این کلم می‏توان ساعت‏ها بحث ریاضی کرد؛ حالا انتخاب با خودتان است که آن را بخورید یا مورد بررسی ریاضی قرارش دهید!

کد خبر 138091
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز