همشهری آنلاین: مجلس وزارت دفاع را موظف کرد که فهرست جامعی از اسلحه، مهمات، اقلام و مواد تحت کنترل را تهیه و اعلام کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) لایحه مجازات اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز را مورد بحث و بررسی قرار دادند و موادی از این لایحه را به تصویب رساندند.

این لایحه شامل 5 فصل و 22 ماده است.

براساس این مصوبه در فصل اول این لایحه، قاچاق سلاح، مهمات، اقلام و مواد تحت کنترل، وارد کردن آن‌ها به کشور و یا خارج نمودن آن‌ها از کشور غیرمجاز است.

براساس مصوبه دیگری که در فصل کلیات این لایحه قرار دارد، مقصود از سلاح و مهمات در این قانون انواع سلاح‌های گرم و سرد جنگی و شکاری اعم از گلوله‌زنی و غیر گلوله‌زنی و مهمات مربوط به آنهاست.

مجلس همچنین مقرر کرد، اسلحه لیزری و آن دسته از شبه سلاح‌هایی که به دلیل مشابهت و کاربرد، قابلیت جایگزینی سلاح را دارند. از حیث احکام مندرج در این قانون، حسب مورد تابع احکام سلاح گرم قرار می‌گیرند و سلاح‌های آموزشی و بی‌هوش کننده تابع احکام سلاح‌های شکاری است.

نمایندگان در ماده 3 لایحه مذکور مصوب کردند که اقلام و مواد تحت کنترل عبارتند از مواد محترقه، ناریه، منفجره (نظامی و غیرنظامی)، شیمیایی، رادیواکتیو، میکروبی، گازهای بی‌هوش‌کننده، بی‌حس کننده و اشک‌آور و تجهیزات نظامی و انتظامی که مطابق ماده 4 این قانون مشخص می‌شوند.

نمایندگان مجلس، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را موظف کردند ظرف 3 ماه از تصویب این قانون فهرست جامع همه اسلحه، مهمات، اقلام و مواد تحت کنترل را تهیه و اعلام کند.

طبق این مصوبه، در مورد مواد رادیواکتیو تهیه فهرست جامع بر عهده سازمان انرژی اتمی است. مراجع قضایی در صورت ابهام و اشکال در تشخیص موضوع و تطبیق آن با مقررات قانونی، از نهاد مربوطه استهلام می‌کنند.

بهارستان‌نشینان در ماده 5 لایحه مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز نیز مصوب کردند که وارد کردن هر نوع سلاح، مهمات، اقلام و مواد تحت کنترل به کشور، خارج کردن آنها از کشور، ساخت، مونتاژ، نگهداری، حمل، توزیع، تعمیر و هرگونه معامله آنها بدون مجوز مراجع ذیصلاح جرم است و مرتکب به مجازات‌های مندرج در این قانون محکوم می‌شود.

 

کد خبر 137726
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز