همشهری آنلاین: یک روزنامه انگلیسی از گفت‌وگوهای محرمانه آمریکا و افغانستان خبر داد که بر اساس آن نیروهای آمریکایی ‌می‌توانند برای دهه‌ها در افغانستان بمانند.

به گزارش فارس به نقل از گاردین، مقامات آمریکا و افغانستان در میانه گفت‌وگوهای محرمانه درباره توافق امنیتی طولانی مدتی گیر افتاده‌اند که بر اساس آن نظامیان، جاسوسان و نیروی هوایی آمریکا برای دهه‌ها در افغانستان خواهند ماند.

بر اساس این گزارش، روسیه، چین و هند نیز نگران "مشارکت راهبردی " هستند که طبق آن آمریکایی‌ها پس از سال 2014 نیز در افغانستان خواهند ماند.

گاردین نوشت: با اینکه این مذاکرات به‌طور علنی اعلام نشده است؛ اما بیش از یک ماه است که برای انعقاد توافقنامه مشارکت راهبردی که بر اساس آن حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از پایان 2014 تضمین می‌شود، در جریان است.

قرار است تا پایان سال 2014 تمام 130 هزار نیروی نظامی آمریکا از افغانستان خارج شوند و موضوع گفت‌وگوهای محرمانه برای ماندن در افغانستان در حالی مطرح می‌شود که محور مباحث در واشنگتن و 49 کشوری که درگیر جنگ در افغانستان است حول موضوع تسریع خروج از افغانستان قرار دارد.

مقامات آمریکایی بر این باورند با اینکه "هیلاری کلینتون " وزیر خارجه آمریکا اخیرا گفته است واشنگتن خواستار پایگاه‌های دائمی در افغانستان نیست اما عبارتی که او به کار برده اجازه می‌دهد تا انواعی از ترتیبات ممکن اتخاذ شود.

بر همین اساس یکی از مقامات آمریکایی به گاردین گفت: نیروهای آمریکایی در کشورهای مختلف با بازه‌های زمانی قابل توجهی حضور دارند که هیچکدام حضور دائمی نیست.

از سوی دیگر مقامات ناتو همچنین می‌گویند نیروهای انگلیسی مدت‌های طولانی پس از گذشت سال 2014 در افغانستان خواهند ماند و بیشتر به آموزش و تربیت نیروهای افغانستان می‌پردازند.

این روزنامه انگلیسی نوشت: با اینکه آنها "نیروهای رزمی " نخواهند بود اما به این معنا نیست که آنها در جنگ شرکت نخواهند کرد. به عنوان مثال مربیان می‌توانند به طور منظم درکنار نیروهای افغان بجنگند.

دستکم پنج پایگاه در افغانستان وجود دارد که احتمالا کاندیدای پذیرایی نیروهای ویژه آمریکا، عوامل اطلاعاتی، تجهیزات تجسس و جنگ‌افزارهای نظامی پس از 2014 باشد.

گاردین افزود: اخبار گفت‌وگوهای آمریکا-افغانستان نگرانی عمیقی را در میان قدرتهای منطقه و فراتر از آن ایجاد کرده است. این گونه برداشت می‌شود که روسیه و هند نگران حضور طولانی مدت آمریکا هستند. چین که به دنبال سیاست عدم مداخله در افغانستان است نیز نارضایتی خود را آشکار کرده است. مقامات ارشد پاکستانی نیز در سفر اخیر خود به افغانستان سعی کردند مقامات این کشور را متقاعد کنند به چین به عنوان شریک راهبردی نگاه کنند نه به آمریکا.

بر اساس این گزارش، مذاکره کنندگان آمریکایی اواخر ماه جاری میلادی برای آغاز دور جدیدی از گفت‌وگوها وارد افغانستان خواهند شد و با این حال مقامات افغان به طور کلی با اولین پیش نویس آمریکا در خصوص توافقنامه مشارکت راهبردی مخالفت کرده و ترجیح داده‌اند تا پیشنهاد خودشان مطرح شود. این پیشنهاد دو هفته قبل به واشنگتن ارائه شده است.

یکی از مقامات افغان درباره پیشنهاد آمریکا به گاردین گفته است: پیش نویس آمریکا به طور مبهم فرمول بندی شده بود.

کد خبر 137661
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز