دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

گروه شهری: 6 منطقه تهران در شرایط خطرناک آلودگی هوا قرار گرفتند. با اعلام این وضعیت، معاون عمرانی استاندار تهران از تشکیل کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوا و احتمال تعطیلی روزهای آینده خبر داد.

 ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران، غلظت آلاینده ذرات معلق در پایتخت را بسیار ناسالم اعلام کردند. یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز بعد از ظهر دیروز اعلام کرد که غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از2.5 میکرون، شاخص 203 را نشان داده است که این شاخص فراتر از حد مجاز است. اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد ایستگاه‌های بهاران، بزرگراه شهید محلاتی، میدان فتح و آزادی به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از 10 میکرون و ایستگاه‌های پارک سلامت و فرمانداری شهرری به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از2.5میکرون در شرایط «خطرناک» قرار گرفتند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران همچنین درخصوص وضعیت هوای امروز (سه‌شنبه) پایتخت پیش‌بینی کرد که وضعیت آلاینده‌ها در هوای امروز تهران از نیمه شرایط هشدار فراتر برود. رشیدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه وضع فعلی، نتیجه بی‌توجهی به هشدارهای 2 سال پیش است، تاکید کرد: تیرماه 2 سال قبل که برای نخستین بار گرد و غبار به تهران آمد، اعلام کردیم که در سال‌های بعد اگر کاری صورت نگیرد، گرد و غبار پایتخت شدیدتر می‌شود و هر سال موج گرد و غبار بیشتر می‌شود که هم‌اکنون شاهد این امر هستیم.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به تاثیرات آلاینده ذرات معلق اشاره کرد و گفت: ورود این آلاینده به ریه موجب کاهش جذب اکسیژن در مرحله اول و پس از آن افزایش غلظت خون و در نتیجه حملات قلبی و تنفسی می‌شود. گزارش‌ها نشان می‌دهد که تعداد روزهای «سالم» امسال 35 روز، «ناسالم» 47 روز و «بسیار ناسالم» 3 روز بوده که بدین‌ترتیب تهران در سال 90 حتی یک روز هم هوای پاک به‌خود ندیده است. در این شرایط محمدرضا محمودی از جلسه عصر دیروز (دوشنبه) کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران خبر داد و گفت: درصورتی‌که نظر اعضا این باشد که گرد و غبار مستقر در تهران سلامت شهروندان را تهدید می‌کند و با توصیه نمی‌توان از اثرات آن پیشگیری کرد موضوع تعطیلی در دستور کار قرار خواهد گرفت و بدیهی است درصورت ورود به بحث تعطیلی با توجه به آسیب‌پذیری کودکان نسبت به سایر افراد، تعطیلی مهدهای کودک در اولویت خواهد بود.

مهندس وحید نوروزی، مشاور محیط‌زیست معاون ترافیک شهردار تهران و نماینده شهرداری در کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوا نیز با اشاره به اینکه گرد و غبار زندگی مردم را فلج کرده و کار از دعا کردن گذشته است، گفت: بیش‌از 5 سال است که آقایان می‌خواهند برنامه‌ریزی کنند تا مشکل آلودگی هوا و گرد و غبار حل شود اما همچنان این مشکل به قوت خود باقی است. وی با تاکید بر اینکه وضعیت آلودگی هوا در تهران جان مردم، کودکان و بیماران قلبی و ریوی را تهدید می‌کند، تصریح کرد: باید دست از طرح‌هایی مانند استفاده از کولر آبی، آب‌پاشی تهران و ... برداریم و به سرعت با روش‌های علمی و دقیق نسبت به رفع آلودگی هوای پایتخت اقدام کنیم. نوروزی با اشاره به اینکه پرداختن به مقوله آلودگی هوا، سیاه‌نمایی نیست، گفت: نمی‌توان بر سر جان و سلامت شهروندان کوتاه آمد و با شبهه سیاه نمایی سکوت کرد. این امر مصداق بارز حق‌الناس است و وظیفه داریم درخصوص آن حرف بزنیم و هشدارهای لازم را بدهیم.

ریزگردها شهرها را می‌بلعند

گزارش ها حاکی از آن است که علاوه بر تهران، شهرهای مشهد، ایلام، پلدختر و شهرهای استان کردستان نیز برای روزهای متوالی با هجوم ریزگردها و آلودگی هوا مواجه شدند. در تازه‌ترین گزارش‌ها از وضعیت آلودگی هوا اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی دیروز اعلام کرد که وضعیت آلودگی هوای مشهد از لحاظ غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در حالت اضطرار قرار دارد و بهتر است مردم در این شرایط از منازل خارج نشوند. اطلاعات به دست آمده از دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در نقاط مختلف شهر مشهد نشان می‌دهد که نه تنها وضعیت آلودگی در این شهر بهتر نشده بلکه در برخی ایستگاه‌ها میزان آلودگی افزایش یافته است.

در این شهر به سالمندان، کودکان و مردم عادی هشدار داده شده است که اگر واقعا فعالیت واجبی خارج از منزل ندارند از خانه خارج نشوند.پلدختر در استان لرستان نیز که از ظهر روز یکشنبه گذشته با هجوم شدید ریزگردها مواجه شده برای چهلمین روز در سال‌جاری با این پدیده دست‌و پنجه نرم می‌کند. گزارش‌های دریافتی از ایلام نیز حاکی است علاوه بر هجوم ریزگردها به آسمان این شهر برای پنجمین روز متوالی، پروازها از فرودگاه این شهر برای سومین روز متوالی لغو و فرودگاه ایلام به حالت تعطیل درآمده است.

کد خبر 137594

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز