همشهری‌آنلاین: محققان روسیه به تازگی دستگاه خودپرداز (ATM) جدیدی طراحی کرده‌اند که قابلیت‌هایی نظیر شناسایی اثر انگشت، اسکن 3 بعدی از صورت و تشخیص صدای کاربران را دارد.

ATM in Russia

به گزارش برنا به نقل از پاپ‌سای، محققان روسیه با طراحی یک عابر بانکی که بیشتر به دستگاه دروغ سنج شبیه است، این امکان را فراهم کرده‌اند که صاحبان کارت اعتباری را شناسایی می‌کند.

هم اکنون از این دستگاه‌های خودپرداز در چندین شعبه از بانک‌های روسیه و مراکز خرید بزرگ این کشور نصب شده‌ است.

این دستگاه‌های خودپرداز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که علاوه بر شناسایی ربایندگان کارت‌ها، صاحبان بدحساب را هم شناسایی می‌کنند.

طراحان این عابر بانک می‌گویند قابلیت شناسایی اثر انگشت پیش از این در لهستان هم استفاده شده بود اما برای اولین بار است که در یک دستگاه، علاوه بر شناسایی اثر انگشت، از اسکنر تصاویر صورت و حسگرهای تشخیص صدا استفاده می‌شود.

قابلیت شناسایی صدای کاربر دستگاه عابر بانک، توسط مرکز فناوری صدا و با طراحی الگوریتم‌هایی که از صدای مجرمان و تغییر حالت آن در دادگاه‌‌ها ضبط شده، طراحی شده است.

در حال حاضر نصب این دستگاه‌های خودپرداز با مخالفت‌هایی هم مواجه شده، چون به اعتقاد آن‌ها آزمایش صحت گفته مشتریان بانک، هنگام استفاده از دستگاه‌های خودپرداز، حقوق مشتریان را زیر پا می‌گذارد.

کد خبر 137490
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز