سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۷:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مهندس عزت الله سحابی، از فعالان سیاسی ملی مذهبی ایران و از مقامات پیشین جمهوری اسلامی، که چندی پیش به علت سکته مغزی تحت عمل جراحی قرار گرفته بود، ساعت 3 بامداد سه‌شنبه 10 خرداد ماه درگذشت.

عزت الله سحابی

مهندس عزت الله سحابی فرزند دکتر یداله سحابی، متولد ۱۳۰۹ در تهران .فعالیت سیاسی خود را در زمان حکومت سلطنتی شاه و به خصوص پس از کودتای بیست و هشت مرداد سال ۱۳۳۲ آغاز کرد. او پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ سمت هایی مانند عضویت در شورای انقلاب، رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت مهدی بازرگان، نماینده مجلس خبرگان قانون اساسی، نمایندهٔ تهران در دوره اول مجلس شورای اسلامی و دبیر هیات اجرایی نهضت آزادی ایران را برعهده داشت.

سحابی دانش‌آموخته رشتهٔ مهندسی مکانیک دانشگاه تهران بود و در سال های ۱۳۲۷ و ۱۳۲۸ در مجله «فروغ علم» و در سال های و ۱۳۳۱ و ۱۳۳۲ در مجله «گنج شایگان» به عنوان سردبیر این نشریات فعالیت می کرد. عزت الله سحابی در سال ۱۳۷۰ مجله ایران فردا را منتشر کرد که در سال ۱۳۷۹ توقیف شد.

وی در ابتدا از اعضای نهضت آزادی ایران بود، ولی پس از انقلاب، در پی اختلاف در مورد مواضع اقتصادی نهضت آزادی ایران، از این حزب جدا شد و گروه فعالان ملی مذهبی را تشکیل داد.

در مقایسه با نهضت آزادی، که طرفدار آزادی اقتصادی بودند، ملی مذهبی‌ها از سیاست‌های متمرکزتر اقتصادی حمایت می‌کردند.

سحابی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در سال‌های 1379، 1380 و 1381 بازداشت و زندانی شد و در جریان انتخابات ریاست جمهوری دهم، پس از آخرین بازداشت خود به جرم "تشکیل گروه با هدف برهم زدن امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام و توهین به مسئولان " به 11 سال حبس محکوم شد.

این فعال سیاسی با وجود نقش‌آفرینی مؤثر در تأسیس نهضت آزادی که از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط به‌عنوان تشکلی غیرقانونی اعلام شده، پس از انقلاب به‌دلیل اختلاف‌نظر در خصوص مواضع اقتصادی این گروه، از آْن جدا شد و شورایی موسوم به فعالان ملی - مذهبی تشکیل داد.

کد خبر 136572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز