گروه سیاسی: رئیس مجلس شورا ی اسلامی شکایت ۱۱ نماینده از رئیس‌جمهور را به کمیسیون اصل 90 ارجاع داده است که مورد بررسی قرار گیرد.

مجلس شورای اسلامی

موضوع این نامه مرتبط با یکی از مجموع اقداماتی از سوی دولت است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی آن را تعبیر به قانون شکنی می‌کنند. جمعی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به تکرار قانون‌شکنی توسط رئیس‌جمهور اعتراض و از وی درخواست کردند به تداوم این رفتار رئیس‌جمهور رسیدگی شود.این نامه در واقع معطوف به تصدی سرپرستی محمود احمدی‌نژاد بر وزارت نفت است که شورای نگهبان اعلام کرده است این سرپرستی غیرقانونی است اما احمدی‌نژاد سرپرست دیگری برای این وزارتخانه معرفی نکرده است. دیروز ابراهیم نکونام در گفت‌و‌گو با خانه ملت درباره شکایت ۱۱ نماینده از رئیس‌جمهور درخصوص تصدی سرپرستی وزارت نفت از سوی وی، گفت: بررسی شکایت نمایندگان از یکدیگر یا شکایت آنها از دستگاه‌ها و مسئولان اجرایی به کمیسیون
اصل 90 ارجاع می‌شود.

براساس ماده ۲۳۳ آیین‌نامه داخلی مجلس، هرگاه حداقل 10‌نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیون‌ها، عدم‌رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس‌جمهور و یا وزیر و یا مسئولان دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام نمایند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذیربط ارجاع می‌گردد. از زمان تصمیم دولت برای اجرای ماده 53 قانون برنامه پنجم توسعه و البته تصمیمش برای اجرا نکردن مصوبه‌ تشکیل وزارت ورزش و جوانان که در جلسه علنی 12 دی ماه سال گذشته به تصویب رسیده بود کش و قوسی بین پاستور و بهارستان شکل گرفته که پای قوه سوم یعنی قوه قضاییه را هم به میان آورده است. پیش از این ابراهیم رئیسی گفته بود که علی لاریجانی در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه خواستار پیگیری تشکیل وزارت ورزش و جوانان شده است. بررسی موارد اختلافی دولت و مجلس در اجرای برخی قوانین از سوی کمیسیون اصل 90 همیشه منتج به نتیجه نشده است.

خرداد ماه سال گذشته کمیسیون اصل 90 در بررسی‌های قانونی خود به مواردی از فعل و یا ترک فعل تخلفی دولت رسیده بود که عدم‌تهیه اساسنامه شرکت ملی نفت ایران و عدم‌رعایت فرجه قانونی برای ابلاغ قوانین به روزنامه رسمی از جمله آنها بود. در آن زمان احمدی‌نژاد در جلسه محرمانه کمیسیوناصل 90 حضور پیدا کرد اما نه تنها مشکلی حل نشد بلکه او در این جلسه با مقایسه «رأی 24 میلیونی در مقابل رأی مثلاً 6 هزار نفری یک نماینده» باز هم از خود سلب مسئولیت کرد و نهایتا در نامه‌ای که نکونام در همان ایام منتشر کرد، آمد: به هر صورت نشستی که امید می‌رفت فارغ از جنجال‌های رسانه‌ای در فضایی اخلاقی و خیرخواهانه، گشایشی در معضلات و نارسایی‌های جاری ایجاد کند با انتشار و خبری نمودن آن، آن هم به‌صورت یکسویه متأسفانه خود مستمسکی شد برای تکرار شعارهایی که جز قانون‌گریزی حاصلی در پی ندارد. دیروز سید عماد حسینی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از تایید گزارش تخلف رئیس جمهور در سرپرستی وزارت نفت از سوی این کمیسیون خبر داد و با شکایت نامه 11 نماینده گفت: در صورت رای مجلس به این تخلف، گزارش مذکور برای پیگیری به قوه قضاییه ارسال می‌شود.

دیروز البته حسین اسلامی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ نیز استنکاف دولت از تشکیل وزارت ورزش و جوانان را خلاف قانون دانست و تاکید کرد: کمیسیون اصل 90 در کنار قوه قضاییه به‌طور جدی پیگیر این موضوع است و با تخلفات دولت برخورد خواهد کرد.قرار است گزارش کمیسیون اصل 90 از تخلف دولت در تشکیل وزارت ورزش و جوانان در جلسه امروز کمیسیون اجتماعی مجلس بررسی شود.

کد خبر 136529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز