چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۵ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: فیلم‌های «تقاطع میلر»، «شفت» و «دنیای بی‌عیب و نقص» مهم‌ترین فیلم‌هایی هستند که تلویزیون در آخر هفته روی آنتن می‌فرستد.

فیلم سینمایی «تقاطع میلر» به کارگردانی جوئل کوئن روز جمعه 29 دی‌ماه از برنامه سینما چهار به نمایش درمی‌آید.

شبکه سوم سیما در تعطیلات آخر هفته فیلم‌های سینمایی «شفت» و «دنیای بی‌نقص» و تکرار فیلم «قهرمان گنگاب» را پخش می‌کند.

تقاطع میلر

جوئل کوئن سال 1990 فیلم سینمایی «تقاطع میلر» را به مدت 115 دقیقه ساخت. او همراه برادرش ایتن فیلمنامه این اثر را بر مبنای دو رمان «خرمن سرخ» و «کلید شیشه‌ای» نوشته دشیل همت (بدون ذکر در عنوان‌بندی فیلم) نوشت.

گابریل بایرن، مارشیا گی‌هاردن، جان تورتورو، آلبرت فینی، جان پولیتو و استیو بوچمی در این فیلم بازی کردند. «تقاطع میلر» جایزه صدف نقره‌ای جشنواره فیلم سن‌سباستین را در1990 از آن خود کرد.

داستان این فیلم در سال1930 در «دوران ممنوعیت» می‌گذرد که در آن جنگ بین گروه‌های تبهکار راه لئو، رهبر یک گروه ایرلندی و مشاور او تام ریگان را از هم جدا می‌کند. وقتی لئو درخواست یکی از زیردستان را برای کشتن مردی متقلب نمی‌پذیرد، تام آزرده می‌شود.

با وجود مخالفت‌های تام، لئو تصور می‌کند تصمیم درستی گرفته است. «تقاطع میلر» یک فیلم کاملا کوئنی است. برادران کوئن شهرت خود را مدیون ساختار شکنی‌هایشان در ژانرهای مختلف سینمایی هستند به همین خاطر «تقاطع میلر» به عنوان یک فیلم نوآر بیشتر شبیه فیلم‌های دیگر کوئن‌هاست تا اثری مبتنی به قواعد ژانر.

ویژگی بارز «تقاطع میلر» سبک بصری جالب توجه آن است. استفاده خلاقانه از فضای جنگل به پاره‌ای از درخشان‌ترین و خوش‌تصویرترین نماهای سینمای آمریکا در دهه90 منجر شده است.

به تعبیر منتقدی اینها در خدمت قصه تنهایی، عمیق و تکان‌دهنده گنگستری است که برای اثبات وارستگی، وفاداری و مناعت طبع خود، راه پرمخاطره‌ای را انتخاب می‌کند.

و البته چیزی که کوئن‌ها را آشکارا جلب می‌کند، خونسردی فوق‌العاده‌ای  است که‌قهرمان آنها  باید در این راه نشان دهد و با این ستایش از «فرد تنها» به جوهر نوعی ایدئولوژی آمریکایی هم می‌رسند.

ضمن اینکه این ظرافت هم در فیلم هست که گهگاه همه یا بخش‌هایی از ماجرا به عنوان توهم یا تخیل قهرمان هم قابل تفسیر نشان می‌دهد؛ همچون یک فیلم گنگستری که خارج از دایره زمان و مکان در خلأیی کامل به حیات خود ادامه می‌دهد.

شفت

فیلم سینمایی «شفت» روز پنج‌شنبه 28 دی ماه ساعت 20:30 از شبکه3  پخش می‌شود. جان سینگلتن سال2000 این فیلم را به مدت 99 دقیقه ساخت.

«شفت» محصول مشترک ایالات متحده و آلمان است که ریچارد پرایس، جان سینگلتن و شین سالرنو فیلمنامه آن را بر مبنای رمانی از ارنست تیدیمن نوشتند . این فیلم با بودجه‌ای معادل 44 میلیون دلار ساخته شد و 70 میلیون دلار در آمریکا و 37 میلیون دلار در جهان فروخت.

داستان «شفت» درباره سفیدپوستی است که مرتکب قتل می‌شود. پس از دستگیری، پدر قاتل که فردی بانفوذ است پسر را فراری می‌دهد. پس از چند سال دوباره قاتل دستگیر و بار دیگر رها می‌شود و شفت دنبال محکوم‌کردن اوست.

در این فیلم بازیگرانی چون ساموئل ا ل. جکسن، ونسا ویلیامز، جفری رایت، کریستین بیل و تونی کولته به ایفای نقش پرداختند.

دنیای بی‌نقص

فیلم سینمایی «دنیای بی نقص»نیز روز جمعه 29 دی ماه ساعت 22:30 از شبکه 3 روی آنتن می‌رود. کلینت ایستوود سال 1993 این فیلم را به مدت 138 دقیقه بر مبنای فیلمنامه‌ای از جان لی هنکاک جلو دوربین برد.

ایستوود در این فیلم همراه کوین کاستنر بازی کرده است. فیلم «دنیای بی‌نقص» 31 میلیون دلار در آمریکا و 104 میلیون دلار در دنیا فروش کرد.

قرار بود نقش اصلی فیلم را دنزل واشنگتن بازی کند که در نهایت نقش به کاستنر رسید. ایستوود هم نمی‌خواست در فیلم بازی کند، اما کاستنر او را قانع کرد. داستان این فیلم درباره دو زندانی فراری است که پسری را گروگان می‌گیرند.

یکی از زندانی‌ها پسر را اذیت می‌کند، اما زندانی دیگر به همین دلیل او را می‌کشد و رفتارش با پسر خوب است، پلیس دنبال او و آزاد کردن پسرک است. در حالی که پسر بهترین اوقات زندگی خود را با او سپری می‌کند.

کد خبر 13617

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز