طی روزهای گذشته اسنادی درباره قرارداد 400 میلیارد تومانی مجتمع تالارهای بین‌المللی ایران-کیش به یک شرکت خانوادگی و پرداخت یک میلیارد و 200 میلیون تومانی توسط مشایی از محل یک مصوبه باطل‌شده به 30 شرکت و افراد منتشر شده بود.

pourmohammmadi

دیروز حمید بقایی معاون اجرایی رئیس‌جمهور، سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری و دبیرشورای هماهنگی امور مناطق آزاد و وی‍ژه اقتصادی کشور در گفت‌وگویی با ایرنا، انتشار شایعات و اخبار کذب در باره مناطق آزاد را به منزله ریختن آب به آسیاب رقبای اقتصادی ایران به‌ویژه در منطقه خلیج‌فارس دانست و تاکید کرد که این رفتار ناهنجار رسانه‌ای به مایوس‌شدن سرمایه‌گذاران برای حضور فعال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران منجر می‌شود.

توقف تخلف

از سوی دیگر مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور تاکید دارد که قرارداد بدون مناقصه 450میلیون یورویی تالار کیش را متوقف کرده است. بقایی گفته است : اخیرا شایعات و اکاذیب مختلفی در مورد پروژه مجموعه بزرگ تالارهای بین‌المللی کیش از جمله خبر دروغ انعقاد قرارداد 450میلیارد تومانی با مجری پروژه بدون رعایت ضوابط و مقررات در برخی رسانه‌ها منتشر شد که متأسفانه به‌عنوان یک خوراک مناسب تبلیغاتی مورد سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه و ضد‌انقلاب قرار گرفت. این واکنش معاون رئیس‌جمهور به اسنادی بود که خبرگزاری فارس درخصوص پروژه 400 میلیارد تومانی مجتمع تالارهای بین‌المللی ایران - کیش منتشر کرده بود.

براساس اسناد منتشره طبق توافقی 3‏نفره با حضور اسفندیار رحیم‎مشایی، حمید بقایی و ابراهیم عزیزی در تاریخ سوم تیر ماه سال 89 این پروژه به‌صورت ترک تشریفات به شرکت فیاک‌کیش با مدیریت یحیی فیوضی واگذار شد که براساس قانون ترک تشریفات این اقدام روال قانونی را طی نکرده است. شرکت فیاک کیش با مدیریت خانواده فیوضی یوسفی (یحیی رئیس هیأت‌مدیره و پانته‎آ نایب رئیس هیأت‌مدیره) در تاریخ اول تیر 1389 به ثبت می‌رسد و موافقت اصولی مذکور دقیقاً 2روز بعد به ارزش 400میلیارد تومان برای این شرکت امضا می‌شود. رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفته است: در حال حاضر این پرونده نیازمند برخورد قضایی جدی‌تری است؛ چرا که در بخش‌هایی از آن جرم اتفاق افتاده است. طبق برآورد کارشناسان 400 میلیارد تومان به نفع خریداران و به ضرر منافع ملی به متخلفان تعلق گرفته است.

فرار از پاسخ

با داغ شدن موضوع تخلف مالی در تالارهای کیش و ورود سازمان بازرسی به این مسئله و در پی افشای اسناد و مدارک تخلفات سنگین مربوط به پروژه تالارهای بین‌المللی کیش از سوی برخی رسانه‌ها و البته تعلل برخی دستگاه‌های مربوطه، «پانته آ فیوضی»، دختر مدیرعامل شرکت فیاک کیش، به همراه دیگر مدیران ارشد این شرکت از کشور خارج شدند.

تایید 4سال انفصال

محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری نیز دیروز به‌صورت رسمی اعلام کرد که بقایی در دادگاه بدوی به 4 سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شده است که البته بقایی اواخر اسفند سال 89 با مراجعه به دیوان درخواست تجدیدنظر کرد و پرونده هم‌اکنون در مرحله تجدیدنظر است. حمید بقایی به‌دنبال تخلفاتی در دوره‌ای که ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را بر عهده داشته، در دیوان عدالت اداری محکوم شده است. اما پس از صدور رای دیوان درباره اتهامات بقایی و صدور حکم قطعی، وی از اجرای آن استنکاف می‌ورزد و همین موضوع باعث می‌شود وی به 4سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شود.

کد خبر 136164

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز