سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۷
۰ نفر

گروه بورس: نخستین گردهمایی بزرگ شرکت‌های غیربورسی با حضور 2 هزار نفر از مدیران و مسئولان بلندپایه اقتصادی برگزار شد.

بورس

به گزارش همشهری، مسئولان بورس تهران روز گذشته پذیرای تعداد زیادی از مدیرانی بود که شرکت‌هایشان قابلیت ورود به بورس را دارند. این همایش ملی، برای جذب شرکت‌های جدید به بورس انجام شده بود و مسئولان بازار سرمایه در تلاشند شرایط وارد‌شدن این شرکت‌های جدید را به بورس مهیا کنند.

در حال حاضر 3‌هزار و 500 شرکت در اقتصاد ایران شناسایی شده‌اند که قابلیت پذیرش در بورس را دارند. در این همایش، مدیرعامل شرکت بورس، رئیس سازمان بورس، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، قائم‌مقام بانک مرکزی و وزیر اقتصاد حضور داشتند.

بر همین اساس روز گذشته سید شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی در این همایش گفت: برای تحقق رشد 8 درصدی اقتصاد بر اساس یک سناریو سالانه به 240 هزار میلیارد تومان و براساس سناریوی دیگر به 300 هزار میلیارد تومان منابع برای تامین مالی نیاز داریم که بازار سرمایه می‌تواند بخشی از این منابع مورد نیاز را تامین کند.

وی افزود: دولت در نظر دارد 2 رویکرد مکمل در مدیریت اقتصادی کشور را اجرا کند؛ یکی کاهش اثر ازدحام دولت در فعالیت‌های اقتصادی و دیگری توانمندسازی بخش غیردولتی برای تامین مالی است.وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه اگر دولت در تمام اقتصاد حضور داشته باشد بخش خصوصی به بیرون رانده می‌شود، افزود:

برای این منظور دولت بحث واگذاری‌ها را مدنظر قرار داد؛ به‌طوری که سال گذشته به‌طور متوسط هر سه روز سهام یک بنگاه به بخش خصوصی واگذار می‌شد. بر این اساس سال گذشته 220‌شرکت به روش‌های مختلف فروخته شد.به گفته حسینی بازار سرمایه از تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی حمایت و پشتیبانی می‌کند.

برنامه‌های بانک مرکزی برای بورس

در ادامه این همایش قائم مقام بانک مرکزی، جهت گیری‌های این نهاد را به‌عنوان مقام سیاستگذار نظام پولی برای تقویت بازار سرمایه تشریح کرد و گفت: بانک مرکزی برنامه‌هایی را برای تقویت بازار سرمایه تدوین کرده است.پور محمدی افزود: بانک مرکزی امسال اجازه انتشار 100 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت را به سازمان بورس و اوراق بهادار داد تا شرکت‌های فعال در بورس با استفاده از این قابلیت بتوانند بخشی از منابع مالی مورد نیاز خود را تجهیز کنند.

پور محمدی درباره برنامه بانک مرکزی برای تقویت بازار سرمایه گفت: نظام پولی، مالی و صنعت بیمه به‌عنوان 3 نهاد مرتبط با یکدیگر دغدغه‌ها، فرصت‌ها و مخاطرات مشترک دارند.وی اضافه کرد: در همین رابطه، بانک مرکزی، سازمان بورس و اوراق بهادار و بیمه مرکزی ایران درصدد امضای تفاهمنامه مشترکی هستند تا بتوانند از یکدیگر در قبال مخاطرات با اتکا به سیستم‌های هشدار اولیه و روش‌هایی که بتواند ریسک را از بازاری به بازار دیگر منتقل ‌کند، محافظت کنند.

افزایش اعتماد عمومی

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار هم با بیان اینکه بورس اوراق بهادار تهران به بازاری بزرگ برای پذیرش شرکت‌ها تبدیل شده، گفت:‌ ارزش این بورس هم‌اکنون به بیش از 122 هزار میلیارد تومان رسیده است.علی صالح آبادی با بیان اینکه زیرساخت‌های قانونی در بازار سرمایه وجود دارد، گفت: 3 قانون مهم ( بازار اوراق بهادار مصوب 84، توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید مصوب 88 و قانون برنامه پنجم در سال 89) زیرساخت‌ها و مقررات اجرایی خوبی را برای توسعه بازار سرمایه به‌وجود آورده‌اند.

صالح‌آبادی با بیان اینکه سازمان بورس در سال گذشته مجوز انتشار 1500 میلیارد تومان اوراق مشارکت را صادر کرد، افزود: حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن و اوراق اجاره، ابزارهای جدیدی هستند که شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند از این طریق بخشی از منابع مالی خود را تامین کنند.وی گفت: 2 عامل اعتماد مسئولان نظام و همچنین افزایش اعتماد عمومی به بازار سرمایه موجب شده تا شرایط برای حضور بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در این بازار فراهم شود.

نسبت بازار سرمایه با اقتصاد

رئیس اتاق بازرگانی وصنایع و معادن نیز در ادامه این همایش گفت: نسبت ارزش بازار سرمایه به اقتصاد کشور همچنان با فاصله معناداری مواجه است. محمد نهاوندیان رئیس اتاق به آغاز برنامه پنجم توسعه در سال‌جاری اشاره کرد که در این برنامه رشد 8 درصدی با عنوان هدف و سیاست کلی حاکم بر این برنامه اعلام شده است.

وی اظهارداشت: ‌به‌منظور تحقق این رشد و با درنظر گرفتن وضعیت به‌کارگیری منابع و کاهش ظرفیت‌های معطل مانده، به صدها هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است. نهاوندیان ادامه داد: بر این اساس برای تامین سرمایه باید با افزایش نرخ پس انداز داخلی و خارجی، به‌دنبال منابع جدید نیز بود.نهاوندیان تاکید کرد: به‌رغم توسعه و رونق بورس، آن هم در مقایسه با بورس‌های دیگر، نسبت ارزش بازار سرمایه به اقتصاد کشور همچنان با فاصله معناداری مواجه است.

افزایش تأمین مالی

مدیرعامل شرکت بورس هم گفت: بازار سرمایه باید در حوزه تأمین مالی مسئولیت بیشتری بر عهده داشته باشد و به همین منظور طی سال گذشته از طریق افزایش سرمایه شرکت‌ها، 3 هزار و 800 میلیارد تومان تأمین مالی انجام شده است. این در حالی است که در سال 88 میزان تامین مالی شرکت‌ها از طریق بورس 1000 میلیارد تومان بود. حسن قالیباف اصل با اشاره به اینکه بورس اوراق بهادار یکی از بازارهایی است که امکان تامین منابع مالی را برای بنگاه‌های اقتصادی فراهم می‌کند، تصریح کرد: باید توجه داشت که هم‌اکنون نحوه تأمین مالی در حال اصلاح و تغییر است.

کد خبر 135939

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز