دوشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

نیلوفر قدیری: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا از دیروز سفر اروپایی خود را از ایرلند آغاز کرد و امروز به انگلیس می‌رود.

روابط آمریکا و انگلیس در سال‌های گذشته به‌عنوان رابطه‌ای ویژه و یکی از راهبردی‌ترین روابط در جهان توصیف می‌شد. این ویژه‌بودن را می‌شد در روابط شخصی رهبران 2 کشور از زمان ریگان و تاچر تا بوش و بلر مشاهده کرد. اما این رابطه دیگر ویژه و راهبردی نیست، حتی اگر اوباما و همسرش در سفر3 ‌روزه‌شان به انگلیس در کاخ بوکینگهام و محل زندگی ملکه اقامت کنند یا اوباما نخستین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا باشد که در پارلمان انگلیس سخنرانی ‌کند. دلیل این ویژه‌ نبودن، تفاوت رنگ پوست و نژاد اوباما با دیگر روسای جمهور آنگلوساکسون همتبار انگلیسی‌ها نیست. تغییرات پرشتاب جهان که دیگر از دهه و حتی سال گذشته و دیگر به ماه و هفته رسیده، روابط و سیاست خارجی کشورها را به سرعت دستخوش تحولاتی کرده که اگر چه یک دوست را یکشبه دشمن نمی‌کند اما اهمیت کشورها را برای هم کمتر و بیشتر می‌کند.
در دهه 1970 هنری کیسینجر وزیر خارجه وقت آمریکا در گلایه‌ای کنایه‌آمیز گفت که نمی‌داند برای ارتباط با اروپا باید چه شماره‌ای را بگیرد و با چه کسی صحبت کند. این یکی از مهم‌ترین دلایل ویژه‌بودن رابطه انگلیس و آمریکا در دهه‌های گذشته بود. انگلیس پلی بود برای شنیدن خواسته‌های آمریکا و هماهنگ‌کردن این خواسته‌ها با کل اروپا. امروز اما برای ارتباط با اروپا، کشورهای جهان کافی است شماره تلفن دفتر کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی و وزیر خارجه اروپا را بگیرند و دیگر نیازی به واسطه‌ای چون انگلیس نیست.

نکته دیگر این است که در دنیای تغییر یافته امروز، امور و مناسبات تنها با هماهنگی میان دو سوی اقیانوس اطلس پیش نمی‌رود، چون جهان امروز فقط متکی به 2 قدرت آمریکا و اروپا نیست. قدرت‌های نوظهوری همچون چین و برزیل و ائتلاف‌هایی که از این قدرت‌های نوظهور تشکیل شده مانند گروه 20 یا بریک، تعاملات بین‌المللی را از حالت دوسویه خارج ساخته‌اند. از سوی دیگر، به‌دلیل همین تغییر و تحولات جهانی که ضرورت پاسخگویی دولت‌ها به مردم را بیشتر از گذشته کرده، دولت‌ها نمی‌توانند خارج از چارچوب منافع ملی کشورشان و با وجود نارضایتی افکار عمومی، در سیاست خارجی قولی بدهند و کاری بکنند. تونی بلر که زمانی محبوب‌ترین نخست‌وزیر انگلیس بود، اکنون مغضوب مردم و رسانه‌های این کشور است.

نام او از فهرست مدعوین عروسی سلطنتی حذف می‌شود و از بیم غضب و ناسزای مردم نمی‌تواند در مراسم رونمایی کتابش شرکت کند. او تا‌کنون چند بار در چند کمیته تحقیق دادگاه‌گونه حاضر شد تا بگوید چرا منافع ملی انگلیس را به خاطر همراهی با دولت بوش در جنگ عراق زیر پا گذاشت و به مردم کشورش دروغ گفت. بلر مسئول مستقیم شکست سنگین حزب کارگر در انتخابات سال گذشته انگلیس شناخته می‌شود. آمریکا اکنون در موقعیتی نیست که همراهی با آن به هر قیمتی، برای دولتی مصونیت ایجاد کند. به همین دلیل است که دیوید کامرون در مذاکرات خود با اوباما فهرستی از اختلافات در سیاست خارجی را روی میز خواهد گذاشت. او می‌داند که اگر به خواسته اوباما نیروهای نظامی کشورش را بیشتر از زمان مشخص شده در افغانستان نگه دارد یا با طرح به‌رسمیت شناخته‌شدن کشور مستقل فلسطین در سازمان ملل مخالفت کند، رای‌دهندگان انگلیسی بلافاصله در نخستین انتخابات، این تصمیم را تلافی می‌کنند. به همین خاطر با وجود اشارات آشکار و پنهان روزهای اخیر مقامات آمریکایی درباره ناخرسندی از خروج نظامیان انگلیسی از افغانستان، لندن همچنان بر تصمیمش تاکید می‌کند.

کد خبر 135833

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز